Πόλη – Λιμάνι : Τι λέει ο Πειραιάς για μια «δύσκολη» σχέση

peiraias limani poli

Ολόκληρη η έρευνα της Public Issue για το Portnet. 

• Τα σημαντικότερα προβλήματα στο λιμάνι του Πειραιά
• ΟΛΠ, πώληση, χειρισμοί της κυβέρνησης
• Η γνώμη των Πειραιωτών για την ιδιωτικοποίηση
• Αξιολόγηση των επιπτώσεων και προσδοκίες
• Εικόνα επιχειρήσεων και φορέων του Πειραιά

Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα είναι τα πορίσματα της έρευνας για τη σχέση Πόλης – Λιμανιού, με φόντο την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, που πραγματοποίησε για λογαριασμό του Portnet η Public Issue στην Α’ και Β’ Πειραιά.
Η έρευνα, που παρουσιάστηκε την περασμένη Τετάρτη στο Ίδρυμα Λασκαρίδη από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Public Issue Γιάννη Μαυρή σε μια εκδήλωση – συζήτηση στην οποία συμμετείχαν ο υπ.Ναυτιλίας Θ.Δρίτσας, ο Περιφερειάρχης Πειραιά Γ.Γαβρίλης, βουλευτές, εκπρόσωποι του ΟΛΠ, της Cosco και φορέων της πόλης και την οποία συντόνισε ο δημοσιογράφος Νότης Ανανιάδης,
είναι η πρώτη επιστημονική έρευνα που πραγματοποιείται στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά και διερευνά την «δύσκολη» σχέση Πόλης – Λιμανιού.

Όπως σημειώθηκε σε μια περιληπτική αναφορά των συμπερασμάτων της έρευνας, καταρρίπτονται τουλάχιστον τρία στερεότυπα.
Α. Οι συνδικαλιστικές ενώσεις του λιμανιού δεν θεωρούνται Το πρόβλημα, καθώς είναι θετική η γνώμη των Πειραιωτών για τους λιμενεργάτες και την ΟΜΥΛΕ.
Β. Η παρουσία αλλοδαπών, μεταναστών και ξένων γενικότερα στο λιμάνι δεν ανησυχεί τους Πειραιώτες, καθώς μόλις το 5% την αξιολογεί ως το σημαντικότερο πρόβλημα στο λιμάνι του Πειραιά και
Γ. Το μέτωπο κατά της πώλησης του ΟΛΠ κάθε άλλο παρά αρραγές είναι, πόσο μάλλον που σε 12 από τα συνολικά 14 ερευνώμενα πεδία, οι Πειραιώτες φαίνεται να έχουν υψηλές προσδοκίες από την ιδιωτικοποίηση.

Ακολουθούν τα συμπεράσματα της έρευνας με αναλυτικά διαγράμματα

• Τα σημαντικότερα προβλήματα στο λιμάνι του Πειραιά

poio shmantiko problima

Όπως φαίνεται από τον παραπάνω Πίνακα, το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα το λιμάνι του Πειραιά είναι το κυκλοφοριακό (συνεπεία και των μονοδρομήσεων), έτσι όπως το αξιολογεί το 38% των πολιτών. Αν συνυπολογίσουμε τα συναφή προβλήματα που έχουν με τα έργα του μετρό, το τραμ και τα εργοτάξια (7%), την κακή πρόσβαση στην είσοδο και έξοδο της πόλης (6%), την έλλειψη των χώρων στάθμευσης (4%) και την κυκλοφοριακή συμφόρηση κατά την αναχώρηση και την άφιξη πλοίων (4%), αντιλαμβάνεται κανείς ότι αυτό το σύνθετο πρόβλημα είναι μακρόν το μεγαλύτερο, σύμφωνα με τους πολίτες του Πειραιά. Η πραγματικότητα αυτή μάλιστα αποτυπώνεται με μικρές διαφοροποιήσεις τόσο στην Α΄ όσο και στη Β΄ Πειραιά.

• ΟΛΠ, πώληση, χειρισμοί της κυβέρνησης

diagr 7

Ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από την έρευνα είναι πως παρά την δημοσιότητα που θεωρείται ότι πήρε ο διάλογος περί την πώληση του ΟΛΠ, προκύπτει πως περίπου το ¼ των ερωτηθέντων (26%) δεν έτυχε να ακούσουν κάτι σχετικό στην τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τις εφημερίδες ή το internet. Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει το γεγονός ότι όπως δείχνει το σχετικό διάγραμμα, υπάρχει μια μικρή διαφοροποίηση μεταξύ Α΄ και Β΄ Πειραιά, με τους πολίτες της Β’ Πειραιά να είναι ελαφρά πιο ενημερωμένοι σχετικά με το ζήτημα.


diagr 9

Εντυπωσιακό είναι το ύψος της δυσαρέσκειας που εκφράζουν οι Πειραιώτες σχετικά με τον τρόπο που η κυβέρνηση χειρίζεται το ζήτημα της αποκρατικοποίησης του λιμανιού, καθώς 3 στους 4 δηλώνουν δυσαρεστημένοι από τους χειρισμούς της, χωρίς να υπάρχει ουσιαστική διαφοροποίηση μεταξύ Α΄ και Β΄ Πειραιά.

