Το FuelEU Maritime, με ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2025, θεσπίζει αυστηρές απαιτήσεις έντασης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (gCO2eq/MJ) για πλοία άνω των 5.000 GT που μεταφέρουν φορτίο ή επιβάτες για εμπορικούς σκοπούς στην ΕΕ/στον ΕΟΧ. Οι απαιτήσεις ξεκινούν με μείωση της έντασης των αερίων του θερμοκηπίου κατά 2 % από το 2025 έως το 2029, σε σχέση με τη μέση ένταση των αερίων του θερμοκηπίου το 2020. Αυτός ο στόχος μείωσης αυξάνεται στη συνέχεια σε 6 % από το 2030 έως το 2034 και επιταχύνεται περαιτέρω από το 2035 για να επιτευχθεί τελικά μείωση κατά 80 % έως το 2050. Οι πλοιοκτήτες διαθέτουν διάφορους μηχανισμούς ευελιξίας για την επίτευξη συμμόρφωσης, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζών, του δανεισμού και της συγκέντρωσης και των χρηματικών ποινών.
Οι επιπτώσεις στο κόστος του FuelEU Maritime είναι σημαντικές, αλλά οι αξιολογήσεις αποκαλύπτουν ότι ορισμένες στρατηγικές μπορούν να μειώσουν αποτελεσματικά αυτές τις δαπάνες. Η επιλογή της απραξίας και της καταβολής του προστίμου αναμένεται να είναι ακριβότερη από τις άλλες στρατηγικές συμμόρφωσης. Συγκρίνοντας τις επιπτώσεις κόστους για ένα πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου 80.000 DWT που λειτουργεί στα ύδατα της ΕΕ για διάστημα 20 ετών, εντοπίσαμε διάφορες στρατηγικές με χαμηλότερο κόστος ζωής σε σύγκριση με την απλή ανάμειξη σε bio-MGO σε συμβατικούς κινητήρες. Αυτές οι στρατηγικές προσφέρουν, σε σχέση με τη στρατηγική bio-MGO, εξοικονόμηση κόστους έως και 16% ή 21 MUSD κατά τη διάρκεια ζωής (20 χρόνια) του σκάφους, υπογραμμίζοντας τη σημασία της επιλογής της πιο οικονομικά αποδοτικής στρατηγικής συμμόρφωσης. Η συγκέντρωση συμμόρφωσης έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει εργαλείο για τον επιμερισμό του κόστους και βοηθά επίσης στην ενεργοποίηση μιας εφικτής επιχειρηματικής υπόθεσης για ένα σκάφος που χρησιμοποιεί την πλήρη χωρητικότητα πράσινων καυσίμων.
Δεδομένων των δυνητικών δημοσιονομικών επιπτώσεων και των ευκαιριών που παρέχουν οι μηχανισμοί ευελιξίας, είναι σημαντικό για κάθε μέρος να κατανοήσει τις δυνητικές υποχρεώσεις και τα προνόμιά του, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο αυτές ενδέχεται να επηρεάσουν τις εμπορικές συμφωνίες και τις συμφωνίες συμμόρφωσης. Εάν αυτό δεν αποσαφηνιστεί στις συμβάσεις, το κόστος μπορεί τελικά να παραμείνει στην εταιρεία ISM ως υπεύθυνη εταιρεία έναντι των αρχών. Η εταιρεία ISM πρέπει να εξασφαλίσει από τον πλοιοκτήτη κάλυψη για τυχόν υποχρεώσεις κόστους που σχετίζονται με το FuelEU.
Για τους πλοιοκτήτες και τους ναυλωτές, το είδος της σύμβασης ναύλωσης είναι σημαντικό, καθώς καθορίζει την επιρροή που έχει κάθε μέρος στην επιλογή καυσίμων και, κατ’ επέκταση, τον τεχνικό και λειτουργικό έλεγχο του ισοζυγίου συμμόρφωσης FuelEU έως το τέλος της περιόδου ναύλωσης. Τα επαληθευμένα δεδομένα εκπομπών καθίστανται ζωτικό στοιχείο όχι μόνο για τη συμμόρφωση αλλά και για τη διατήρηση της επιχειρησιακής και εμπορικής ακεραιότητας σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της ναυτιλίας.
Ο ΙΜΟ συνεχίζει να αναπτύσσει κανονισμούς που αποσκοπούν στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία.
Από τον Οκτώβριο του 2024, ο ΔΝΟ συμφώνησε σε μια γενική δομή, το «πλαίσιο καθαρών μηδενικών εκπομπών του ΙΜΟ», για τις αναγκαίες κανονιστικές τροποποιήσεις στο παράρτημα VI της σύμβασης MARPOL, οι οποίες αναμένεται να εγκριθούν το φθινόπωρο του 2025 και να τεθούν σε ισχύ περί τα μέσα του 2027. Σε περίπτωση που ο ΙΜΟ εγκρίνει νέες απαιτήσεις, η ΕΕ θα επανεξετάσει τις φιλοδοξίες των κανονισμών του ΙΜΟ και θα εξετάσει εάν η FuelEU Maritime θα πρέπει να ευθυγραμμιστεί και να αποφευχθεί η αλληλεπικάλυψη των κανονισμών.
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία προετοιμάζεται για τους κανονισμούς FuelEU Maritime από την 1η Ιανουαρίου 2025, η τελευταία λευκή βίβλος του DNV παρέχει ζωτικής σημασίας καθοδήγηση για την επιλογή της καλύτερης στρατηγικής συμμόρφωσης. Αυτός ο πόρος περιγράφει τις κανονιστικές απαιτήσεις, αξιολογεί τους μηχανισμούς συμμόρφωσης, συγκρίνει το κόστος επιλεγμένων στρατηγικών συμμόρφωσης και εξετάζει τους ρόλους των βασικών ενδιαφερόμενων μερών για να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να πλοηγηθούν στον εμπορικό αντίκτυπο αυτών των αλλαγών.
DNV