"Ακτοπλοΐα και Νησιωτικότητα"

nisiotikotita

Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ & ΕΒΕΠ κ. Β. Κορκίδης, στο 8ο Συνέδριο εμπορικών συλλόγων Κυκλάδων στις 9-10 Μαΐου στην Πάρο, επεσήμανε ότι
«Η δύο μέτρων και δύο σταθμών αντιμετώπιση της ακτοπλοΐας από την Κομισιόν, καθώς οι ξένες εταιρείες απολαμβάνουν πολύ μεγάλων πλεονεκτημάτων έναντι των ελληνικών, οι κλειστές τραπεζικές στρόφιγγες, οι υποβαθμισμένες λιμενικές υποδομές, αποτελούν τα κυρίαρχα προβλήματα, τα οποία απειλούν να βουλιάξουν στα «ρηχά» έναν ακτοπλοϊκό στόλο που, τόσο στο παρελθόν, όσο και σήμερα, κατά την άποψή μου, αποτελεί το καμάρι της Χώρας.
Ενδεικτικά, αναφέρω ότι, την περίοδο 2009-2014, η συσσώρευση ζημιών για τις εταιρείες ξεπέρασε το 1 δις. Δική μας θέση είναι, ότι, αφενός θέλουμε να υπάρχουν υγιείς, βιώσιμες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, αφετέρου πρέπει να υποστηρίξουμε και το νησιωτικό εμπόριο για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Χώρας. Στις βασικές προτάσεις μας περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η μείωση του Φ.Π.Α. στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας, στα επίπεδα του τουριστικού πακέτου των ξενοδοχειακών καταλυμάτων του 6,5%, ή στον όποιο χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ επιλέγει και εφαρμοστεί. Αυτό θα είναι άλλωστε μια καλή αρχή για την ελληνική προσέγγιση του «θαλάσσιου μεταφορικού ισοδύναμου», αλλά και την εφαρμογή του νεωτεριστικού συστήματος ’’Hub and Spoke’’. Πολλές εμπορικές επιχειρήσεις ζούνε από την ακτοπλοΐα , ακόμα περισσότεροι απασχολούνται στον εν λόγω χώρο και αυτό οφείλουμε να το σεβαστούμε.

«Δυστυχώς, φαίνεται ότι η σημασία των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών δεν έχει γίνει κατανοητή, αφού οι αποζημιώσεις για την εκτέλεση δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας στις χερσαίες μεταφορές ανέρχεται σε 260 εκατ. ευρώ, ενώ στις θαλάσσιες στα 80 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 25 εκατ. ευρώ επιβαρύνουν τους επιβάτες. Δηλαδή, οι χερσαίες μεταφορές λαμβάνουν το 72% των κρατικών επιχορηγήσεων, ενώ οι θαλάσσιες το 16,8%. Επίσης, είναι απορίας άξιο, πως είναι δυνατόν να έχει εξαιρεθεί ο κλάδος από την εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α., που εφαρμόζονται στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις για τουριστικούς λόγους. Σήμερα αν και η ακτοπλοΐα εξυπηρετεί 1,6 εκατ. νησιωτών, η επιδότηση είναι κατά πολύ μικρότερη σε σχέση με τις αστικές συγκοινωνίες. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι οι θαλάσσιες το 2008-2009, οι επιδοτήσεις στις θαλάσσιες συγκοινωνίες κυμαίνονταν στα 130 εκατ. ευρώ, ενώ σήμερα, μετά βίας, ξεπερνούν τα 70 έκ. ευρώ.
Απαιτείται λοιπόν επανεξέταση του συστήματος αποζημίωσης παροχής δημόσιας υπηρεσίας σε όλα τα μέσα μεταφοράς, η εξέταση της δυνατότητας δημιουργίας περιφερειακών κόμβων μετεπιβίβασης με ταχεία ανταπόκριση σε μικρότερα νησιά σε συνδυασμό και με άλλα εναλλακτικά μέσα μεταφοράς.

»Τα πλοία είναι οι αρτηρίες που μεταφέρουν το αίμα στα νησιά μας. Ζητάμε λοιπόν αποτελεσματικότερη ακτοπλοΐα και καλύτερες υποδομές στα λιμάνια μας και στις μαρίνες που θα επιτρέψουν την εκμετάλλευση της κρουαζιέρας και του ολοένα αναπτυσσόμενου ιδιωτικού yachting. Η βελτίωση μπορεί να επιτευχθεί χωρίς υψηλό κόστος μέσα από συνδυαστικές συγκοινωνίες και οικονομίες κλίμακας. Σημειώνεται τέλος ότι η Ακτοπλοΐα στην μοναδικότητα της Νησιωτικής Ελλάδας δεν είναι επιλογή, αλλά εθνική ανάγκη.

eep logo