naftilia containership
Ναυτιλία

Ψεύτικα βιογραφικά και έλλειψη νέων ναυτικών πλήττουν την παγκόσμια ναυτιλία

Η ναυτιλιακή βιομηχανία αγωνίζεται με την παγκόσμια έλλειψη ναυτικών, η οποία τροφοδοτεί ένα ανησυχητικό μείγμα πλαστών βιογραφικών, ατυχημάτων στη θάλασσα και αυξημένων ναύλων.

«Βλέπουμε μια συνεχή έλλειψη ναυτικών», δήλωσε στο CNBC ο Rhett Harris, ανώτερος αναλυτής στελέχωσης στην Drewry. Αν και ο αριθμός των πλοίων έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια «εκθετικά» σε χιλιάδες ετησίως, η αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού που απαιτείται για αυτά τα πλοία δεν έχει συμβαδίσει, είπε.

«Οι εταιρείες πρέπει να απασχολούν ναυτικούς με λιγότερη εμπειρία από ό,τι θα ήθελαν ιδανικά», πρόσθεσε ο Harris, ο οποίος σημείωσε ότι οι ανώτεροι αξιωματικοί, και ιδίως οι μηχανικοί, είναι σε μικρότερη διαθεσιμότητα από ό,τι οι αξιωματικοί καταστρώματος.

Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και η συνεχιζόμενη σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας έχουν ως αποτέλεσμα να επηρεάζεται η διαθεσιμότητα εξειδικευμένων ναυτικών, δήλωσαν οι εμπειρογνώμονες στο CNBC.

«Τόσο η Ουκρανία όσο και η Ρωσία είχαν προμηθεύσει πολλούς επαγγελματίες ναυτικούς. Ωστόσο, η σύγκρουση μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας έχει πράγματι μειώσει την προσφορά ναυτικών και από τις δύο χώρες, καθώς αντιμετωπίζουν συνολική έλλειψη εργατικού δυναμικού λόγω του πολέμου», δήλωσε ο Daejin Lee, παγκόσμιος επικεφαλής έρευνας της FertiStream.

Οι Φιλιππίνες, η Κίνα, η Ρωσία, η Ουκρανία και η Ινδονησία είναι οι μεγαλύτεροι προμηθευτές ναυτικών στον κόσμο, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση κατανομής του εργατικού δυναμικού των ναυτικών από το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) και την BIMCO το 2021.

Πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, οι Ρώσοι και Ουκρανοί ναυτικοί αποτελούσαν σχεδόν το 15% του παγκόσμιου ναυτιλιακού εργατικού δυναμικού, σύμφωνα με τα στοιχεία του ICS.

Το ICS αναμένει έλλειμμα 90.000 εκπαιδευμένων ναυτικών μέχρι το 2026. «Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να δημιουργήσουν εθνικές στρατηγικές για την αντιμετώπιση της έλλειψης ναυτικών», δήλωσε ο ναυτιλιακός οργανισμός.

«Είναι ζωτικής σημασίας να προσλαμβάνουμε ενεργά ένα πιο ποικιλόμορφο εργατικό δυναμικό, αν θέλουμε να καλύψουμε την έλλειψη ναυτικών που απαιτείται για να διατηρήσουμε τη βιομηχανία ακμαία, είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η βιομηχανία μας αυτή τη στιγμή», δήλωσε η ICS.

Τα γεωπολιτικά γεγονότα έχουν επίσης δημιουργήσει περισσότερους κινδύνους στη θάλασσα, καθώς οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν αντάρτες Χούθι συνεχίζουν να στοχεύουν πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, καθιστώντας τον ρόλο λιγότερο ελκυστικό, πρόσθεσε η ICS.

Δεν είναι πλέον ελκυστική καριέρα
Το υπάρχον ναυτικό προσωπικό επιλέγει επίσης να εργαστεί περισσότερο στη στεριά αντί να βγει στη θάλασσα, δήλωσε ο Henrik Jensen, διευθύνων σύμβουλος της Danica Crewing Specialists Group, μιας διεθνούς εταιρείας ναυτικών προσλήψεων και υπηρεσιών επάνδρωσης.

«Στο παρελθόν, οι μισθοί των ναυτικών ήταν αρκετά υψηλοί ώστε να αποτελούν μια οικονομικά ελκυστική επιλογή. Αλλά σήμερα, οι νεότεροι άνθρωποι δίνουν προτεραιότητα στην ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και δεν είναι τόσο πρόθυμοι να δεσμευτούν σε μια καριέρα που απαιτεί μεγάλα διαστήματα μακριά από το σπίτι», δήλωσε ο Lee της FertiStream.

Για όσους μεγάλωσαν με το διαδίκτυο και τα τηλέφωνα στα χέρια τους, μια ζωή στη θάλασσα χωρίς συνεχή συνδεσιμότητα μπορεί να μην είναι ιδανική, ανέφερε ο Harris της Drewry.

Ως αποτέλεσμα, περισσότερες εταιρείες προσπαθούν να προσελκύσουν τη νέα γενιά με εγκαταστάσεις ψυχαγωγίας και γυμναστηρίου επί του πλοίου, καθώς και με μικρότερα ταξίδια που κυμαίνονται από δύο έως τέσσερις μήνες, παρατήρησε.

Ψεύτικα βιογραφικά
Η στενότητα της προσφοράς ναυτικών έχει οδηγήσει τις εταιρείες να προσφέρουν υψηλότερους μισθούς για να προσελκύσουν ταλέντα από μια περιορισμένη δεξαμενή, αλλά και τους υποψηφίους που δοκιμάζουν την τύχη τους σε θέσεις εργασίας για τις οποίες δεν έχουν τα προσόντα – υποβάλλοντας ωραιοποιημένα βιογραφικά σημειώματα – και να επιβιβάζονται σε αυτές, δήλωσαν ειδικοί του κλάδου με τους οποίους μίλησε το CNBC.

Τα πλαστά βιογραφικά έχουν γίνει πιο διαδεδομένα στον κλάδο μετά την έλλειψη, είπαν οι αναλυτές, με έναν αυξανόμενο αριθμό ναυτικών να «κατασκευάζουν» εμπειρίες σε πλοία και χρόνο στη θάλασσα.

«Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που γυαλίζουν τα βιογραφικά τους σημειώματα για να πάρουν υψηλότερους βαθμούς και υψηλότερους μισθούς», δήλωσε ο Jensen, ο οποίος ανακάλυψε χιλιάδες τέτοια ωραιοποιημένα βιογραφικά σημειώματα αφού προσπάθησε να επιβεβαιώσει τις εν λόγω εμπειρίες με τους προηγούμενους εργοδότες των ναυτικών.

Και το τίμημα το πληρώνουν όσοι βρίσκονται στο πλοίο.

«Υπάρχει έλλειψη, τεράστια έλλειψη … Αυτό με επηρεάζει. Δεν βρίσκω τους κατάλληλους ανθρώπους [για το πλήρωμά μου]», δήλωσε ένας καπετάνιος σε μια παγκόσμια ναυτιλιακή εταιρεία.

Πηγή: economistas.gr