Τις δυσκολίες που έχει το «πράσινο ταξίδι» της Ακτοπλοΐας σε ότι αφορά την ανανέωση του στόλου παρουσιάζει, εκτός των άλλων, η ετήσια μελέτη της XRTC του Γιώργου Ξηραδάκη στο κεφάλαιο που παρουσιάζουμε σήμερα.
Κατ’ αρχάς σημειώνεται ότι το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών! Συνεπώς μέσα στην δεκαετία ή και ακόμη πιο σύντομα η ανανέωση του Ακτοπλοϊκού στόλου είναι επιτακτική.
Μια δύσκολη πολυπαραγοντική εξίσωση
Εδώ όμως υπεισέρχεται ο παράγοντας των περιβαλλοντικών κανονισμών και κυρίως το είδος του καυσίμου που θα χρησιμοποιείται. Η XRTC σημειώνει ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα μεταχειρισμένα πλοία που να πληρούν τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Και στην συνέχεια ότι λύση της κατασκευής νέων πλοίων βρίσκεται υπό αίρεση, αφού δεν έχει διευκρινιστεί το είδος καυσίμου που θα χρησιμοποιούν τα νέα αυτά πλοία. Τέλος δε, αλλά φυσικά όχι έσχατη, παράμετρος στην δύσκολη αυτή πολυπαραγοντική έχει να κάνει με την χρηματοδότηση της κατασκευής του ..
Επιπροσθέτως, παρατηρεί η έρευνα της XRTC, τα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία που δύνανται να δραστηριοποιηθούν, στις λιμενικές υποδομές των Ελληνικών νησιών πρέπει να είναι συγκεκριμένων προδιαγραφών σε μέγεθος και χωρητικότητα, αλλά και σε ελκτικές δυνατότητες, προσαρμοσμένα στις ανάγκες των Ελληνικών λιμένων.
Κι ακόμη, ενώ έχουν τεθεί οι προθεσμίες για την επίτευξη της μείωσης των αέριων ρύπων, τεχνολογικά δεν έχουν μέχρι τώρα επιτευχθεί οι βιώσιμες λύσεις για την αντικατάστασή τους από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο ηλεκτρισμός, τα βιοκαύσιμα, η αμμωνία, το υδρογόνο, η μεθανόλη κ.ά.
Η XRTC πάντως συμπεραίνει ότι η αντικατάσταση των πλοίων παλιάς τεχνολογίας αποτελεί μονόδρομο. Οι μεγάλες εταιρείες όπως η Attica και οι Μινωικές έχουν προχωρήσει στο σχεδιασμό κατασκευής νέων πλοίων ενώ οι μικρότερες εταιρείες αντιμετωπίζουν μεγάλη δυστοκία λόγω της απροθυμίας των τραπεζών να τις χρηματοδοτήσουν εξαιτίας του μικρού μεγέθους τους και την έλλειψης εταιρικής διακυβέρνησης.
Πιο αναλυτικά η Attica έχει προχωρήσει σε συμφωνία με τη Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση δύο πλοίων μήκους 200 μέτρων το καθένα τα οποία θα ναυπηγηθούν στην Κίνα. Επίσης έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας με την ONEX για τη δυνατότητα ναυπήγησης νέων πλοίων, ενώ σχεδιάζει την αντικατάσταση των 3 ταχύπλοων Aero με 2 νέα Aero.
Ο όμιλος Grimaldi έχει προχωρήσει σε νέο ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου, σύμφωνα με το οποίο δύο πλοία προορίζονται για τις Μινωικές Γραμμές.
Οι παρεμβάσεις του υπ. Ναυτιλίας
Από την πλευρά του τέλος το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όπως σημειώνει η XRTC, σχεδιάζει τις εξής τρεις παρεμβάσεις στον τομέα της ελληνικής ακτοπλοΐας και των λιμένων για την ενίσχυση του ρόλου των ακτοπλοϊκών εταιρειών:
1. Ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα “πράσινα” πλοία, μέσω Σύμπραξης του Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, σε ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού €360 εκατ.
2. Χρηματοδότηση της ναυτιλίας από το Ταμείο Ανάκαμψης
3. “Πρασίνισμα” και ενεργειακός μετασχηματισμός των λιμανιών μας, με έμφαση στην ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων – το λεγόμενο “cold ironing”, σε συνεργασία και με το Υπουργείο Περιβάλλοντος.
Καλησπέρα,