H επιτυχία της κινεζικής βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει ισχυρό αντίκτυπο στη διεθνή αγορά. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙEA), οι κινεζικές εταιρείες παρήγαγαν περισσότερο από το 50% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο το 2023. Επίσης, τα στοιχεία του ίδιου Οργανισμού δείχνουν πως το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων καταγράφηκε πέρυσι στην Κίνα (60%) ακολουθούμενο από αυτό της Ευρώπης (25%) και των Ηνωμένων Πολιτειών (10%). Εντός της κινεζικής αγοράς οι καταναλωτές τείνουν να προτιμούν κάποιο κινεζικό μοντέλο ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
H Eυρωπαϊκή Eπιτροπή παρακολουθεί τις εξελίξεις με ανησυχία. H ενδεχόμενη διείσδυση κινεζικών εταιρειών, όπως για παράδειγμα η BYD, στην ευρωπαϊκή αγορά σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες πωλήσεις τους σε παγκόσμιο επίπεδο αποτελούν πρόκληση για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. H Eυρωπαϊκή Επιτροπή, κατηγορώντας την Κίνα για «αθέμιτο ανταγωνισμό», αποφάσισε τον περασμένο Ιούλιο να επιβάλει προσωρινούς δασμούς στην εισαγωγή κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι δασμοί αυτοί είναι 17,4% για την BYD, 19,9% για την Geely και 37,6% για την SAIC. Oι δασμοί για άλλες κινεζικές εταιρείες είναι κατά μέσο όρο 20,8%. Λίγες βδομάδες αργότερα οι δασμοί αναπροσαρμόστηκαν σε 17% για την BYD, 19.3% για την Geely και 36,3% για την SAIC. O μέσος όρων των δασμών για άλλες κινεζικές εταιρείες αναπροσαρμόστηκε στο 21,3%.
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκάλεσε την αντίδραση της κινεζικής κυβέρνησης, η οποία έχει κάνει προσφυγή στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Το επιχείρημά της είναι πως το σκεπτικό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν είναι συμβατό με το άρθρο VI της Γενικής Συμφωνίας Δασμών και Εμπορίου του 1994. Κατόπιν αυτού, η Κίνα και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν ξεκινήσει συνομιλίες ώστε να επιτύχουν ενδεχομένως κάποιο συμβιβασμό. Στο πλαίσιο αυτό, ο Κινέζος υπουργός Εμπορίου Γουάνγκ Γουεντάο αναμένεται να επισκεφθεί τις Βρυξέλλες.
Το θέμα περί δασμών στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων απασχολεί αυτή την περίοδο τα κράτη μέλη. Ο πρωθυπουργός της Ισπανίας, Πέδρο Σάντσεθ, για παράδειγμα βρέθηκε την περασμένη βδομάδα στο Πεκίνο και τοποθετήθηκε δημοσίως εναντίον ενός πιθανού εμπορικού πολέμου μεταξύ Κίνας και Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς η συνεργασία των δύο χωρών αναπτύσσεται. Ήδη η ισπανική εταιρεία Ebro και η κινεζική Chery έχουν συμφωνήσει για την από κοινού κατασκευή αυτοκινήτων στη Βαρκελώνη. Eπίσης, ο σινοϊσπανικός εμπορικός τζίρος έφτασε πέρυσι στα $48,6 δισεκατομμύρια. H Iσπανία προβληματίζεται για τον ενδεχόμενο αντίκτυπο που θα έχουν οι συνεχιζόμενες σινοευρωπαϊκές εντάσεις στις εξαγωγές των προϊόντων της στην Κίνα. Ένα από αυτά είναι το χοιρινό κρέας.
Παράλληλα με την πρόσφατη τοποθέτηση του Πέδρο Σάντσεθ στο Πεκίνο, μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες αυτοκινητοβιομηχανίας όπως η Volkswagen παραμένουν επιφυλακτικές για τη χρησιμότητα των δασμών. Aυτό συμβαίνει κυρίως για δύο λόγους. Πρώτον, κάποιες ευρωπαϊκές εταιρείες μπορεί να αντιμετωπίσουν επιπρόσθετες δυσκολίες στην προσπάθειά τους να ανταγωνιστούν τις κινεζικές εντός της κινεζικής αγοράς. Και δεύτερον, κάποιες από αυτές ίσως επηρεαστούν οι ίδιες από την πολιτική των δασμών εφόσον έχουν ήδη προχωρήσει σε συμπράξεις με κινεζικούς ομίλους και εισάγουν – με τον τρόπο αυτό – κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη.
H συζήτηση για τους δασμούς στα εισαγόμενα ηλεκτρικά κινεζικά αυτοκίνητα εντείνεται στην Ευρώπη, και αναμένεται να συνεχιστεί ακόμα και μετά την επίσκεψη του Κινέζου υπουργού εμπορίου Γουάνγκ Γουεντάο στις Βρυξέλλες. Υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ οι ευρωπαϊκές εταιρείες προσεγγίζουν το θέμα ανάλογα με την έκθεσή τους στην κινεζική αγορά. Ανεξάρτητα, όμως, από τη συζήτηση για τους δασμούς αυτή καθεαυτή, η επιτυχία της κινεζικής βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτελεί πραγματικότητα την οποία η Ευρωπαϊκή Ένωση δε μπορεί να αγνοεί. Ο στόχος της ενεργειακής μετάβασης – όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και στον κόσμο γενικότερα – δεν επιτυγχάνεται χωρίς τη συμμετοχή της Κίνας.
Τέλος, η προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, που συνιστά απολύτως φυσιολογικά προτεραιότητα για τις Βρυξέλλες, έχει ως προαπαιτούμενο τη χάραξη μακροπρόθεσμης στρατηγικής. Ο διάλογος με την Κίνα και η διάθεσή συνεργασίας θα οδηγήσουν στην εύρεση συνεργειών, ώστε να αυξηθεί η χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Γηραιά Ήπειρο. Για να έλθει το αποτέλεσμα αυτό δεν αρκούν μόνον οι πωλήσεις από κινεζικές εταιρείες ανεξαρτήτως τελικής τιμής αλλά χρειάζονται περισσότερες επενδύσεις και παραγωγή στην ίδια την Ευρώπη.
Πηγή: CRI Ελληνική Υπηρεσία