Το χρονικό της τραγωδίας
Της Αναστασίας Βαμβακά*
Μια ενδοοικογενειακή δικαστική διαμάχη ύψους δεκάδων εκατομμυρίων που οδήγησε στην απόλυση και στη συνέχεια την “έξωση” του εδώ και 36 χρόνια επιστάτη της βίλας της εφοπλιστικής οικογένειας Καρνέση φέρεται, σύμφωνα με τις αστυνομικές πηγές, ότι είναι η αιτία του μακελειού που σημειώθηκε τη Δευτέρα το πρωί στα γραφεία της ναυτιλιακής εταιρείας European Product Carriers στη Γλυφάδα.
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία που εξετάζουν οι αρχές, έχοντας στα χέρια τους τις καταθέσεις των αυτοπτών μαρτύρων και των εργαζομένων της εταιρείας, ο 76χρονος Ελληνοαιγύπτιος δράστης της δολοφονίας της Μαρίας Καρνέση, επικεφαλής της ναυτιλιακής εταιρείας, του 80χρονου συζύγου της αδελφής της Δέσποινας Καρνέση, Αντώνη Βλασσάκη, ο οποίος εκτελούσε χρέη διευθύνοντα συμβούλου και του 75χρονου πρώην πλοιάρχου και επί χρόνια στελέχους των γραφείων της εταιρείας στην ξηρά, Ηλία Κουκουλάρη, βρέθηκε μόλις προχθές άστεγος, καθώς οι αδελφές Καρνέση τού ζήτησαν να απομακρυνθεί από το σπίτι που του είχαν παραχωρήσει επί χρόνια στη Γλυφάδα για τη διαμονή του.
“Η οικογένειά μου και εγώ δηλώνουμε βαθύτατα συντετριμμένοι από το τραγικό και αναπάντεχο γεγονός που έπληξε την οικογένειά μας και οδήγησε στην απώλεια της αδελφής μου Μαρίας, του γαμπρού μου Αντώνη Βλασσάκη και του συνεργάτη μας Ηλία Κουκουλάρη. Η ανείπωτη θλίψη των στιγμών επιβάλλει τον ελάχιστο σεβασμό στον πόνο και το πένθος των οικογενειών μας. Παρακαλούμε να αποφεύγεται κάθε συσχέτιση με οποιαδήποτε άλλη υπόθεση” ανέφερε σε ανακοίνωση της η οικογενεια Καρνέση, την οποία υπέγραψε ο Καπτα-Σπύρος Καρνέσης.
Ο 76χρονος Αιγύπτιος εργαζόταν στις εταιρείες της οικογένειας, έχοντας αναλάβει να φροντίζει κυρίως τη βίλα που διατηρούσαν στο σύμπλεγμα των ιδιωτικών νησιών στους Πεταλιούς της Εύβοιας, ενώ για αρκετά χρόνια φρόντιζε και την ηλικιωμένη μητέρα των τριών αδελφών. Οι σχέσεις του με τις δύο συνιδιοκτήτριες της ναυτιλιακής άρχισαν να διαταράσσονται πριν από περίπου έναν χρόνο, όταν ξέσπασε και επίσημα η δικαστική διαμάχη με τον αδερφό τους, Σπύρο Καρνέση.
Ο εφοπλιστής ήταν εκείνος που είχε βαφτίσει χριστιανό τον Αιγύπτιο και από Αντέλ Ελ Μπουράι σε “Άρη”, ενώ διατηρούσε φιλικές σχέσεις μαζί του, με αποτέλεσμα οι δύο αδελφές εν μέσω της αντιπαράθεσης, να δρομολογήσουν την απόλυσή του. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά φίλος του Αιγύπτιου που μίλησε σε τηλεοπτική εκπομπή πρόκειται για έναν πολύ ευαίσθητο άνθρωπο, ενώ συμπλήρωσε πως τον γνωρίζει από το 1987, οπότε κι έφτασε στην Ελλάδα. Ο ίδιος υποστήριξε ότι πριν από περίπου έναν χρόνο ο 76χρονος δράστης απολύθηκε από την εταιρεία που ελέγχουν η Μαρία και η Δέσποινα Καρνέση, πήρε την αποζημίωσή του και την αμέσως επόμενη μέρα τον προσέλαβε στην εταιρεία του ο Σπύρος Καρνέσης.
