Με αφορμή τις πρόσφατες εξελίξεις στην ακτοπλοΐα του Σαρωνικού, όπου το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εξέδωσε πρόσκληση για την επιδότηση δρομολογίου οχηματαγωγού πλοίου στη γραμμή Πειραιάς, Αίγινα, Μέθανα, Πόρος, Ύδρα, Σπέτσες, αναδεικνύεται η διορατικότητα μιας επιστολής του δημοσιογράφου και κατά περιόδους αιρετού στην τοπική αυτοδιοίκηση, Σάββα Αθανασίου. Η επιστολή, που χρονολογείται από τον Ιούλιο του 2012, απευθυνόταν στους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου Ναυτιλίας, τη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών, βουλευτές Α’ Πειραιά και Νήσων, ακτοπλοϊκές εταιρείες, τον Αντιπεριφερειάρχη Νήσων, την ΚΕΔΕ και τον Δήμο Τροιζηνίας.
Ο κ. Αθανασίου, με την επιστολή του, αναφερόμενος κυρίως στην ιδιαίτερη πατρίδα του τα Μέθανα, ανέλυσε διεξοδικά την ανάγκη για ένα τακτικό δρομολόγιο που θα συνδέει τους παραπάνω προορισμούς, προτείνοντας συγκεκριμένα μέτρα για την ενίσχυση της γραμμής (κυρίως σε ο,τι αφορά το λιμάνι των Μεθάνων), όπως την απαλλαγή κατά 50% των λιμενικών τελών για τα πλοία που θα την εξυπηρετούν και την επιδότηση του κόστους λειτουργίας τους. Η πρότασή του, που φαίνεται να βρίσκει σήμερα ανταπόκριση, αποδεικνύεται προφητική (με δεδομένη την μείωση 50% των λιμενικών τελών), καθώς προέβλεπε τις ανάγκες των νησιών για αξιόπιστες και βιώσιμες ακτοπλοϊκές συνδέσεις.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής, όπως συντάχθηκε στις 15 Ιουλίου 2012:
“ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΝΟΨΕΙ ΤΗΣ ΣΥΣΚΕΨΗΣ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ 16 ΙΟΥΛΙΟΥ 2012
Προς τον Υπουργό Ναυτιλίας κ. Κ. Μουσουρούλη Κοινοποίηση: Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών ΥΕΝΑ, Βουλευτές Α’ Πειραιά και Νήσων, Ακτοπλοϊκές εταιρείες, Αντιπεριφερειάρχη Νήσων κ. Δ. Κατσικάρη, ΚΕΔΕ, Δήμο Τροιζηνίας
Αγαπητέ κύριε,
Έχοντας ολοκληρώσει τον κύκλο επαφών μας με τις υπηρεσίες του ΥΕΝΑ και τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και διερευνώντας τις δυνατότητες δρομολόγησης πλοίων στη γραμμή Πειραιά – Μεθάνων, επιθυμούμε με το δεύτερο υπόμνημά μας να εμπλουτίσουμε με τις προτάσεις μας τον δημόσιο διάλογο που με την έγκαιρη πρωτοβουλία μας έχει ανοίξει. Με αφορμή την ευρύτερη σύσκεψη που έχει προγραμματιστεί για την προσεχή Δευτέρα 16 Ιουλίου 2012 στο Υπουργείο Ναυτιλίας για τα θέματα των ακ??κών συγκοινωνιών του Αργοσαρωνικού, θέλουμε να επισημάνουμε εγκαίρως και εγγράφως τα εξής:
Η γραμμή Πειραιάς – Μεθάνων συμπεριλαμβάνεται τα τελευταία χρόνια στις 15 πιο εμπορικές γραμμές της χώρας από πλευράς διακίνησης επιβατών, Ι.Χ. οχημάτων και φορτηγών αυτοκινήτων.
Το λιμάνι των Μεθάνων συνδέει την Πελοπόννησο με την νήσο Αίγινα, όπου δεκάδες φορτηγά αυτοκίνητα από διάφορες πόλεις και τους νομούς της Πελοποννήσου διακινούνται μέσω του λιμένα των Μεθάνων, αποφεύγοντας τη μετάβασή τους οδικώς προς τον Πειραιά, αποφορτίζοντας τον οδικό άξονα.
