Η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ ως προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών δημιουργεί ποικίλες αντιδράσεις στον ναυτιλιακό κόσμο, με τους Έλληνες εφοπλιστές να αναλύουν διεξοδικά τον πιθανό αντίκτυπο της πολιτικής του στις παγκόσμιες ναυτιλιακές αγορές. Το ζήτημα συζητήθηκε εκτενώς στο πρόσφατο Greener Shipping Summit, όπου αναδείχθηκε η σύνθετη σχέση της ελληνικής ναυτιλίας με την παγκόσμια πολιτική και τις οικονομικές εξελίξεις.
Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί κομβικό παίκτη στο διεθνές εμπόριο, κατέχοντας το μεγαλύτερο ποσοστό της παγκόσμιας χωρητικότητας δεξαμενόπλοιων και bulk carriers. Οι εφοπλιστές βλέπουν την επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ με ανάμεικτα συναισθήματα: από τη μία πλευρά, οι πολιτικές που ευνοούν την παραγωγή και εξαγωγή ορυκτών καυσίμων μπορούν να ωφελήσουν συγκεκριμένους τομείς της αγοράς. Από την άλλη, η επιβολή δασμών και η ενδεχόμενη ανατροπή εμπορικών ισορροπιών γεννούν προβληματισμούς για το μέλλον του διεθνούς εμπορίου.
Η προτεραιότητα του Τραμπ στην ενίσχυση της παραγωγής ορυκτών καυσίμων στις ΗΠΑ, με το σύνθημα “drill, baby, drill”, βρίσκει σύμφωνους πολλούς Έλληνες εφοπλιστές. Ο Λεωνίδας Πολέμης, CEO της Empire Chemical Tankers, δήλωσε ότι η αυξημένη παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ θα ενισχύσει τη ζήτηση για tankers. Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου προς την Ευρώπη και την Ασία μπορούν να δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες και υψηλότερα ναύλα, ειδικά για μεγάλες αποστάσεις.
Ωστόσο, η χαλάρωση των κυρώσεων προς τη Ρωσία και το Ιράν, που φημολογείται ότι ενδέχεται να ακολουθήσει ο Τραμπ, μπορεί να οδηγήσει σε εισροή πετρελαίου στις διεθνείς αγορές. Αυτό, σύμφωνα με αναλυτές, όπως η Μαρία Μπερτζελέτου της Signal Ocean, μπορεί να μειώσει τις τιμές του πετρελαίου και να επηρεάσει τις εμπορικές διαδρομές, ιδιαίτερα στη Μέση Ανατολή, την Ευρώπη και την Ασία.
Οι Έλληνες εφοπλιστές αναγνωρίζουν ότι η επιβολή δασμών από τον Τραμπ, ειδικά στις εξαγωγές σιτηρών από τις ΗΠΑ στην Κίνα, μπορεί να προκαλέσει ανακατατάξεις στις εμπορικές διαδρομές. Η μετατόπιση της ζήτησης προς εναλλακτικούς προμηθευτές, όπως η Βραζιλία, θα μπορούσε να μειώσει τις παραδοσιακές γραμμές ΗΠΑ – Κίνας, πλήττοντας τη ναυτιλία ξηρού φορτίου.
Ο Γιώργος Παπαγιαννόπουλος, Principal της Common Progress Compania Naviera SA, τόνισε ότι η αβεβαιότητα παραμένει η λέξη-κλειδί για τη ναυτιλία. “Οι δασμοί επηρεάζουν κυρίως τη ζήτηση, ενώ οι γεωπολιτικές εντάσεις επηρεάζουν την πλευρά της προσφοράς”, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η γεωπολιτική και το μέλλον της ναυτιλίας
Η γεωπολιτική αβεβαιότητα είναι ένα κρίσιμο ζήτημα στο οποίο αναφέρθηκαν πολλοί συμμετέχοντες του Greener Shipping Summit. Ο Γιώργος Σουραβλάς, CEO της Load Lines Marine SA, αναφέρθηκε στις πιθανές γεωπολιτικές κρίσεις, όπως η ένταση Κίνας – Ταϊβάν, που θα μπορούσαν να επηρεάσουν δραστικά τις εμπορικές διαδρομές. Παράλληλα, ο κ. Σουραβλάς προέβλεψε ότι η ανοικοδόμηση της Ουκρανίας μετά τον πόλεμο, που αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά το 2025, θα δημιουργήσει αυξημένη ζήτηση για dry bulk πλοία λόγω των αναγκών μεταφοράς πρώτων υλών.
Η συζήτηση περιέλαβε επίσης την προοπτική αξιοποίησης του Βόρειου Περάσματος, μιας νέας εμπορικής διαδρομής που αναμένεται να αποκτήσει στρατηγική σημασία τα επόμενα χρόνια λόγω της κλιματικής αλλαγής. Ο Πάνος Κουρκουντής, συντονιστής του πάνελ, σημείωσε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες ήδη εξετάζουν τη χρήση του, ακόμη και αν τα πλοία τους δεν είναι ice-class.
Παράλληλα με τις άμεσες προκλήσεις που δημιουργούν οι πολιτικές Τραμπ, οι Έλληνες εφοπλιστές δεν παραβλέπουν την ανάγκη για απανθρακοποίηση. Το ζήτημα αυτό παραμένει κορυφαία προτεραιότητα για τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Ο Γιώργος Τσαβλίρης, Principal της Tsavliris Salvage Group, επεσήμανε ότι τα ορυκτά καύσιμα παραμένουν “η καλύτερη εναλλακτική που έχουμε αυτή τη στιγμή”, αλλά υπογράμμισε την ανάγκη για στρατηγικές επενδύσεις σε πιο πράσινες τεχνολογίες. Οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτής της μετάβασης, προσπαθώντας να ισορροπήσουν τις άμεσες οικονομικές ευκαιρίες με τις μακροπρόθεσμες περιβαλλοντικές υποχρεώσεις.
Η στάση της ελληνικής ναυτιλίας απέναντι στις αλλαγές
Οι Έλληνες εφοπλιστές, με την παράδοση και τη γνώση τους, διατηρούν ρεαλιστική προσέγγιση απέναντι στις αλλαγές που φέρνει η επανεκλογή Τραμπ. Όπως δήλωσε ο Γιώργος Παπαγιαννόπουλος, η ναυτιλία είναι ένας τομέας που ανέκαθεν βασιζόταν στην προσαρμοστικότητα.
Παρόλο που οι πολιτικές του Τραμπ μπορεί να δημιουργήσουν ευκαιρίες, όπως υψηλότερους ναύλους για τα tankers, ή προκλήσεις, όπως η ανατροπή των εμπορικών ροών, η ελληνική ναυτιλία παραμένει έτοιμη να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες. Οι επενδύσεις σε νέα τεχνολογία και στρατηγικές συνεργασίες αναμένεται να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο σε αυτό το δυναμικό περιβάλλον.
Σε έναν κόσμο που αλλάζει γρήγορα, η ελληνική ναυτιλία παραμένει σταθερός παίκτης, αξιοποιώντας τις ευκαιρίες και μετρώντας τους κινδύνους. Το μέλλον της ναυτιλίας εξαρτάται από την ικανότητα προσαρμογής στις πολιτικές εξελίξεις, ενώ η διαρκής δέσμευση για καινοτομία και βιωσιμότητα αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της μακροπρόθεσμης επιτυχίας της.
της Αναστασίας Βαμβακά από το capital.gr