Portnet – Ειδήσεις Πειραιά
Ναυτιλία

Τριγμοί στην παγκόσμια ναυτιλία: Οι Έλληνες εφοπλιστές απορρίπτουν το σχέδιο για τα πράσινα καύσιμα – Ζητείται ρεαλισμός

Οι Έλληνες εφοπλιστές απορρίπτουν το σχέδιο απανθρακοποίησης του IMO ως μη ρεαλιστικό και προειδοποιούν για κίνδυνο «εγκλωβισμένων επενδύσεων». Ζητούν κίνητρα για καθαρά καύσιμα και καταγγέλλουν τον κατακερματισμό των ρυθμίσεων.
Mέτωπο αντίδρασης συγκροτούν οι Έλληνες εφοπλιστές ενάντια στο νέο σχέδιο απανθρακοποίησης της Διεθνούς Ναυτιλιακής Οργάνωσης (IMO), το οποίο προβλέπει την επιβολή κυρώσεων σε πλοία που δεν συμμορφώνονται με στόχους μείωσης εκπομπών από το 2027.
Μετά την τοποθέτηση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (UGS), και η Greek Shipping Cooperation Committee (GSCC) με έδρα το Λονδίνο εκφράζει την έντονη αντίθεσή της, χαρακτηρίζοντας το σχέδιο «μονόπλευρο» και μη ρεαλιστικό.
Ο πρόεδρος της GSCC, Χαράλαμπος (Harry) Φαφαλιός, τόνισε στην ετήσια έκθεση του οργανισμού ότι η απλή φορολόγηση των πλοίων δεν πρόκειται να επιφέρει τη μετάβαση σε έναν κόσμο χωρίς άνθρακα.
«Όταν δεν υπάρχουν διαθέσιμα καύσιμα μηδενικών εκπομπών, δεν είναι παραγωγικό να τιμωρείς τη ναυτιλία», δήλωσε, καλώντας τους ρυθμιστικούς φορείς να στηρίξουν ενεργά τους παρόχους ενέργειας ώστε να αναπτύξουν καθαρά, ασφαλή και επαρκή καύσιμα.
Η GSCC προειδοποιεί ότι οι κανονισμοί που προτείνει ο IMO, σε συνδυασμό με τις παράλληλες απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για φόρους άνθρακα και μείωση εκπομπών, δημιουργούν ένα περίπλοκο και γεωγραφικά κατακερματισμένο ρυθμιστικό περιβάλλον.

Σοβαρό οικονομικό ρίσκο

Ο πρόεδρος της UGS, Μελίνα Τραυλού, προειδοποίησε ότι οι προτάσεις του IMO ενέχουν σοβαρό οικονομικό ρίσκο, με πολλούς εφοπλιστές να δηλώνουν ότι συμφέρει περισσότερο να πληρώσουν τα πρόστιμα παρά να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες.
«Καμία μετάβαση και καμία ανάπτυξη δεν είναι δυνατή όταν οι επενδύσεις εγκλωβίζονται», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Παρά την κριτική προς τις ρυθμιστικές αρχές, οι Έλληνες εφοπλιστές δεν δείχνουν απροθυμία για επενδύσεις:

Σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global, οι νέες παραγγελίες ελληνικών πλοίων αυξήθηκαν κατά 23% το 2023, φθάνοντας τα 456 πλοία και συνολική χωρητικότητα 43,2 εκατ. dwt.
Ο ελληνόκτητος στόλος εξακολουθεί να είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως, με 4.221 πλοία και χωρητικότητα 354 εκατ. dwt.

Διχασμός εντός της ΕΕ

Το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών του IMO είναι το πρώτο σχέδιο στον κόσμο που συνδυάζει υποχρεωτικά όρια εκπομπών και τιμολόγηση αερίων του θερμοκηπίου σε ολόκληρο έναν βιομηχανικό κλάδο.

Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής εμφανίζονται πολύ πιο ενθουσιώδεις για το σχέδιο απ’ ό,τι οι Έλληνες πλοιοκτήτες.
Ο Έλληνας Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ, Απόστολος Τζιτζικώστας, χαρακτήρισε ιστορικής σημασίας τη συμφωνία του IMO και κάλεσε τους εφοπλιστές να την υποστηρίξουν, λέγοντας πως η τυπική υιοθέτησή της τον Οκτώβριο είναι καθοριστικής σημασίας.
Την ίδια στιγμή, η ΕΕ επιβάλλει τα δικά της ξεχωριστά σχήματα φορολόγησης του άνθρακα και μείωσης των εκπομπών στη ναυτιλία.

www.bankingnews.gr