Παράθυρο στην Κίνα

Κομφουκιανισμός και Ελληνική Φιλοσοφία, οι ρίζες των σχολών σκέψης εκτείνονται πολλούς αιώνες πριν

Για να γίνει μια σοβαρή σύγκριση μεταξύ του Κομφουκιανισμού και της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας, πρέπει να κοιτάξουμε πιο παλιά πολλούς αιώνες ή ακόμη και στις χιλιετίες που προηγήθηκαν της ανάδυσης αυτών των σχολών σκέψης, σύμφωνα με την Αθηνά Καβουλάκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης στην Ελλάδα.

Η κα. Καβουλάκη, που ειδικεύεται στην ελληνική λογοτεχνία, ήταν στο Πεκίνο για την πρώτη Παγκόσμια Διάσκεψη Κλασικών Σπουδών που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα. «Τόσο η αρχαία Ελλάδα όσο και η Κίνα γνώρισαν μεγάλη ανάπτυξη στην Εποχή του Χαλκού, η οποία βοήθησε να τεθεί το έδαφος για την πνευματική άνθηση που έλαβε χώρα μεταξύ του 7ου και του 4ου αιώνα π.Χ.» είπε η ίδια.

Κρίνοντας από τις αρχαιολογικές ανακαλύψεις, η Εποχή του Χαλκού της Κίνας άρχισε όχι αργότερα από τον 20ο αιώνα π.Χ., κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών της δυναστείας Σια (περίπου 21ος αιώνας-16ος αιώνας π.Χ.) και των πρώτων δυναστειών Σανγκ (περίπου 16ος αιώνας-11ος αιώνας π.Χ.). Το αποκορύφωμα της Ελληνικής Εποχής του Χαλκού αντιπροσωπεύεται καλύτερα από τον Μυκηναϊκό Πολιτισμό, ο οποίος άνθισε μεταξύ του 16ου αιώνα π.Χ. και του 11ου αιώνα π.Χ. Οι δύο χώρες είχαν διαφορετική πολιτισμική έμφαση για την αντίστοιχη χρήση του χαλκού. Στην Κίνα, αν και τα χάλκινα όπλα εμφανίστηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η εστίαση ήταν αναμφίβολα στη χρήση χάλκινων σκευών για τελετουργίες και τελετές σε εκδηλώσεις που χρηματοδοτούνταν από το κράτος, ενώ στην Ελλάδα, ο χαλκός χρησιμοποιήθηκε κυρίως για στρατιωτικές και καλλιτεχνικές εφαρμογές, όπως σε όπλα, πανοπλίες και αρχιτεκτονική.

Μια τέτοια σύγκριση μπορεί να ρίξει φως στις πολιτιστικές και πολιτικές βάσεις των δύο διακριτών φιλοσοφικών παραδόσεων. «Η Κίνα κατά τη διάρκεια των δυναστειών Σανγκ και Τζόου (περίπου 11ος αιώνας-256 π.Χ.), περίοδος γνωστή για τα υπέροχα τελετουργικά χάλκινα αντικείμενα της, αποτελούνταν από υποτελή κράτη τα οποία όλα υποτάσσονταν στη βασιλεία του ηγεμόνα Τζόου», λέει ο Γου Φέι, καθηγητής φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Πεκίνου. Σύμφωνα με αυτόν, αυτή η πολιτική διευθέτηση, που υπογραμμίζεται από ένα ενοποιημένο σύστημα πεποιθήσεων, είχε βαθύ αντίκτυπο στις βασικές αρχές του Κομφουκιανισμού, η οποία έδωσε προτεραιότητα στην κοινωνική συνοχή, θεωρώντας την ηθική ως θεμελιωμένη στο πλαίσιο της οικογένειας και της κοινωνίας.

«Στον Κομφουκιανισμό, η ηθική και οι αρετές ενός ατόμου μετρούνται από το πόσο καλά υποστηρίζει ο ένας την κοινωνική ευπρέπεια και εκπληρώνει τους ρόλους του μέσα στην οικογένεια και την κοινωνία. Με το κράτος να θεωρείται ως μια επέκταση της οικογένειας, η πολιτική σχέση συχνά θεωρείται ως φυσικό αποτέλεσμα της ηθικής ανάπτυξης ενός ατόμου, μια ευκαιρία να μεταφράσει τη γνώση σε ενέργειες που προωθούν την κοινωνική αρμονία», λέει ο ίδιος.

Η συμμετοχή στην πολιτική για την επίτευξη προσωπικής εκπλήρωσης υποστηρίχθηκε επίσης από τους αρχαίους Έλληνες φιλόσοφους, όπως ο Αριστοτέλης διαβόητα παρατήρησε στο έργο του Πολιτική ότι «ο άνθρωπος είναι από τη φύση του ένα πολιτικό ζώο». Κατά την άποψη του Αριστοτέλη, η πόλις, ή η ελληνική πόλη-κράτος, είναι η υψηλότερη μορφή κοινότητας, όπου οι άνθρωποι μπορούν να εκφράσουν πλήρως τις δυνατότητές τους ως λογικά και ηθικά όντα, εν μέρει μέσω της εκτέλεσης των πολιτικών τους καθηκόντων.

