Ν.Σαντορινιός: Το ΥΝΑ στηρίζει τη δυναμικότητα της ελληνικής ναυτιλίας

naftilia elliiki shmaia

Ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στο 11ο Ναυτιλιακό Συνέδριο

Με κεντρικό θέμα τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 10 Ιανουαρίου το 11ο Ναυτιλιακό Συνέδριο που διοργανώθηκε από τη ναυτιλιακή εφημερίδα Maritime Economies και το Ινστιτούτο Ναυτιλιακών και Οικονομικών Μελετών, στο Πολεμικό Μουσείο. Στο συνέδριο συμμετείχαν ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός, η υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου Νατάσα Πηλείδου και ο πρώην πρόεδρος, βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, τομεάρχης Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης.

Στις εργασίες του συνεδρίου συμμετείχαν εκπρόσωποι επικεφαλής ναυτιλιακών εταιρειών, εκπρόσωποι τραπεζών και σύμβουλοι εταιρειών, οι οποίοι συζήτησαν για ένα φλέγον ζήτημα που απασχολεί τον χώρο της ναυτιλίας για το «αν αξίζει ή όχι να είναι εισηγμένη μία εταιρεία στο χρηματιστήριο προκειμένου να ελκύσει τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση». Στο συνέδριο παρόντες ήταν και πολλοί σπουδαστές από τον χώρο της ναυτιλίας.

Κατά την ομιλία του στο συνέδριο, ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός ανέφερε πως «η ναυτιλία είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την ποιότητα ζωής των Ευρωπαίων πολιτών καθώς προσφέρει υψηλή ποιότητα εργασίας σε πάνω από 615.000 ανθρώπους στην ΕΕ, συνεισφέρει 147 δισ. στο ακαθάριστο εισόδημα της ΕΕ, ενώ ταυτόχρονα στη χώρα μας πάνω από 10 δισ. έρχονται στο εθνικό ΑΕΠ από τη ναυτιλία».

Μάλιστα διευκρίνισε πως το θέμα του συνεδρίου, η χρηματοδότηση δηλαδή της ναυτιλίας «είναι απόλυτα συναφές με τις προτεραιότητες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο στηρίζει τη δυναμικότητα της ελληνικής ναυτιλίας και τη διατήρηση και περαιτέρω ενίσχυση της ικανότητάς της να οσμίζεται τις τάσεις της εποχής και να προβαίνει σε καίριες επενδύσεις προκειμένου να συνεχίσει να ηγείται στην παγκόσμια ναυτιλία».

Για το υπουργείο και την κυβέρνηση, ανέφερε ο κ. Σαντορινιός, «η προάσπιση των συμφερόντων της ναυτιλίας μας αποτελεί υψηλή προτεραιότητα καθώς η ελληνική ναυτιλία αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα μίας δημιουργικής και παραγωγικής Ελλάδας που την έχει αναδείξει σε παγκόσμιο πρωτοπόρο του συγκεκριμένου κλάδου. Η ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας στηρίχθηκε σε σταθερές αξίες πάνω στις οποίες καταφέραμε να προσαρμόσουμε σημαντικές πρωτοβουλίες με στόχο τη μακροπρόθεσμη βιώσιμη ανάπτυξή της».

Ο αναπληρωτής υπουργός αναφερόμενος στο θέμα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης επεσήμανε πως «σήμερα οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν εξοικειωθεί με τα εναλλακτικά είδη χρηματοδότησης όπως το χρηματιστήριο, τις τράπεζες τις 'Απω Ανατολής είτε σε δανειακό επίπεδο είτε σε μορφή leasing. Η επένδυση στην ασφάλεια, την προστασία του περιβάλλοντος, την ποιότητα των υπηρεσιών, την εκπαίδευση, την καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες, θα διατηρήσει τη χώρα μας στην πρωτοκαθεδρία του παγκόσμιου ναυτιλιακού στίβου. Η επένδυση στην ποιοτική ναυτιλία και σε νέους τύπους περιβαλλοντικά φιλικών πλοίων, αποτελεί την καλύτερη επιλογή. Η Ελλάδα είναι και θα είναι παρούσα στις εξελίξεις. Με βελτιωμένη παρουσία στα όργανα της ΕΕ και στον IMO, με στρατηγικό όραμα, θα συνεχίσει να αποτελεί τη σταθερά κινητήριο δύναμη της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης», κατέληξε ο κ. Σαντορινιός.