Τα Μέθανα, που υπήρξαν Δήμος από το 1834 και καταργήθηκε το 2010 με τον νόμο του “Καλλικράτη”, είναι μία από τις δυναμικότερες και τις παλαιότερα οργανωμένες Λουτροπόλεις.
Στις 6 Αυγούστου 2005 ολοκληρώθηκε η κατασκευή της επέκτασης του λιμένα Μεθάνων, συνολικού προϋπολογισμού 5.185.030,71 ευρώ. Το έργο περιελάμβανε την επέκταση του κορμού της προβλήτας σε μήκος 85,65 μ. και πλάτος 30 μ., καθώς και της εγκάρσιας επέκτασης κάθετα και νοτίως της κεφαλής της προβλήτας σε μήκος 86,03 μ. Το έργο είχε ενταχθεί στο Γ΄ ΚΠΣ και η χρηματοδότησή του προερχόταν κατά 75% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και κατά 25% από Εθνικούς Πόρους.
Ενώ τα Μέθανα διέθεταν τις τελευταίες δεκαετίες καθημερινά τουλάχιστον τρεις φορές ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά, καθώς και με την Αίγινα και τον Πόρο, εφέτος καταργήθηκαν τα παραδοσιακά δρομολόγια, ενώ ορισμένες ημέρες της εβδομάδας δεν υπάρχει σύνδεση ούτε από τα Μέθανα προς τον Πειραιά, ούτε από τον Πειραιά προς τα Μέθανα. Το αποτέλεσμα είναι ότι η τουριστική κίνηση μειώθηκε κατά 90% εξαιτίας της έλλειψης ακτοπλοϊκών πλοίων.
Στις συνομιλίες μας με τα στελέχη των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών κατανοήσαμε πλήρως τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες, από την αύξηση της τιμής των καυσίμων και τη μείωση της μεταφορικής κίνησης.
Για το λόγο αυτό προτείνουμε:
α. Οι εταιρείες που θα προσεγγίζουν τον λιμένα των Μεθάνων να απαλλάσσονται από τα λιμενικά τέλη κατά 50% και κατά 100% στην περίπτωση που έχουν καθημερινή προσέγγιση.
β. Οι εταιρείες που τα πλοία τους θα διανυκτερεύουν στα Μέθανα για την εκτέλεση του πρωινού δρομολογίου από τα Μέθανα προς τον Πειραιά να απαλλάσσονται πλήρως από τα λιμενικά τέλη.
γ. Επίσης, να διερευνηθεί για τα πληρώματα που διανυκτερεύουν στα Μέθανα αν υπάρχει δυνατότητα κάλυψης των εξόδων διαμονής. Στο σημείο αυτό επισημαίνεται ότι ολόκληρο το ποσό που θα απαλλάξει τις εταιρείες από ένα σημαντικό κόστος μπορεί να καλυφθεί εξ ολοκλήρου ή στο μεγαλύτερο μέρος του από την κατάργηση της μηνιαίας αμοιβής του προέδρου και του διοικητικού συμβουλίου του Λιμενικού Ταμείου Δήμου Τροιζηνίας.
Ζητάμε επέκταση για ένα έτος του δικαιώματος δρομολόγησης των υδροπτερύγων που έχουν αποσυρθεί υποχρεωτικά λόγω ηλικίας από τη νομοθεσία. Είναι ένα θέμα που πρέπει να επαναξεταστεί από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων και να υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία. Υπάρχουν διαθέσιμα τουλάχιστον τρία υδροπτέρυγα που μπορούν να δρομολογηθούν στη γραμμή Πειραιά – Μεθάνων, σύμφωνα με διαβεβαιώσεις εκπροσώπου εταιρείας. Επισημαίνεται ότι τα υδροπτέρυγα αυτά μπορούν να κάνουν δρομολόγια περιήγησης, όχι όμως δρομολόγια ακτοπλοΐας!