Φαίνεται ότι, σε συνέχεια της παραπάνω κόντρας, οι δύο ιδιοκτήτριες της ναυτιλιακής τού ζήτησαν να μαζέψει τα πράγματά του από το σπίτι που του είχαν παραχωρήσει στη Γλυφάδα, το οποίο ήταν ιδιοκτησίας της μητέρας τους και διαχειριζόταν μέχρι και πρότινος ο αδελφός τους. Αυτό τον έφερε να επισκεφτεί τη Δευτέρα τα γραφεία της εταιρείας, με βαρύ οπλισμό -μια καραμπίνα και ένα περίστροφο-, “έτοιμος για όλα”, αν δεν έκαναν πίσω στην έξωση.
Σύμφωνα με τις πρώτες μαρτυρικές καταθέσεις που έχει στη διάθεσή της η Ελληνική Αστυνομία, τις έντονες φωνές από το γραφείο της Μαρίας Καρνέση διαδέχτηκαν σε κλάσματα του δευτερολέπτου οι πρώτοι πυροβολισμοί. Εξάλλου, όπως είπε ο 76χρονος στον σεκιούριτι του κτηρίου, είχε έρθει να λύσει τις διαφορές του με τους εργοδότες του και δεν θα πείραζε κάποιον από τους εργαζόμενους του χώρου.
Στην προσπάθεια της να διαφύγει από το δωμάτιο, τραυματισμένη η Μαρία Καρνέση πήγε στο γραφείο του γαμπρού της, ο οποίος μαζί με τον πρώην καπετάνιο προσπάθησαν μάταια να αφοπλίσουν τον 76χρονο, ο οποίος τελικά τους δολοφόνησε όλους. Με τους αστυνομικούς να έχουν μπει στο κτήριο και να τον αναζητούν, εκείνος προσπάθησε να εντοπίσει και τη Δέσποινα Καρνέση, καταλαβαίνοντας όμως ότι απέχει ελάχιστα λεπτά από τη σύλληψη του, η Ελληνική Αστυνομία εκτιμά ότι κατέβηκε στο υπόγειο, όπου και αυτοκτόνησε.
Η δικαστική διαμάχη
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δυο αδερφές κατηγορούσαν τον αδερφό τους ότι πήρε με δόλιο τρόπο από το ταμείο της επιχείρησης ποσό ύψους 320 εκατ. ευρώ. Διεκδικώντας μέρος αυτών των χρημάτων (ορισμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι διεκδικούσαν τα μισά, συν κάποια ποσά από μερίσματα, ένα συνολικό ποσό ύψους περίπου 165 εκατ. ευρώ) κατέθεσαν αγωγή, η οποία μάλιστα συζητήθηκε στο δικαστήριο στις 6 Φεβρουαρίου.
Στην αγωγή τους, κατηγορούσαν τον Σπύρο Καρνέση ότι πήρε στα τέλη του 2022 από κοινούς λογαριασμούς 325,5 εκατ.δολάρια, τα μετέφερε σε αποκλειστικά δική του εταιρεία. Πρόκειται για χρήματα που είχαν συγκεντρωθεί από τα αδιανέμητα κέρδη που συγκέντρωσαν από τον στόλο των 10 δεξαμενόπλοιων που διαχειρίζονταν. Ο καπτα- Σπύρος Καρνέσης υποστήριξε μέσω του δικηγόρου του ότι τα κέρδη που μετέφερε ήταν δικά του κέρδη, όπως και όλα τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας, με τις αδελφές του απλώς να εργάζονται στις εταιρείες.
Στις 19 Σεπτεμβρίου του 1979, ιδρύεται η εταιρεία European Navigation από τους αδελφούς Προκόπη και Σπύρο Καρνέση, διαδραματίζοντας μία σημαντική πορεία στον χώρο της ναυτιλίας, κυρίως στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, με συντηρητικές κυρίως κινήσεις στην ανανέωση του στόλου της. Με κυρίαρχη παρουσία των μεγάλων αδελφών, Προκόπη και Σπύρου Καρνέση, τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας ξεκίνησαν από τα πρώτα χρόνια της στην δεκαετία του ’80 να δραστηριοποιούνται στη ναυτιλιακή σε κομβικές επιχειρησιακές θέσεις.