Η υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου Νατάσα Πηλείδου , κατά την ομιλία της παρουσίασε τη συνεισφορά της Κύπρου στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. «Έχουμε τον τρίτο μεγαλύτερο στόλο στην Ευρώπη και τον 11ο σε όλο τον κόσμο. Αυτό όμως που πιστεύω ότι έχει σημασία για την Κύπρο και θα βοηθήσει στην περαιτέρω ανάπτυξή της είναι το ναυτιλιακό μας σύμπλεγμα», είπε η κα Πειλίδου τονίζοντας πως 9.000 άτομα εργάζονται στην ξηρά σε ναυτιλιακές εταιρείες, αποτελώντας το 3% του πληθυσμού της Κύπρου που βρίσκεται σε πλήρη απασχόληση.

«Το γεγονός ότι έχουμε φωνή στα διεθνή δρώμενα σημαίνει ότι πρέπει να έχουμε ενεργό συμμετοχή στις διαδικασίες λήψεις αποφάσεων. Στόχος μας είναι να είμαστε παρόντες και να έχουμε άποψη την οποία θα εκφράζουμε εγκαίρως και εμπεριστατωμένα ώστε να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα», επεσήμανε η υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου. Και πρόσθεσε: «Η ναυτιλία είναι από τους λίγους τομείς όπου η Κύπρος έχει πραγματικά έναν ηγετικό ρόλο πολύ μεγαλύτερο από το γεωγραφικό της εκτόπισμα. Αυτή είναι μια τεράστια ευθύνη στους ώμους, όλων όσοι αποτελούν την κυπριακή ναυτιλία μιας και στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να διαδραματίζουμε αυτόν τον ρόλο με υπευθυνότητα και σύνεση έχοντας πάντα ως στόχο τη βελτίωση της ναυτικής ασφάλειας αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος και ταυτόχρονα τη διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας».

Γ. Πλακιωτάκης: Η ναυτιλία αφορά όχι μόνο το παρόν αλλά κυρίως το μέλλον της χώρας

Από την πλευρά του, ο Γιάννης Πλακιωτάκης τόνισε πως: «Η ναυτιλία αφορά όχι μόνο το παρόν αλλά κυρίως το μέλλον της χώρας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είμαστε η πρώτη παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη. Παρά τους δύσκολους καιρούς, παρόλα τα μεγάλα δημοσιονομικά και κοινωνικά προβλήματα, η ελληνική ναυτιλία έχει κατορθώσει όχι μόνο μονάχα να διατηρήσει την πρώτη θέση παγκοσμίως αλλά να αναπτυχθεί και περαιτέρω».

«Η ανάπτυξη αυτή» εξήγησε «συνδέεται άμεσα με τη χρηματοδότηση κάτι το οποίο είναι ζητούμενο τις μέρες μας ιδιαίτερα μετά τους περιορισμούς που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στα τραπεζικά ιδρύματα. Πολλές από τις παραδοσιακές τραπεζικές αγορές όπως της Αγγλίας, της Γερμανίας αυτή τη στιγμή φθίνουν, αρά αυτή τη στιγμή οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις είναι αναγκασμένες να αναζητήσουν νέες χρηματοδοτήσεις, όπως των ιδιωτικών τοποθετήσεων, στα MPLs (Master Limited Partnership), στα μετατρέψιμα ομόλογα, στη συνεργασία με οργανισμούς εξαγωγικών πιστώσεων, στο leasing», σημείωσε ο κ. Πλακιωτάκης. Ο ίδιος επεσήμανε πως όλα τα παραπάνω αποτελούν τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία «μέσα σ ένα περιβάλλον το οποίο αλλάζει και θα αλλάξει τα επόμενα χρόνια. Μια από αυτές τις αλλαγές αφορά και τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και σε αυτά τα νέα δεδομένα η ελληνική ναυτιλία οφείλει να προσαρμοστεί».

Ο κ. Πλακιωτάκης ανέφερε μεταξύ άλλων πως: «σε μια μελλοντική χρηματοδότηση τόσο των επιχειρήσεων όσο και της ναυτιλίας χρειάζεται ένα σταθερό πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, χρειάζεται να κινητροδοτήσουμε την προσέγγιση όχι μονάχα ναυτιλιακών επιχειρήσεων αλλά κυρίως ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων».

Καταλήγοντας ο κ. Πλακιωτάκης σημείωσε πως η Ελλάδα τα επόμενα χρόνια θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο ως πύλη εισόδου ενέργειας όχι μόνο στα Βαλκάνια αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης «γι αυτό τα λιμάνια μας προφανώς και πρέπει να εκσυγχρονιστούν. Πρέπει επιτέλους να τρέξουμε πιο γρήγορα και να κάνουμε για την χώρα το αυτονόητο, καθώς είναι γνωστό πως η ναυτιλία αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους μοχλούς ανάπτυξης αυτής της χώρας.»