Ναυτιλία

Κάθε λιμάνι και καημός…
- Έκθεση των Πλοιάρχων για τα επικίνδυνα λιμάνια της Ελλάδας

SOS εκπέμπει η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων για την επικίνδυνη κατάσταση στην οποία βρίσκεται η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών λιμανιών σε Αιγαίο και Ιόνιο.
Η έκθεση των 100 σελίδων καταγράφει με χάρτες και φωτογραφίες τον ι τεράστιο αριθμό προβλημάτων και ελλείψεων στα λιμάνια της χώρας,.
Τα πιο σοβαρά αφορούν σε ετοιμόρροπες προβλήτες, προσκρουστήρες που έχουν φθαρεί, σίδερα που ξεπροβάλλουν από τα μπετά, ενώ δεν λείπουν παρατηρήσεις για προβληματικό φωτισμό.
Βεβαίως υπάρχουν αναφορές και σε πιο σύνθετα προβλήματα όπως η ανάγκη κατασκευής νέων προβλητών ή σε κάποιες περιπτώσεις βυθοκόρηση της λιμενολεκάνης.
Σταχυολογούμε από την 100σέλιδη έκθεση ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα επικίνδυνων λιμανιών, με τα προβλήματα που εντοπίζουν οι ίδιοι οι καπετάνιοι:
Στο λιμάνι του Ρεθύμνου, είναι αναγκαία, σύμφωνα πάντα με την έκθεση, η εκβάθυνση λιμενολεκάνης λόγω των συνεχών προσχώσεων, ενώ η άτακτη κυκλοφορία των σκαφών για θαλάσσια σπορ (watersports) μέσα στο λιμάνι εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την πρόκληση ατυχήματος.
Στο λιμάνι της Αίγινας, όπου η κυκλοφορία τόσο το καλοκαίρι όσο και τον χειμώνα έιναι μεγάλη, χρειάζεται η κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από ΝΔ–Δ–ΒΔ ανέμους. Ενώ, υπάρχουν στρεβλωμένες προεξέχουσες μεταλλικές ράγες. Όλη η προβλήτα κατά μήκος, χρειάζεται βελτίωση. Λείπουν μπαλόνια και τα μικρά μπαλόνια που υπάρχουν είναι έτοιμα να φύγουν.
0 προβλήτας στο λιμάνι της Νάξου έχει υποστεί ζημιά στο κρηπίδωμα (μπλόκι) όπου βρίσκεται η μοναδική δέστρα που μπορεί να δοθεί ο κάβος.  Ο μεγάλος αριθμός αφιξοαναχωρήσεων πλοίων κατά την καλοκαιρινή περίοδο επιδεινώνουν την φθορά με τις προπελιές αυξάνοντας τις πιθανότητες για ολική καθίζηση.

Στο νέο λιμάνι της Μυκόνου, απατείται η αντικατάσταση-τοποθέτηση σε όλες τις θέσεις προκρουστήρων fender – λάστιχα. Η αποκατάσταση και συντήρηση προβλήτας Νο.6, όπως επίσης συντήρηση όλων των προβλητών (έχουν καταστραφεί οι ράγες και το τσιμέντο).
Στην Πάρο στην προβλήτα στη Νο.2 θέση εξέχουν οι ράγες με αποτέλεσμα ο καταπέλτης να γλιστράει. Επιπλέον υπάρχει κίνδυνος ζημιάς σε περίπτωση σκαλώματος καταπέλτη ή νυχιού καταπέλτη σε κάποια από τις ράγες. Στη θέση 8 ο προβλήτας δεν είναι ίσιος με αποτέλεσμα να μην στρώνουν σωστά οι καταπέλτες
Τέλος (αλλά όχι έσχατο) για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αυτό του Πειραιά, έχουν αφιερωθεί 10 σελίδες, με όλα τα προβλήματα που καταγράφονται στις πύλες.
Ενδεικτικά στην Πύλη Ε1 Ακτή Βασιλειάδη (Δρομολογιακές Γραμμές Δωδεκανήσων):
1. Τοποθέτηση κατάλληλων προσκρουστήρων σε όλο το μέτωπο καθώς και
στις γωνίες των κρηπιδωμάτων εξυπηρέτησης δρομολογημένων πλοίων.
2. Βελτίωση σήμανσης και κατεύθυνσης προς τις πύλες εισόδου/εξόδου.
3. Άμεση απομάκρυνση αιχμηρών μεταλλικών στοιχείων συγκράτησης
(αριθμός μπίντας 34)
4. Ενίσχυση πυλώνα ηλεκτροφωτισμού (ενδιάμεσου κρηπιδώματος)
5. Αποκατάσταση φθορών – Συντηρήσεις έδρασης μπιντών