Portnet – Ειδήσεις Πειραιά
Πειραιας

Ο Γ. Καρδαράς για το κόστος του Νέου Δικαστικού Μεγάρου Πειραιά

Ενημερωτική επιστολή της συνδικαλιστικής παράταξης  «Ενωτική Πρωτοβουλία Δικηγόρων Πειραιά», την οποία σχολίασε ο Δικηγόρος Γιάννης Καρδαράς*

Η «Ενωτική Πρωτοβουλία Δικηγόρων Πειραιά» είναι η παράταξη που έχει εδώ και δεκαετίες ασχοληθεί με το φλέγον θέμα του Δικαστικού Μεγάρου Πειραιά με μαχητικό τρόπο με μοναδικό γνώμονα το συμφέρον των Δικηγόρων, των εργαζομένων, αλλά και των πολιτών-διαδίκων που επισκέπτονται για τις υποθέσεις τους το Δικαστικό Μέγαρο.

Ιστορικά, ήδη από το 2013 η «Ενωτική Πρωτοβουλία» αντιτάχθηκε στη μεταφορά των Δικαστηρίων στο κτίριο των πρώην καπναποθηκών του Κεράνη στη Θηβών,στον Αγ. Ιωάννη Ρέντη, και αγωνίστηκε για την εγκατάστασή τους στην παλιά Ράλλειο (δίπλα από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιώς, στην έξοδο του Μετρό – Τράμ) και όταν απορρίφθηκε το 2020 από την Κυβέρνηση, στη συνέχεια πρότεινε την εγκατάστασή τους στο Παλιό Τελωνείο Πειραιά στην Ακτή Κονδύλη, στο λιμάνι (επί των οδών Αιγάλεω-Αιτωλικού-Κάστορος) σε ακίνητο του Δημοσίου (Υπ.Οικονομικών) πλησίον Μετρό-Προαστιακού-Ακτοπλοΐας. Εν τέλει με σειρά μεθοδεύσεων «απόρριψης λύσεων» στο κέντρο της πόλης με διάφορες κάθε φορά αιτιολογίες (ακαταλληλότητα-χωρητικότητα-υπόγεια θαλάσσια ύδατα στο λιμάνι που ανεβάζουν το κόστος) η Κυβέρνηση προέκρινε την λύση της εγκατάστασης των δικαστηρίων σε ακίνητο ιδιοκτησίας της εταιρείας DIMAND στην θέση Λεύκα, εκτός του κέντρου και των Μεσων Σταθερής Τροχιάς. Η ίδια εταιρεία (real estate) ανέλαβε και την κατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου, έναντι του αρχικού προϋπολογιζόμενου κόστους των 80.700.000 ευρώ, αγνοώντας τις παραπάνω εναλλακτικές προτάσεις του ΔΣΠ και άλλων φορέων. Πολλά μέλη της παράταξης από τις θέσεις που υπηρετούσαν διαχρονικά άσκησαν πιέσεις στο Δήμο Πειραιά και στον Δικηγορικό Σύλλογο προκειμένου να λάβουν θέση στο θέμα της χωροθέτησης των Δικαστηρίων.

Η «Ενωτική Πρωτοβουλία» -παρά τις επιφυλάξεις της- αφού ελήφθη η απόφαση από την κυβέρνηση για τη χωροθέτηση στο οικόπεδο της DIMAND, (που το είχε αγοράσει αντί 4.000.000 ευρώ!),έκτοτε συνέδραμε διά του εκπροσώπου της στο ΔΣ του ΔΣΠ (Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά) και στο ΤΑΧΔΙΚ (Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτιρίων) στην επίλυση θεμάτων ώστε τουλάχιστον να εξυπηρετεί καλύτερα τους Δικηγόρους-υπαλλήλους αλλά και τους πολίτες-διαδίκους.

Ωστόσο με πρόσφατη απο 7-10-2025 ανακοίνωση της ενημέρωσε τους  Δικηγόρους  για τις εξελίξεις στο θέμα της προκλητικής υπερκοστολόγησης από τον ιδιώτη.

