Δίκτυο διανομής και αγάπης για αποκλεισμένους συνανθρώπους μας
Η κουζίνα του «σχεδία home» ανοίγει, εκτάκτως, τις πόρτες της, ζεσταίνει τις επαγωγικές εστίες της και απλώνει δίκτυο διανομής και αγάπης, για να φτάσουν οι «γεύσεις της μαμάς» σε κάποιους από τους συνανθρώπους μας που, σε αυτούς τους πρωτόγνωρους καιρούς, στερούνται τα στοιχειώδη, βιώνοντας έναν (νέο) ακραίο κοινωνικό αποκλεισμό.
«Ίχνος έμπρακτης μαγείας / που απέμεινε στον κόσμο / είναι η μαγειρική.
Αλλά και πρόχειρο μέσο εξάσκησης / του μεγαλείου της προσφοράς…
Δεν θέλει όμως τόση φιλοσοφία / για να το απολαύσουμε.
Άσκηση λεπτότητας είναι / και αρχοντιάς του προσφέροντος
και του προσφερομένου / και του δεχομένου.
Η ρίζα κάθε γιορτής».
Αυτά σημειώνει στο ποίημά του «Μαγείρεψα» ο λογοτέχνης Βασίλης Λαλιώτης. Αυτά τα ίχνη της «έμπρακτης μαγείας της μαγειρικής» και το «μεγαλείο της προσφοράς» που αυτή κρύβει μέσα της ήρθε πια η στιγμή να αναδείξουμε και πάλι μέσα από την κουζίνα του «σχεδία home».
«Κανένας μόνος του σε καμία κρίση», είναι το σύνθημα της καμπάνιας που έχουμε ξεκινήσει από την αρχή της πανδημίας για να σταθούμε στο πλάι των πιο φτωχών από τους φτωχούς αυτού του τόπου, οι οποίοι, σε αυτούς τους πρωτόγνωρους καιρούς, βιώνουν έναν νέο αποκλεισμό.
Το να μπορέσουμε να ανοίξουμε την κουζίνα του «σχεδία home» (www.shediahome.gr) για να έχουν τη δυνατότητα να γευτούν «φαγάκι της μαμάς» κάποιοι έστω από τους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας στο χώρο όπου διαβιούν ήταν στα πλάνα μας, εξαρχής. Ήταν ένα από τα επτά σημεία της καμπάνιας «Να αγαπάς και να αγωνίζεσαι» που στήθηκε και δρομολογήθηκε ευθύς αμέσως μετά την αναστολή της έκδοσης του περιοδικού δρόμου «σχεδία», στα μέσα Μαρτίου.
Και ήρθε πια η ώρα να γίνει πράξη.
Από το Μεγάλο Σάββατο 20 Απριλίου ώς την Παρασκευή 15 Μαΐου (και ακόμη περισσότερο αν το απαιτήσουν οι συνθήκες) η κουζίνα του νέου σπιτιού της «σχεδίας» θα πλημμυρίσει με μία γαστρονομική πανδαισία γεύσεων και μυρωδιών, ώστε κοντά σαράντα από τους πλέον ευάλωτους συνανθρώπους μας που ανήκουν στο δίκτυο του ελληνικού περιοδικού δρόμου να μη στερηθούν το γιορτινό τραπέζι, το δικαίωμα στην απόλαυση της πατροπαράδοτης μαγειρίτσας, το βράδυ της Ανάστασης, το καλοψημένο, μυρωδάτο αρνάκι, την Κυριακή του Πάσχα. Και έπεται η συνέχεια.
Το διάστημα αυτό, τα γεύματα θα σχεδιάζει και θα προετοιμάζει, εθελοντικά, μια ομάδα εκ των πιο σπουδαίων σεφ του τόπου. Το δικό τους γαστρονομικό πινέλο θα κρατούν ο chef Μανόλης Γαρνέλης και ο sous chef Βασίλης Παπαδόπουλος του ιστορικού εστιατορίου «Βασίλαινας» (www.vassilenas.gr), που, υπό τη διοίκηση του Θανάση Βασίλαινα και του Βενιαμίν Δασκαλάκη, συνεχίζει στο κέντρο της Αθήνας μία γαστρονομική παράδοση που ξεκίνησε πριν από έναν αιώνα στις φτωχογειτονιές του Πειραιά. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι φέτος η «Βασίλαινα» συμπληρώνει 100 χρόνια ζωής.
Από κοντά, ο σεφ Ηλίας Αναστασιάδης, καθηγητής μαγειρικής στη σχολή «Le Monde» και συνδημιουργός του ξεχωριστού στεκιού «Ο Φλάρος» (https://shedia.us3.list-manage.com/track/click?u=f6eb12915ac705a733b5c9216&id=39d194c634&e=a5130dd3ce), στο γραφικό λιμανάκι του Φάρου στη Σίφνο. Ο κ. Αναστασιάδης, φανατικός αναγνώστης της «σχεδίας» ο ίδιος, θα φέρει μαζί του τις γεύσεις και τον αέρα της κουλτούρας και της παράδοσης του πανέμορφου νησιού των Κυκλάδων.
