Arte Povera

sosivia shma eirinis reuters

Ότι το δράμα των προσφύγων συγκινεί και ευαισθητοποιεί παγκοσμίου βεληνεκούς ανθρώπους των Τεχνών, που σπεύδουν ειδικά στη Λέσβο, όπου κορυφώνεται η τραγωδία, να συμπαρασταθούν στους δυστυχισμένους όλου του κόσμου που συρρέουν στις πύλες της Ευρώπης για να σωθούν από την βαρβαρότητα των χωρών τους είναι γνωστό. Από αστέρες του Χόλυγουντ, όπως η Σούζαν Σάραντον μέχρι ακτιβιστές καλλιτέχνες όπως ο κινέζος αντιφρονών Αϊ Γουέι Γουέι, που μάλιστα αποφάσισε να φτιάξει μόνιμο στούντιο στη Μυτιλήνη προσπαθώντας να διαδώσει όσο ευρύτερα γίνεται την πραγματικότητα γύρω από το προσφυγικό ζήτημα στην Ελλάδα.

Πλην όμως το πιο αυθεντικό μήνυμα έρχεται ίσως από την φωτογραφία του Reuters και παραπέμπει στην Arte Povera. Το καλλιτεχνικό κίνημα της ταραγμένης περιόδου 1967-1972 που απλώθηκε στην Ιταλία όταν ριζοσπάστες καλλιτέχνες άρχισαν να κριτικάρουν μέσα από την τέχνη του (και με «φτωχά» μέσα - εξ ου και povera ) το «κατεστημένο» σε κυβέρνηση, βιομηχανία και πολιτισμό.

Εθελοντές από μη κυβερνητικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στη Λέσβο στο πλαίσιο της υποδοχής των προσφύγων έστειλαν με «πρώτη ύλη» 2500 σωσίβια προσφύγων εγκαταλελειμμένα στις ακτές της Λέσβου το δικό τους πρωτοχρονιάτικο μήνυμα . Απλό όσο και απίστευτα δυνατό. Ένα σήμα της Ειρήνης. Για να τροφοδοτήσει εκ νέου την συζήτηση θεωρητικών για το Μήνυμα και το Μέσο, αλλά κυρίως να ευαισθητοποιήσει τους ισχυρούς του πλανήτη - όσο γίνεται.