Στην τελική ευθεία η επέκταση της σύμβασης του «Ελ. Βενιζέλος»

1 elliniko
Επειτα από ένα μήνα καθυστέρησης, αναμένεται να δοθούν σήμερα  οι τελικές εγκρίσεις σε πολιτικό επίπεδο για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Υστερα από επανειλημμένες προσπάθειες, κανονίστηκε συνάντηση στο υπουργείο Οικονομικών, με τη συμμετοχή και των δύο αρμόδιων υπουργών, του Ευκλείδη Τσακαλώτου και του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη.

Η καθυστέρηση στην έγκριση της τεχνικής συμφωνίας, που είχε ολοκληρωθεί στα τέλη Δεκεμβρίου, είχε δημιουργήσει ανησυχίες ότι θα τεθούν ξανά προσκόμματα στη διαδικασία, όπως είχε συμβεί πριν από ένα χρόνο με την παρελκυστική τακτική που ακολουθούσε ο τότε πρόεδρος Δ.Σ. του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Παναγιώτης Ρουμελιώτης. Οι διαπραγματεύσεις για την τεχνική συμφωνία, μεταξύ της διοίκησης του ΔΑΑ και του ΤΑΙΠΕΔ, διήρκεσαν περισσότερο από ένα χρόνο.

«Δεν αναμένεται να σκοντάψει κάπου η έγκριση», αναφέρουν στην «Κ» πηγές με γνώση των εξελίξεων. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ένας από τους λόγους για την καθυστέρηση, πέρα από την αξιολόγηση, που απορροφά μεγάλο μέρος του χρόνου του κ. Τσακαλώτου, αλλά και την εορταστική περίοδο, ήταν η απόπειρα ορισμένων κοινοτήτων στην ευρύτερη περιοχή του αεροδρομίου να διεκδικήσουν κάποια οφέλη από την επέκταση της σύμβασης. Εκπρόσωποί τους έστειλαν σχετική επιστολή στο υπουργείο Οικονομικών, το οποίο κινήθηκε για να βεβαιωθεί ότι τέτοιου είδους διεκδικήσεις δεν έχουν νομική βάση (όπως και αποδείχθηκε).

Στο 1,2 δισ. το τίμημα

Κυβερνητικές πηγές, αλλά και πηγές της διοίκησης του αερολιμένα και των συμβούλων, μιλούν για μια συμφωνία που είναι ιδιαίτερα θετική για το ελληνικό Δημόσιο. Αναφέρουν, μεταξύ άλλων, το εξαιρετικά υψηλό τίμημα (εκτιμάται ότι θα φτάσει τουλάχιστον το 1,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 400 εκατομμύρια θα εισρεύσουν φέτος στο δημόσιο ταμείο), τη μείωση των τελών προσγείωσης και την κατάργηση του δικαιώματος πρώτης άρνησης που διατηρούσε έως τώρα ο βασικός μέτοχος, η PSP Investments (το κρατικό συνταξιοδοτικό ταμείο του Καναδά).

Υπενθυμίζεται ότι σε παλαιότερες προκαταρκτικές συζητήσεις μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Hochtief το 2011-12, η διαπραγμάτευση ως προς το ποσόν κυμαινόταν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα (μεταξύ 180-220 εκατ. ευρώ).

Η τρέχουσα σύμβαση παραχώρησης εκπνέει το 2026. Με την επέκταση, θα φτάσει έως το 2046. Η ολοκλήρωση της επέκτασης ανοίγει τον δρόμο και για τη διαπραγμάτευση της πώλησης του 30% του μετοχικού κεφαλαίου που κατέχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ. Η επίσημη έναρξη της διαδικασίας πώλησης του 30% πρέπει να περιμένει την επικύρωση της νέας σύμβασης από τη Βουλή.

Η επέκταση της σύμβασης για το «Ελ. Βενιζέλος» και η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport, αξίας 1,23 δισ., αναδεικνύουν τους αερολιμένες της χώρας σε κλάδο αιχμής για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, δημιουργώντας μεγάλες προοπτικές για την αύξηση των τουριστικών ροών. Σημειώνεται ωστόσο ότι και η διαδικασία ανάληψης της διαχείρισης των περιφερειακών αεροδρομίων από τη Fraport Greece προχωρεί με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς.

kathimerini.gr

eep logo