Shipping industry faces calls to clean up emissions

shipping

The global shipping industry is facing calls to follow the example of the car industry and cut its carbon emissions.

The International Maritime Organisation's environment committee is meeting in London this week to try to agree a global plan for reducing emissions levels.

Without a clean-up there are warnings that shipping could account for almost a fifth of carbon emissions by 2050.

Container ships use fuel that has 3,500 times more sulphur than car diesel.

International shipping carries about 90% of world trade but there has been no regulation of carbon emissions.

This is despite a provision under the 1997 Kyoto Protocol that gave responsibility for handling carbon emissions from marine fuels to the International Maritime Organisation (IMO), the United Nations division responsible for global shipping.

It has proposed a 50% cut in emissions by 2050, a move that is backed by Norway, but that does not go far enough for certain Pacific island nations that are most threatened by rising sea levels.

Monday's meeting of the IMO's Marine Environment Protection Committee will hear a proposal that emissions should be cut by as much as 70% to 100% by that time.

Bigger ships

There is opposition to this from Panama, Brazil and other countries that depend on income from shipping, which say their economies could be damaged if action is too hasty.

Shipping was excluded from the Paris Agreement on climate change.

Christiana Figueres, a former UN chief negotiator on climate change and an architect of the Paris Agreement, told BBC Radio 4's Today programme that some countries were already taking action.

"One very interesting announcement made last week came from [South] Korea, which is ordering more than 200 new ships for its fleet. These are 30% larger and 30% more efficient," she said.

The largest container ship currently operating carries just over 20,000 containers.

However, Ms Figueres pointed out that not all countries would have access to finance for such a change, and an international finance fund should be set up to help less wealthy nations.

Source: bbc.com

Βάρκες
Στο ακρογιάλι
Το λευκό του καλοκαιριού
...τα μπλε της θάλασσας
Κατάρτια στο δειλινό
Θαλασσινοί δεσμοί
Συμμετρία
Σκιές στα νερά
Στο ντόκο
Σκιές του πλοίου
Κάβοι
Πρωινή κίνηση στο λιμάνι
Ασβεστώνοντας την Πειραϊκή... με καλή παρέα
Αλάτι στα βράχια
Χταπόδια στην Πειραϊκή
Μεγάλη Εβδομάδα. Κατάνυξη...
Το αρχαίο κλέος και το σύγχρονο ...
Άνθισαν οι δρόμοι της Καλλίπολης
Ο Πειραιάς την άνοιξη μυρίζει νεραντζιές...
Σταυρός της Άνοιξης
ανθίζουν και οι πόρτες στον Πειραιά
Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς
Στην άκρη του λιμανιού
Κάβοι στο λιμάνι
Μπαϊκούτσι. Χειμωνιάτικη λιακάδα.
Silo. Λιμάνι Πειραιά
Κάτω από τη γέφυρα
Πλοίο. Συμμετρία
Κρύο στο Πασαλιμάνι...
Μνήμες Πειραιά
Για ένα πουκάμισο αδειανό...
Και όμως είναι Πειραιάς... Θεοφάνεια στο Μπαϊκούτσι!
Χειμωνιάτικος Πειραιάς (φωτο Γιούλη Επτακοίλη)
Πανσέληνος (φωτο Γ.Χριστάκης)
Πυροτεχνήματα στον ουρανό του Πειραιά
Φθινόπωρο στην Πειραϊκή
Φως από νησί
Θάλασσες ΙΙΙ
Θάλασσες ΙΙ
Θάλασσες Ι
Σκιές σε τοίχο καλοκαιριού
Summertime
Προορισμός... ο Πειραιάς
Ο Σταυρός στην Πειραϊκή
Ηλεκτρικός Σταθμός Πειραιά
Φοίνικες στον ΟΛΠ
Περιστέρια στο Δημοτικό
Κουφάρι βάρκας στην Πειραϊκή
Κρουαζιερόπλοια σε λιμάνι
cotommatae