Το 2011 ο Προκόπης Καρνέσης πεθαίνει και ο γιος του, Μάριος Π. Καρνέσης, ιδρύει την ναυτιλιακή MPK Shipping που ειδικεύεται κυρίως στην αγορά των φορτηγών χύδην φορτίου.
Ο όμιλος που έφτιαξαν οι δύο αδελφοί, Προκόπης και Σπύρος Καρνέσης, διαθέτει εκείνη την περίοδο ένα πλούσιο χαρτοφυλάκιο, αποτελούμενο από τις εταιρείες European Navigation Inc, European Product Carriers, ELKA Shipping, Elinoil (στην οποία ο Σπύρος Καρνέσης ήταν ο κύριος μέτοχος). Συνολικά, ο όμιλος έχει διαχειριστεί περισσότερα από 35 πλοία.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, πλέον διαθέτει έναν στόλο 10 δεξαμενοπλοίων, με έτος κατασκευής από το 2005 μέχρι και το 2015, κυρίως αργού πετρελαίου και χημικών, ενώ διαχειρίζεται και τρία μικρότερα δεξαμενόπλοια που τα χρησιμοποιούν, κυρίως για τον ανεφοδιασμό των νησιών με καύσιμα της εταιρείας ΕΛΙΝ. Παράλληλα ο κ. Καρνέσης συμμετέχει στην εταιρεία “Κτήμα Πεταλιοί ΑΕ” που ελέγχει το γνωστό νησιωτικό σύμπλεγμα στην Εύβοια, για την οποία έχει πολυετή δικαστική διαμάχη με τον εφοπλιστή Μάρη Εμπειρίκο.
Από το 2013, η οικογένεια του Σπύρου Καρνέση φέρεται να δραστηριοποιήθηκε κυρίως με την European Navigation Inc. Από το 2022, οι σχέσεις των τριών αδελφών οξύνονται με αφορμή τη μεταφορά των αδιάθετων μερισμάτων σε λογαριασμούς που έλεγχε αποκλειστικά η οικογένεια του Σπύρου Καρνέζη.
Αν και στις πληροφορίες που είναι αναρτημένες στο site του ομίλου γίνεται λόγος ότι οι δύο εταιρείες “η European Navigation και η European Product Carriers συνεχίζουν να εργάζονται με τους πελάτες τους για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και ταυτόχρονα να επεκτείνουν τον στόλο με εμπορικά και οικονομικά υγιή τρόπο”, αυτή τη στιγμή ο στόλος των 10 δεξαμενόπλοιων ελέγχεται από την European Product Carriers, στην οποία είχαν κυρίως την εποπτεία η Μαρία και η δικηγόρος Δέσποινα Καρνέση, όπως και ο σύζυγος της, Αντώνης Βλασσάκης.
Όσοι γνώριζαν προσωπικά τη Μαρία Καρνέση, κάνουν λόγο για μία ιδιαίτερα δυναμική γυναίκα, με μεγάλη διαπραγματευτική πυγμή, η οποία είχε μεγάλη πορεία στον τραπεζικό κλάδο καθώς είχε συνεργαστεί στενά με τον πρώην Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, Γιώργο Προβόπουλο, πριν ασχοληθεί εξ ολοκλήρου με την European Product Carriers.
Από τον Σεπτέμβριο του 2023, στελέχη της European Product Carriers ανέλαβαν καθήκοντα στην European Navigation Inc. Σύμφωνα με τον επίσημο ιστότοπο επιχειρηματικής δραστηριότητας των εταιρειών που έχουν γραφεία στο Ηνωμένο Βασίλειο, τον ίδιο μήνα αναλαμβάνει την διεύθυνση της ELKA Shipping τόσο η Μαρία Καρνέση όσο και ο Μανώλης Στάμος, για δεκαετίες υπεύθυνος των οικονομικών της European Navigation.
Στον ευρωπαϊκό ιστότοπο στοιχείων γύρω από την ναυτιλία Equasis, μόνο η European Product Carriers από τις εταιρείες του ομίλου εμφανίζεται να διαθέτει στόλο πλοίων.
*από το capital.gr