8. Αξιοποίηση του προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Marco Polo, σύμφωνα με το οποίο μπορούν να επιδοτηθούν επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία για τη σύνδεση της Πελοποννήσου, μέσω Μεθάνων, με την Αίγινα, για την αποφυγή της άσκοπης, χρονοβόρας και επιβάρυνσης των οδικών αξόνων από την Πελοπόννησο προς τον Πειραιά. Απαιτείται συνεννόηση με τα αρμόδια κοινοτικά όργανα και δημοσίευση σχετικής πρόσκλησης ενδιαφέροντος. Είμαστε στη διάθεσή σας για περισσότερες λεπτομέρειες.
Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι ζητάμε κάθε ημέρα τρία δρομολόγια από τον Πειραιά προς τα Μέθανα κατά τις ώρες 8 π.μ., 13:30 μ.μ. και 18:00 μ.μ. και αντίστροφα από τα Μέθανα τρία δρομολόγια στις 6:30 π.μ., στις 12:30 μ.μ. και στις 18:30 μ.μ. Καθώς επίσης και τα υδροπτέρυγα που αναχωρούν από τον Πειραιά για Αίγινα και τον Πόρο να προσεγγίζουν και τα Μέθανα.
Ο ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ του ΔΙΚΤΥΟΥ ΠΟΛΙΤΩΝ “ΑλλάΖΟΥΜΕ τα Μέθανα και την Τροιζηνία” Σάββας Ν. Αθανασίου ΚΑΙ ΟΙ ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΤΗΣ ΜΕΙΟΨΗΦΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑΣ Νίκος Μπόγρης, Γεωργία Ανδριανοπούλου, Αντώνης Παυλής, Κώστας Πατουλιάς, Μαρία Δέδε. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΚΑΙ Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΚΑΙ ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΩΝ ΔΩΜΑΤΙΩΝ ΜΕΘΑΝΩΝ Γιώργος Μπαμπούσκος ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΛΙΕΩΝ ΜΕΘΑΝΩΝ Γιάννης Βρατσάμης Ο ΕΞΩΡΑΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Παρασκευάς Δαβίλας Ο ΕΞΩΡΑΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙΟΥ Η ΑΡΣΙΝΟΗ Δημήτρης Κοντογιάννης ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ Σπύρος Παπαιωάννου Ο ΑΘΛΗΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΕΘΑΝΩΝ ΦΑΒΙΕΡΟΣ Θανάσης Βλάχος Ο ΦΟΡΕΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΕΘΑΝΩΝ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑΣ Οι Αντιπρόεδροι Δημήτρης Μπέλλος και Δημήτρης Γεωργιλάς Ο τοπικός σύμβουλος Λουτρόπουλης Μεθάνων Χρήστος Λάκκος Ο πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου Μεγαλοχωρίου Γιώργος Χατζίνας και η τοπική σύμβουλος Νικολίτα Μπόγρη. ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ ΜΕΘΑΝΩΝ Χρόνης Πολυχρονάκης, αρχιπλοίαρχος εμπορικού ναυτικού Ακολουθούν δεκάδες υπογραφές συμπατριωτών μας”
Η επιστολή του Σάββα Αθανασίου, υποστηριζόμενη από δεκάδες κατοίκους, συλλόγους και τοπικούς φορείς, αποδεικνύεται σήμερα πιο επίκαιρη από ποτέ. Οι προτάσεις του για επιδοτήσεις, μείωση λιμενικών τελών και αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων, όπως το Marco Polo, προέβλεπαν τις σημερινές ανάγκες της ακτοπλοΐας του Σαρωνικού. Η πρόσφατη πρόσκληση του Υπουργείου Ναυτιλίας για την επιδότηση της γραμμής Πειραιάς – Αίγινα – Μέθανα – Πόρος – Ύδρα – Σπέτσες αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη που φαίνεται να υλοποιεί, έστω και με καθυστέρηση, το όραμα του κ. Αθανασίου για βελτιωμένες θαλάσσιες συγκοινωνίες, ενισχύοντας την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη των νησιών.
saronicmagazine.gr