Portnet – Ειδήσεις Πειραιά
Ναυτιλία

Βελτιωμένα τα οικονομικά μεγέθη των Οργανισμών Λιμένων

Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 9,9% σε σχέση με το 2022 και διαμορφώθηκε στα 361 εκατ. ευρώ το 2023 – Πρωταγωνιστές, Πειραιάς και Θεσσαλονίκη που συνεισέφεραν το 84,8% των συνολικών εσόδων

Σημαντική βελτίωση παρουσίασαν τα οικονομικά μεγέθη των 13 Οργανισμών Λιμένων της Ελλάδας που λειτουργούν υπό τη μορφή Α.Ε. σύμφωνα με την κλαδική μελέτη για την ελληνική λιμενική βιομηχανία GrePort 2024, την οποία δημοσίευσαν οι καθηγητές Θάνος Πάλλης του Πανεπιστημίου Πειραιώς και Γιώργος Βαγγέλας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 9,9% σε σχέση με το 2022 και διαμορφώθηκε στα 361 εκατ. ευρώ το 2023, που αποτελεί έτος ρεκόρ, αναδεικνύοντας τη δυναμική που παρουσιάζει η λιμενική βιομηχανία στη χώρα μας.

Πρωταγωνιστές σε αυτή την άνοδο, τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, που αθροιστικά συνεισέφεραν το 84,8% των συνολικών εσόδων των οργανισμών λιμένων.

Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. παρουσίασε κύκλο εργασιών 219,8 εκατ. ευρώ, ήτοι 61% επί του συνόλου, ενώ τα έσοδα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. για το 2023 διαμορφώθηκαν στα 85,8 εκατ. ευρώ, ήτοι 23,8% του συνόλου. Είναι αξιοσημείωτο ότι αν προστεθούν και τα έσοδα της ΣΕΠ Α.Ε. που διαχειρίζεται τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά, τότε ο συνολικός τζίρος των λιμενικών εγκαταστάσεων που διαχειρίζονται οι Οργανισμοί Λιμένων, είτε οι ίδιοι είτε μέσω παραχωρήσεων, ξεπερνάει το μισό δισεκατομμύριο ευρώ και συγκεκριμένα έφτασε τα 668 εκατ. ευρώ το 2023.

Εξίσου σημαντικά και τα μεικτά κέρδη των Οργανισμών Λιμένων τα οποία διαμορφώθηκαν στα 192 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα ο δείκτης μεικτού περιθωρίου κέρδους να αγγίζει το 53,2%.

Επενδύσεις
Στο κομμάτι των επενδύσεων έπειτα από μία εξαετία (2010-2016) υψηλών επιδόσεων στους ελληνικούς λιμένες, τα τελευταία χρόνια το ύψος των κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση υποδομών και ανωδομών έχει μειωθεί. Παρ’ όλα αυτά, το 2023 συνολικά 47,5 εκατ. ευρώ επενδύθηκαν από τους Οργανισμούς Λιμένων της χώρας, με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς να καταλαμβάνει την πρώτη θέση, με 27,7 εκατ. ευρώ και τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης να ακολουθεί με 9,2 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι στους δύο μεγαλύτερους Οργανισμούς Λιμένος της χώρας, ο ρυθμός υλοποίησης των επενδύσεων υστερεί σε σχέση με τα όσα προβλέπονται στις συμβάσεις πώλησης της πλειοψηφίας των μετοχών τους σε ιδιώτες. Στην περίπτωση του ΟΛΠ, το Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο (Master Plan) εγκρίθηκε το 2023 επηρεάζοντας τον ρυθμό των επενδύσεων.

Θεσσαλονίκη
Στην περίπτωση του ΟΛΘ παρατάθηκε με νόμο μέχρι τις 22 Μαρτίου 2030 η πρώτη επενδυτική περίοδος εντός της οποίας θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι αρχικές υποχρεωτικές επενδύσεις.

«Συμπερασματικά, το ελληνικό λιμενικό σύστημα αποτελείται από δύο πόλους.

Ο ένας περιλαμβάνει τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι αποτελούν και τους σημαντικότερους Οργανισμού Λιμένος από άποψη κύκλου εργασιών και γενικότερων οικονομικών μεγεθών.

Από την άλλη πλευρά υπάρχουν οι υπόλοιποι 11 Οργανισμοί Λιμένος, οι οποίοι παρουσιάζουν μικρότερα οικονομικά μεγέθη (κύκλος εργασιών, επενδύσεις, μεικτά κέρδη), αλλά αναμφίβολα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στο γενικότερο σύστημα μεταφορών της χώρας εξυπηρετώντας επιβατικές και εμπορευματικές ροές», επισημαίνουν οι δύο καθηγητές.

Προσθέτουν μάλιστα ότι «Η πρόσφατη ιδιωτικοποίηση δύο σημαντικών περιφερειακών οργανισμών λιμένων της χώρας, της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου, με την αγορά πλειοψηφικού πακέτου μετοχών από έναν ναυτιλιακό όμιλο με σημαντική παρουσία στην Ευρώπη (GRIMALDI) δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ανάπτυξη συνεργειών. Αυτές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση της εμπορευματικής και επιβατικής δραστηριότητας στα δύο λιμάνια και κατά συνέπεια σε αύξηση του κύκλου εργασιών».

Απασχόληση
Η απασχόληση στους Οργανισμούς Λιμένων κινήθηκε πτωτικά τη δεκαετία 2014-2023. Ο αριθμός απασχολούμενων μειώθηκε από 1.746 εργαζόμενους το 2014 στους 1.697 το 2023 (-2,8%). Στην πενταετία 2019-2023 σημειώθηκε, παρ’ όλα αυτά, αύξηση στην απασχόληση στους 13 Οργανισμούς Λιμένων, η οποία διαμορφώθηκε στο 3,4%. Μεγάλο τμήμα αυτής της αύξησης προσωπικού προέρχεται από την αύξηση προσωπικού που παρουσιάζει η ΟΛΘ Α.Ε. μετά την ιδιωτικοποίησή του το 2018.

Συνδεσιμότητα
Το πρώτο τρίμηνο του 2024, παρά τις εμφανείς δυσκολίες που συνέχισε να παράγει η γεωπολιτική ένταση στη Μέση Ανατολή και ιδιαίτερα οι επιθέσεις σε πλοία και οι δυσκολίες των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών να υλοποιήσουν τα δρομολόγια με διάπλου της Ερυθράς Θάλασσας, η συνδεσιμότητα του λιμένα Πειραιά, που εξυπηρετεί ορισμένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αυξήθηκε σε ποσοστιαία βάση 3% σε σχέση με το αντίστοιχο πρώτο τρίμηνο του 2023 και κατά 6% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του έτους 2022.

Σε ό,τι αφορά τον λιμένα της Θεσσαλονίκης, οι εξελίξεις της συνδεσιμότητας με τα δίκτυα τακτικών ναυτιλιακών γραμμών ήταν ακόμα πιο δυναμικές.

του Μηνά Τσαμόπουλου από newmoney.gr