Αθηνά Καβουλάκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο της Κρήτης στην Ελλάδα

Η πραγματοποίηση αυτής της δυνατότητας συνδέεται στενά με την έννοια της αρετής στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία. «Η αρετή για τον Σωκράτη είναι η γνώση και για τον Αριστοτέλη η υπεροχή, τόσο του χαρακτήρα όσο και της διάνοιας, την οποία μπορεί να επιτύχει κάποιος μέσω της άσκησης του σώματος και του νου», λέει ο Γου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Αριστοτέλης, υποστηρίζοντας μια ενάρετη μεσαία οδό μεταξύ της έλλειψης και της υπερβολής, τόνισε την έννοια του Χρυσού Μέσου, ή της Χρυσής Μέσης Οδού, η οποία αντιστοιχεί με την ιδέα της ισορροπίας και της μετριοπάθειας που είναι κεντρική στον Κομφουκιανισμό στην αναζήτηση της αρμονίας.

Αναλογιζόμενος τις μεθόδους έρευνας των κλασικών, ο Γου πιστεύει ότι είναι απαραίτητη μια διεπιστημονική προσέγγιση. «Η λογοτεχνία, η ιστορία και η φιλοσοφία – οι τομείς που τώρα απαιτούν ξεχωριστά τμήματα στα πανεπιστήμια μας – ήταν κάποτε ενοποιημένοι για τους προγόνους μας, οι οποίοι ενέπνευσαν τα λογοτεχνικά και ιστορικά τους γραπτά με τα ερωτήματα και τις σκέψεις της ζωής, που οδήγησαν στη φιλοσοφία.»

Η Καβουλάκη, που διδάσκει αρχαία ελληνική λογοτεχνία, συμφωνεί απόλυτα.

«Στην τάξη μου, μιλάω για τους ποιητές ως τους πρώτους στοχαστές που πρότειναν, μέσω των οραμάτων και των ιδεών τους, μεγάλες ιδέες που οι Έλληνες φιλόσοφοι θα συζητούσαν αργότερα πιο συστηματικά», όπως αναφέρει. «Οι μεγάλοι Έλληνες ποιητές όπως ο Όμηρος και ο Ησίοδος εισήγαγαν για πρώτη φορά θέματα όπως η κοσμολογία, η θεολογία και οι ηθικές αξίες. Γι’ αυτό θεωρούνταν ως οι δάσκαλοι, οι σοφοί, με τα έργα των οποίων είχαν εκπαιδευτεί οι φιλόσοφοι.

«Στην αρχαία Ελλάδα, οι φιλόσοφοι ανέπτυξαν σταδιακά μια εχθρότητα προς τους ποιητές επειδή ήθελαν να αναγνωριστούν οι ίδιοι ως οι αληθινοί σοφοί, αν και οι δύο είχαν αγωνιστεί για την αλήθεια στη ζωή», προσθέτει η Καβουλάκη, η οποία βλέπει τις ισχυρές λογοτεχνικές και ποιητικές παραδόσεις της Κίνας ως εύφορο έδαφος για την ανάπτυξη της φιλοσοφίας, συμπεριλαμβανομένου του Κομφουκιανισμού.

Στην πραγματικότητα, ο ίδιος ο Κομφούκιος πιστεύεται ότι συνέταξε την παλαιότερη υπάρχουσα συλλογή κινεζικής ποίησης. Με τίτλο Shi Jing, ή το Βιβλίο των Τραγουδιών, αποτελείται από 305 έργα που χρονολογούνται από τον 11ο έως τον 6ο αιώνα π.Χ., και κατοχυρώθηκε στην αρχαία κινεζική ιστορία ως κομφουκιανικό κλασικό έργο.

«Τόσο η αρχαία Ελλάδα όσο και η Κίνα είχαν αυτή την πολύ μεγάλη αλυσίδα ποιητικής καλλιτεχνικής παράδοσης, και μια άλλη αλυσίδα φιλοσοφικής παράδοσης που ήταν συνυφασμένη με τη λογοτεχνική παράδοση», λέει η Καβουλάκη. «Από εκεί μπορούμε να ξεκινήσουμε».

Ένα από τα βιβλία που δωρήθηκαν, τα «Ηθικά Νικομάχεια» του Αριστοτέλη
Επισκέπτρια παρατηρεί ένα ελληνικό άγαλμα στην έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου στην Αρχαία Τέχνη», στο Εθνικό Μουσείο της Κίνας στο Πεκίνο

Πηγή: CRI Ελληνική Υπηρεσία
Φωτογραφίες από Jiang Dong/China Daily