Κατάσταση έκτακτης ανάγκης για το κλίμα και το περιβάλλον!

europaiko koinovoulio

Η ΕΕ ζητά να ενταχθεί η ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας ρύπων

Η ΕΕ θα πρέπει να δεσμευθεί για μηδενικό ισοζύγιο αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2050 στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών, υπογραμμίζει το ΕΚ σε ψήφιμα του και ζητά επίσης να ενταχθεί η ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας ρύπων.

Ενόψει της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα («COP25») που θα πραγματοποιηθεί στη Μαδρίτη από τις 2 μέχρι τις 13 Δεκεμβρίου, το Κοινοβούλιο ενέκρινε, την Πέμπτη 28/11, ψήφισμα, κηρύσσοντας ευρωπαϊκή και παγκόσμια κατάσταση έκτακτης ανάγκης για το κλίμα και το περιβάλλον. Ζητά ακόμη από την Επιτροπή να διασφαλίσει ότι όλες οι σχετικές νομοθετικές προτάσεις και ο προϋπολογισμός είναι σε πλήρη συμφωνία με το στόχο του περιορισμού της υπερθέρμανσης του πλανήτη κάτω από 1,5 βαθμούς Κελσίου.
Σε ξεχωριστό ψήφισμα, το Κοινοβούλιο προτρέπει την ΕΕ να υποβάλει τη στρατηγική της για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή το συντομότερο δυνατό και το αργότερο έως το 2050. Οι ευρωβουλευτές καλούν επίσης την εκλεγείσα Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen να συμπεριλάβει στόχο μείωσης κατά 55% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030 στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.

Μείωση των εκπομπών στις θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές

Το ΕΚ τονίζει ότι οι υφιστάμενοι στόχοι για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στον τομέα των θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών υπολείπονται των απαιτούμενων μειώσεων. Σύμφωνα με τους ευρωβουλευτές, όλες οι χώρες θα πρέπει να συμπεριλάβουν τις εκπομπές από τις θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές στον υπολογισμό των εθνικά καθορισμένων συνεισφορών τους (NDCs) και προτρέπουν την Επιτροπή να συμπεριλάβει τον τομέα της ναυτιλίας στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (ETS). Θα πρέπει πάντως να επισημανθεί ότι η ναυτιλία είναι διεθνής δραστηριότητα και συνεπώς είναι ένα ερώτημα εάν μπορέι να ενταχθεί στο ευρωπαικό σύστημα εμπορίας ρύπων. Ακόμη και η νέα Επίτροπος Μεταφορών, διατύπωσε προβληματισμούς αναφορικά με το συγκεκριμένο θέμα. Στην παρατήρηση του ευρωβουλευτή ότι μία συμμετοχή της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στο σύστημα εμπορία ρύπων μπορεί να μειώσει την ανταγωνιστικότητα της ή να παρατηρηθεί «διαρροή άνθρακα» προς τρίτες χώρες, η επίτροπος μεταφορών Adina Valean απάντησε λέγοντας ότι το το πρώτο βήμα είναι να αναγνωρίσουμε το γεγονός ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για να αναπτύξουμε το σύστημα εμπορίας ρύπων για τη ναυτιλία και πρέπει να αξιοποιήσουμε την εμπειρία που έχει η ΕΕ από τους άλλους τομείς. Η διαρροή άνθρακα αποτελεί απειλή για εμάς και θα την λάβουμε υπόψη όταν αναπτύξουμε την αρχιτεκτονική της νομοθετικής μας πρότασης ενώ θα προσπαθήσουμε να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητα του τομέα, διότι αυτό είναι απολύτως πολύ σημαντικό για εμάς, σημείωσε (Διαβάστε εδώ το θέμα).

Περισσότερη οικονομική στήριξη για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής

Οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει κατ’ ελάχιστο να διπλασιάσουν τις συνεισφορές τους στο Διεθνές Πράσινο Ταμείο για το Κλίμα, λέει το ΕΚ. Τα κράτη μέλη της ΕΕ είναι οι μεγαλύτερες πηγές δημόσιων κεφαλαίων για το κλίμα και ο προϋπολογισμός της ΕΕ θα πρέπει να συμμορφώνεται πλήρως με αυτά στα οποία έχει δεσμευτεί σε διεθνές επίπεδο. Σημειώνουν επίσης ότι οι δεσμεύσεις των ανεπτυγμένων χωρών δεν ικανοποιούν το συλλογικό ετήσιο στόχο των 100 δισ. δολαρίων αρχής γενομένης από το 2020.
Τέλος, καλούν επειγόντως όλες τις χώρες της ΕΕ να καταργήσουν σταδιακά όλες τις άμεσες και έμμεσες επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων έως το 2020.

Δήλωση του εισηγητή

«Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υιοθέτησε μόλις μια φιλόδοξη θέση εν αναμονή της προσεχούς Διάσκεψης για το Κλίμα στη Μαδρίτη. Δεδομένης της κλιματικής και περιβαλλοντικής κατάστασης έκτακτης ανάγκης, είναι απαραίτητο να μειώσουμε τις εκπομπές αέριων ρύπων του θερμοκηπίου κατά 55% μέχρι το 2030. Στέλνουμε επίσης σαφές και καίριο μήνυμα προς την Επιτροπή, μερικές εβδομάδες πριν τη δημοσιοποίηση του σχεδίου ανακοίνωσης για την Πράσινη Συμφωνία» δήλωσε ο Pascal Canfin (Renew, Γαλλία), πρόεδρος της επιτροπής Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας, και Ασφάλειας των Τροφίμων κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην ολομέλεια τη Δευτέρα.
Το ψήφισμα σχετικά με την κλιματική και περιβαλλοντική κατάσταση έκτακτης ανάγκης εγκρίθηκε με 429 ψήφους υπέρ, 225 ψήφους κατά και 19 αποχές. Το ΕΚ ενέκρινε το ψήφισμα για την COP25 με 430 ψήφους υπέρ, 190 ψήφους κατά και 34 αποχές.
Χώρες, τοπικές κοινότητες και επιστήμονες έχουν δηλώσει ότι ο πλανήτης μας αντιμετωπίζει κατάσταση κλιματικής έκτακτης ανάγκης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη προτείνει το στόχο μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2050, αλλά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο δεν τον έχει ακόμη εγκρίνει, καθώς η Πολωνία, η Ουγγαρία και η Τσεχία αντιτίθενται.
Η «COP25» θα πραγματοποιηθεί στη Μαδρίτη από τις 2 έως τις 13 Δεκεμβρίου 2019. Ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου David Maria Sassoli (Σοσιαλιστές, Ιταλία) θα παραστεί στο επίσημη τελετή έναρξης. Αντιπροσωπεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με επικεφαλής των Bas Eickhout (Πράσινοι, Ολλανδία), θα βρίσκεται εκεί από τις 9 έως τις 14 Δεκεμβρίου.

Pin It