Σε αυτό το πρώτο «πακέτο» που θα διανεμηθεί το βράδυ της Ανάστασης, θα περιλαμβάνεται από ένα τσουρέκι, φτιαγμένο με στοργή και αγάπη από τον κορυφαίο ζαχαροπλάστη κ. Στέλιο Παρλιάρο, αλλά και από μία χειροποίητη λαμπάδα, προσφορά των καλών μας γειτόνων, στην καρδιά της Αθήνας, των ανθρώπων των εκδόσεων «Εν Πλω» (https://shedia.us3.list-manage.com/track/click?u=f6eb12915ac705a733b5c9216&id=0f4b37b546&e=a5130dd3ce).
Η διανομή των ατομικών γευμάτων στους χώρους όπου διαβιούν οι άνθρωποι του ελληνικού περιοδικού δρόμου θα γίνεται, από το Μεγάλο Σάββατο και την Κυριακή του Πάσχα και μέχρι το τέλος Απριλίου, από τους ανθρώπους και τα οχήματα των υπηρεσιών Βοήθειας της Interamerican, που βρίσκεται, σταθερά όλα αυτά τα χρόνια, στο πλευρό της «σχεδίας» και της Εθνικής Αστέγων.
Όσοι ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν σε τούτη την «άσκηση αρχοντιάς του προσφέροντος» και να συμβάλουν στη διανομή του φαγητού μπορούν να καλούν στο 213 023 12 20 ή να στείλουν email στο info@shedia.gr (mailto:info@shedia.gr) .
Η διανομή, σε πρώτη φάση, θα γίνεται μόνο στην ομάδα των πωλητών του περιοδικού που βιώνει ακόμη πιο σκληρά την παρούσα κρίση (άνθρωποι με ιδιαίτερα επιβαρυμένη υγεία, βαθιά στην τρίτη ηλικία κ.λπ.) και όχι σε όλους τους ανθρώπους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, γεγονός που είναι στενάχωρο, αλλά καταβάλλονται προσπάθειες, εφόσον υπάρξει η δυνατότητα, η ενέργεια αυτή να φτάσει σε όλους.
Σε πρώτη φάση, οι μυρωδιές από τα «φαγητά της μαμάς» θα φτάσουν στις ακόλουθες περιοχές: Νέος Κόσμος, Παγκράτι. Βύρωνας, Μεταξουργείο, Κολωνός, Πειραιάς, Ηλιούπολη, Χαϊδάρι, Δάφνη, Αμπελόκηποι, Γκύζη, Ομόνοια, Νέα Φιλαδέλφεια, Καλλιθέα, Άγιος Ελευθέριος. Σε πρώτη φάση, οι μυρωδιές από τα «φαγητά της μαμάς» θα φτάσουν στις ακόλουθες περιοχές: Νέος Κόσμος, Παγκράτι. Βύρωνας, Μεταξουργείο, Κολωνός, Πειραιάς, Ηλιούπολη, Χαϊδάρι, Δάφνη, Αμπελόκηποι, Γκύζη, Ομόνοια, Νέα Φιλαδέλφεια, Καλλιθέα, Άγιος Ελευθέριος.
Μακάρι οι ρίζες αυτής της γιορτής να μπορέσουν να απλωθούν τόσο πολύ, ώστε να αγκαλιάσουν όλους τους ανθρώπους που φορούν το κόκκινο γιλέκο και όχι μόνο.
Στο μεταξύ, όλοι οι συμμετέχοντες στην πρωτοβουλία δηλώνουν χαρούμενοι που έγινε η αρχή και, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, κάποιοι άνθρωποι θα ασκηθούν στην «αρχοντιά του προσφερόμενου».
«Α» για αγάπη, για αλληλεγγύη, για αξιοπρέπεια.
Υπενθυμίζεται ότι η «σχεδία», όπως συμβαίνει με όλα τα περιοδικά δρόμου του πλανήτη, δεν πωλείται στα συνήθη σημεία διάθεσης Τύπου (περίπτερα κ.λπ.). Πωλείται αποκλειστικά και μόνο στους δρόμους της πόλης από διαπιστευμένους πωλητές. Οι πωλητές αυτοί προέρχονται από ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες: Άστεγοι, άνεργοι και γενικώς άνθρωποι που αποδεδειγμένα ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Είναι άνθρωποι που βιώνουν με τον πιο σκληρό τρόπο τις συνέπειες της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που μαστίζει την ελληνική γη. Από την τιμή πώλησης του
περιοδικού (4,00€), το 62,5% (δηλαδή τα 2,50€) αφορούν απευθείας τον ίδιο τον πωλητή, εκ των οποίων τα 1,52€ ως απευθείας καθαρό έσοδο.
«Πάνω από 100 εφημερίδες δρόμου, 34 χώρες, 5 ήπειροι, 24 γλώσσες, 9.300 άστεγοι πωλητές κάθε μέρα, 21.000 άστεγοι πωλητές κάθε χρόνο, 2.000 εθελοντές, 5.000.000 αναγνώστες, 20.000.000 πωλήσεις για το 2017, που σημαίνει 2.300.000€ έσοδα μηνιαίως και 27.000.000€ ετησίως έσοδα για τους πωλητές παγκοσμίως και, συνάμα, 1 φωνή ενωμένη ενάντια στη φτώχεια» είναι το σύνθημα του Διεθνούς Δικτύου Εφημερίδων του Δρόμου (International Network of Street Papers – INSP, www.insp.ngo).
Το σκίτσο είναι του Γιάννη Εργελετζή