Τα τελικά στοιχεία με τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων των 15 μεγαλύτερων λιμένων της Ευρώπης, για το α’ εξάμηνο του 2025, δημοσίευσε το Port Economics.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το λιμάνι του Πειραιά φαίνεται να ανακτά τη χαμένη του δυναμική, ύστερα από ένα υποτονικό 2024 που χαρακτηρίστηκε από αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ειδικότερα, ο Πειραιάς κατέλαβε την 5η θέση της Ευρώπης, διακινώντας συνολικά 4,788 εκατ. εμπορευματοκιβώτια (Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ), σημειώνοντας άνοδο 4,9%.
Σε σύγκριση με το α’ εξάμηνο του 2024, το λιμάνι του Πειραιά κατέγραψε πτώση 6,1%, έναντι τριψήφιας ανόδου 248,7% την περίοδο 2007- 2024.
Σύμφωνα με τον Theo Notteboom, μέλος του PortEconomics, τα δεδομένα δείχνουν μετατοπίσεις στην ιεραρχία των λιμένων εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης. Αναλυτικότερα:
✅ Το Baltic Hub ωθεί το Γκντανσκ στην κορυφή
Το Γκντανσκ ηγείται της ευρωπαϊκής κατάταξης όσον αφορά την ανάπτυξη, καταγράφοντας αύξηση 20,5% σε ετήσια βάση. Αυτή η αύξηση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έναρξη λειτουργίας του τερματικού σταθμού Baltic Hub, ο οποίος έχει ενισχύσει τον ρόλο του Γκντανσκ ως πύλη προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
✅ Το Gioia Tauro ενισχύει τη θέση του
Ο «γίγαντας» μεταφόρτωσης της Νότιας Ιταλίας συνεχίζει την ισχυρή του πορεία με διψήφια ανάπτυξη, τροφοδοτούμενη από τις συνεχείς επενδύσεις και την επιχειρησιακή επέκταση της MSC.
✅ Η επαναφορά του Αμβούργου
Μεταξύ της κορυφαίας τριάδας, το Αμβούργο αναδεικνύεται ως το ισχυρότερο λιμάνι, καταγράφοντας ανάπτυξη 9,3%, πολύ μπροστά από το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα-Μπριζ, των οποίων οι όγκοι βρίσκονται σε πολύ κοντινά επίπεδα. Μετά από χρόνια μέτριας απόδοσης, το Αμβούργο επωφελείται σαφώς από την αυξημένη προσέλευση σε λιμάνια που συνδέονται με νέες συμμαχίες (ιδίως τη “Gemini”) και τη στρατηγική συμμετοχή της MSC στην HHLA. Είναι εμφανή τα σημάδια μιας ευρύτερης αναβίωσης του γερμανικού λιμενικού συστήματος, με τόσο το Wilhelmshaven (που εξακολουθεί να βρίσκεται εκτός των 15 κορυφαίων) όσο και το Bremerhaven να καταγράφουν επίσης ανάπτυξη.
✅ Νότια Ευρώπη: Από το momentum στην αυτοσυγκράτηση
Η εξαιρετική δυναμική των ισπανικών λιμένων για το 2024 -ενισχυμένη από τις αναδρομολογήσεις πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα- έχει μετριαστεί. Η Βαλένθια πέτυχε μια μέτρια αύξηση 3,9%, ενώ το Αλχεθίρας και η Βαρκελώνη κατέγραψαν μειώσεις. Ομοίως, το πορτογαλικό Sines σημείωσε πτώση σε σύγκριση με τα υψηλά του 2024.
✅ Γαλλία και Ιταλία αποκλίνουν
Τα γαλλικά λιμάνια HAROPA και Μασσαλία σημείωσαν σημαντικά χαμηλότερη ανάπτυξη σε σύγκριση με την ισχυρή τους επίδοση το 2024. Αντίθετα, τα λιμάνια της Γένοβας κατέγραψαν ισχυρή ανάπτυξη 7,9%, καθώς και +2,9% έναντι του 2024.
metaforespress.gr
