Ναυτιλία

ΙΜΟ: Στην τελική ευθεία η μεγάλη συμφωνία για του ρύπους
- Ικανοποίηση από το ICS

Ένα ακόμη θετικό βήμα χαρακτηρίζουν ναυτιλιακοί φορείς το αποτέλεσμα των συζητήσεων στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό και συγκεκριμένα στην Επιτροπή Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC 82) αυτή την εβδομάδα στο Λονδίνο που στόχο έχουν την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας προς το «απόλυτο μηδέν», την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας μέχρι το 2050.

Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) με ανακοίνωση εκφράζει την ικανοποίηση του για την περαιτέρω πρόοδο που έχει επιτευχθεί όσον αφορά την ανάπτυξη ενός βασικού κειμένου για τις τροποποιήσεις της Σύμβασης MARPOL, ώστε να διασφαλιστεί η επίτευξη του στόχου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία έως το 2050 ή κοντά σε αυτό.

Υπενθυμίζεται ότι από την Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου μέχρι και την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου συνεδρίαζε στο Λονδίνο η MEPC με αντικείμενο την επίτευξη μιας συμφωνίας από τα κράτη μέλη του ΙΜΟ για την λήψη μέτρων με στόχο την επίτευξη μηδενικών εκπομπών από τα πλοία μέχρι το 2050. Οι πρώτες αναφορές του διεθνούς τύπου κάνουν λόγοι για ένα κείμενο που περιλαμβάνει αναφορές σε μέτρα βασισμένα στην αγορά όπως ένας φόρος η ένα τέλος επί των καυσίμων ή των εκπομπών και ένα τεχνικό μέτρο, όπως είναι η κατάρτιση ενός πρότυπο καυσίμου.

Το ICS πάντως στην ανακοίνωση του συμπληρώνει ότι οι κυβερνήσεις έχουν ακόμη να κάνουν «πολύ δουλειά» πριν το κείμενο-πλαίσιο το «Net-Zero Framework» θα είναι έτοιμο να εγκριθεί στην κρίσιμη συνεδρίαση της MEPC τον Απρίλιο του 2025.

Ένα καθολικό σύστημα συνεισφοράς στα αέρια του θερμοκηπίου είναι η καλύτερη ευκαιρία που έχει η ναυτιλιακή βιομηχανία για να επιτύχει τον στόχο του ΙΜΟ για καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050 ή κοντά σε αυτό, τονίζει το ICS.

Χαιρόμαστε, προσθέτει το ICS, που η ιδέα της καθολικής συνεισφοράς των πλοίων ανά τόνο εκπεμπόμενου CO2e, παραμένει σταθερά στο τραπέζι του ΙΜΟ. Υπάρχει ισχυρή υποστήριξη γι’ αυτό από την ξεκάθαρη πλειοψηφία των κρατών μελών του ΙΜΟ, τα οποία ελέγχουν επίσης το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Σύμφωνα με το ICS υπάρχει επίσης ευρεία συμφωνία, όπως υποστηρίζεται από τη ναυτιλιακή βιομηχανία, σχετικά με την ανάγκη να μειωθεί η διαφορά κόστους με το συμβατικό ναυτιλιακό μαζούτ, ώστε να δοθεί κίνητρο για την ταχεία επιτάχυνση της υιοθέτησης καυσίμων και τεχνολογιών μηδενικών/σχεδόν μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Η ζωτική ανάγκη για ένα στοιχείο επιβράβευσης για τους πρώτους που προχωρούν και για τη δημιουργία ενός Ταμείου του ΙΜΟ για τη στήριξη μιας δίκαιης και ισότιμης μετάβασης στις αναπτυσσόμενες χώρες είναι σαφής.

To ICS εκτιμά την καλή συνεργασία μεταξύ των διαφόρων υποστηρικτών ενός μέτρου συνεισφοράς στα αέρια του θερμοκηπίου (ΕΕ/Ιαπωνία, Μπαχάμες/Λιβερία/ICS, καθώς και τα νησιωτικά κράτη της Καραϊβικής και του Ειρηνικού) για τον εξορθολογισμό των προτεινόμενων κανονιστικών κειμένων τους, τα οποία έχουν πολλά κοινά και μοιράζονται τους ίδιους βασικούς στόχους. Παραμένουμε προσηλωμένοι στην υποστήριξη αυτών των προσπαθειών και θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τις κυβερνήσεις όλων των πλευρών της συζήτησης για την εξεύρεση δίκαιων ρυθμιστικών λύσεων που μπορούν να τύχουν ευρείας συναίνεσης.

To ICS είναι επίσης ικανοποιημένο που η MEPC δεσμεύτηκε να εξετάσει και να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που εντοπίστηκαν στο στον κανονισμό του δείκτη έντασης άνθρακα (CII). Ο φόρτος εργασίας για την επίτευξη αυτού του στόχου θα είναι σημαντικός και αναμένεται να απαιτηθεί περισσότερος χρόνος πέραν του Ιανουαρίου 2026. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αναθεώρησης, το ICS προτρέπει όλους τους ενδιαφερόμενους να έχουν επίγνωση των περιορισμών του συστήματος όταν αναφέρονται στις βαθμολογίες ή τις μετρήσεις. Το ICS παραμένει προσηλωμένο στην υποστήριξη αυτής της διαδικασίας και θα συνεργαστεί για να διασφαλίσει ότι θα προκύψει ένα ισχυρό, δίκαιο και ακριβές σύστημα.