• Η γνώμη των Πειραιωτών για την ιδιωτικοποίηση


diagr 10

Στο ερώτημα τι γνώμη έχουν οι πολίτες του Πειραιά για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, υπερτερούν σε ποσοστό 46% εκείνοι που διαφωνούν, ακολουθούν με 37% εκείνοι που συμφωνούν με την ιδιωτικοποίηση, ενώ εμφανίζεται συνολικά ένα 17% που ούτε συμφωνεί ούτε διαφωνεί και εξαρτά την άποψή του από άλλους παράγοντες (15%) ή εμφανίζεται να μην έχει γνώμη (2%)


diagr 11

Όπως φαίνεται από το παραπάνω διάγραμμα, οι γυναίκες, οι νεότερες ηλικίες, όσοι έχουν κατώτερη και μέση εκπαίδευση, είναι μισθωτοί ή άνεργοι και τοποθετούνται στην αριστερά, είναι εκείνοι που διαμορφώνουν την πλειοψηφία του 46% η οποία διαφωνεί με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ.
Αντίθετα, οι άνδρες και οι άνω των 65 ετών, όσοι έχουν ανώτερη εκπαίδευση και αυτοτοποθετούνται από την κεντροαριστερά έως τη δεξιά, είναι εκείνοι που συγκροτούν το μπλοκ που συμφωνεί με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Στα αξιοσημείωτα εδώ, η διαφοροποίηση μεταξύ Α’ Πειραιά (42% συμφωνεί - 42% διαφωνεί) σε σχέση με τη Β΄ Πειραιά (33% - 49%).

 

diagr 12

Στην ερώτηση τι είναι προτιμότερο να γίνει για το λιμάνι του Πειραιά, το 56% υποστηρίζει ότι πρέπει αν παραμείνει στο κράτος, ενώ το 38% προκρίνει την ιδιωτικοποίησή του.


diagr 13

Ανάλογες σχετικές διαφοροποιήσεις παρατηρούνται μεταξύ ανδρών – γυναικών, ηλικιακών κατηγοριών, επιπέδου εκπαίδευσης και αυτοτοποθέτησης στην κλίμακα αριστερά – δεξιά. Οι νεαρές ηλικίες, όσοι έχουν μέση και κατώτερη εκπαίδευση και αυτοτοποθετούνται στην αριστερά αλλά και στην κεντροαριστερά υποστηρίζουν ότι ο ΟΛΠ πρέπει να παραμείνει στο κράτος, ενώ εργοδότες-αυτοαπασχολούμενοι, όσοι έχουν ανώτερη εκπαίδευση, τοποθετούνται στην κεντροδεξιά και τη δεξιά είναι υπέρ της ιδιωτικοποίησης.

• Αξιολόγηση των επιπτώσεων και προσδοκίες

diagr 15


diagr 16

 

diagr 17

diagr 18

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι από τους συνολικά 14 τομείς που διερευνώνται σχετικά με τις ενδεχόμενες επιπτώσεις από πιθανή ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, όπως αποτυπώνεται στους παραπάνω πίνακες, η κοινή γνώμη στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά αναμένει επιδείνωση μόνο σε 2: τους μισθούς αλλά και το κυκλοφοριακό πρόβλημα το οποίο ήδη εμφανίζεται ως το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το λιμάνι του Πειραιά.
Αντίθετα, εκτιμά πως είναι πιθανό να υπάρξει βελτίωση στην ενίσχυση της διεθνούς θέσης του λιμανιού, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, στις συνθήκες εργασίας στο λιμάνι, στις υπηρεσίες προς τους επιβάτες και τους χρήστες, στην ανάπτυξη της περιοχής, στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στη ΝΕΖ, το εμπορικό, το επιβατηγό και το λιμάνι κρουαζιέρας.



• Εικόνα επιχειρήσεων και φορέων του Πειραιά

diagr 8

Σε ότι αφορά τέλος την εικόνα που έχει η κοινή γνώμη της Α΄ και της Β΄ Πειραιά για επιχειρήσεις και φορείς της πόλης, έχει ενδιαφέρον πως τόσο η εικόνα του ΟΛΠ, όσο και της Cosco, είναι θετική σε ποσοστό 60 και 57% αντιστοίχως. Θετική, όπως αναφέρεται και στην αρχή, είναι η εικόνα των συνδικαλιστικών οργανώσεων, ιδίως της Ένωσης Λιμενεργατών (52% συνολικά και 55% στη Β’ Πειραιά), αλλά και της ΟΜΥΛΕ (43% και 48% στη Β΄ Πειραιά). Το ΕΒΕΠ διαθέτει χαμηλή αναγνωρισιμότητα καθώς το 43% των ερωτηθέτων εμφανίζεται να μην έχει γνώμη για το μεγαλύτερο Επιμελητήριο της πόλης. Παρ’ όλα αυτά, η δημοτικότητά του παραμένει πλεονασματική με 36% θετικές κρίσεις, έναντι 32% αρνητικών. Τέλος, η εικόνα του ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζει σαφώς έλλειμμα δημοτικότητας με θετικές κρίσεις 28% έναντι 51% αρνητικών.


Ταυτότητα της Έρευνας

tautothta erevnas


 

eep logo