Συγκεκριμένα, εντός του Αυγούστου 2025 το «ΤΑΧΔΙΚ» έστειλε επιστολή στην ανάδοχο εταιρεία DIMAND για την ανάγκη τροποποιητικών εργασιών στην αρχική σύμβαση, ήτοι την κατασκευή επιπλέον αιθουσών και γραφείων με την δικαιολογία της αύξησης της τοπικής αρμοδιότητας των Δικαστηρίων Πειραιά και των οργανικών θέσεων υπαλλήλων και Δικαστών. Πέραν των συγκεκριμένων εργασιών, το ΤΑΧΔΙΚ ζήτησε επιπλέον εργασίες και προμήθειες, οι οποίες λογικά θα έπρεπε να είχαν προβλεφθεί στην αρχική σύμβαση Δημοσίου και ιδιώτη. Πιο συγκεκριμένα ζήτησε την προμήθεια μικροφωνικών εγκαταστάσεων για όλες τις αίθουσες !!!!!, κατασκευή φυλακίων ελέγχου στην είσοδο !!!!!!, καλωδίωση με οπτικές ίνες !!!!!! κλπ. Το κόστος όλων των ανωτέρω εργασιών, που θα έπρεπε να αποτελέσουν αντικείμενο ξεχωριστών διαγωνιστικών εργασιών, υπολογίστηκε από πρόχειρη πραγματογνωμοσύνη που διενεργήθηκε εντός 10 ημερών (μεσούντος του Αυγούστου 2025) από το ΤΕΕ στο ποσό των 45.000.000 ευρώ, ήτοι 60% πάνω από τον αρχικό προϋπολογισμό του συνολικού  έργου !!!!!!!.

Ο τρόπος που μεθοδεύτηκε αυτή η υπερκοστολόγηση και η αποδοχή της από το ΤΑΧΔΙΚ είναι αριστοτεχνικός νομικά και διοικητικά. Το κέρδος για την ανάδοχο εταιρεία είναι εξωφρενικό. Η συναλλαγή αυτή υπήχθη όχι στο Ν. 4412/2016 για τις Δημόσιες Συμβάσεις, αλλά στο Π.Δ. 715/1979 που αφορά μισθώσεις και αγορές ακινήτων από το Δημόσιο, το οποίο σε αυτές τις περιπτώσεις εξομοιούται με ιδιώτη.  Το  Ελεγκτικό Συνέδριο του Δημοσίου ενέκρινε την υπογραφή της συγκεκριμένης τροποποίησης (βλπ  πράξη 379/3-10-2025) χαρακτηρίζοντας την ως σχέσης ιδιωτικού δικαίου. Άρα είναι «νόμιμη» η διάθεση των 45.000.000 ευρώ που θα βαρύνουν εξ ολοκλήρου τον κρατικό προϋπολογισμό. 

Ο Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά στις 10-9-2025 είχε εκδώσει ανακοίνωση για το θέμα αυτό και επιφυλάχθηκε ρητά να πάρει θέση πριν λεπτομερώς ενημερωθεί. Στίς   7/10/2025 εντέλει το ΤΑΧΔΙΚ ενέκρινε την τροποποίηση της σύμβασης, παρόλες τις εξόφθαλμες μεθοδεύσεις και την υπερκοστολόγηση που προαναφέρθηκαν.

Η «Ενωτική Πρωτοβουλία» με την από 7-10-2025 ανακοίνωση της που εδώ σχολιάζεται αντιτάχθηκε σθεναρά στην εξωφρενική αύξηση του κόστους κατασκευής του Δικαστικού Μεγάρου Πειραιά και ζήτησε από το  ΔΣ του ΔΣΠ  (Δικηγορικού Σύλλογου Πειραιά) να στηλιτεύσει αυτές τις μεθοδεύσεις του Υπ. Δικαιοσύνης (Γ. Φλωρίδης) και του ΤΑΧΔΙΚ καθώς και να αναζητηθούν και άλλες ευθύνες των συμμετεχόντων στην λήψη των  αποφάσεων.

 Ένα  σύγχρονο Δικαστικό Μέγαρο είναι αναγκαίο για τον Πειραιά, έστω και στην επιλεγείσα απο την Κυβένηση θέση μακράν του κέντρου και των Μέσων Σταθερής Τροχιάς και του λιμανιού, ΑΛΛΑ ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα ούτε ο ρεαλισμός ενός φιλελευθερου οικονομικού και πολιτικού συστήματος επιτρέπεται να σκοτώνει το όνειρο των Πειραιωτών.

Κατά την γνώμη μου (αφού με ερωτάτε) πρόκειται για άλλο ένα «σκάνδαλο» της σημερινής Κυβέρνησης  το οποίο  πολλοί Δικηγόροι είχαμε προαναγγείλει από τον Σεπτέμβριο του 2020 (10-9-2020) και πάλι εγγράφως με αρ. Πρωτ. του ΔΣΠ (13-12-2023) ως συνέπεια της συνειδητής κυβερνητικής επιλογής ιδιώτη-ιδιοκτήτη ακινήτου-εργολάβου real estate DIMAND η οποία έχει προνομιακά αναλάβει και άλλες εργολαβίες στον Πειραιά (Πύργος Πειραιά).

*Ο Γιάννης Καρδαράς είναι δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, πρώην Δημοτικός Σύμβουλος Πειραιά και πρώην μέλος του ΔΣ στον Δικηγορικό Σύλλογο Πειραιά