Ναυτιλία

Η κρίση στην Μέση Ανατολή ευκαιρία για τον Βόλο;
- Εάν βελτιώσει τις λιμενικές του υποδομές…

Μπορεί οι επιπτώσεις για την οικονομία και τις μεταφορές από την κρίση στη Μέση Ανατολή να είναι δυσμενείς για την Ελλάδα και τις χώρες της Ευρώπης, ωστόσο, φέρνει και …οφέλη, που θα είναι η κρουαζιέρα, προϋπόθεση για την οποία, είναι η ασφάλεια. Μερίδιο στον τομέα αυτό θα έχει και το λιμάνι του Βόλου, με την προϋπόθεση όμως να γίνει έγκαιρα η εκβάθυνση, ώστε να μπορούν να προσεγγίζουν τα μεγάλα πλοία αναψυχής.
Όπως ανέφερε στο Ράδιο ΕΝΑ και τον Ηλία Κουτσερή, η Ειρήνη Βόλη ναυτιλιακή οικονομολόγος, πλέον πολλά λιμάνια και εταιρίες που ασχολούνται με την κρουαζιέρα, ακυρώνουν τα δρομολόγια σε λιμάνια στην Ερυθρά θάλασσα και από τα 421 ποντοπόρα κρουαζιερόπλοια που υπάρχουν, τα 131 (το ένα τρίτο) θα πραγματοποιήσουν πλόες σε ελληνικά λιμάνια φέτος.
«Αυτό αποτελεί πρόκληση, γιατί πέρα από τις ευκαιρίες, υπάρχει επείγουσα ανάγκη για αναβάθμιση των υποδομών, και είναι απαραίτητες για να μπορέσουν να διαχειριστούν την αυξημένη κίνηση», τόνισε η κ. Βόλη.
«Δεν θα εξομαλυνθεί απόλυτα
η κρίση στο προσεχές έτος…»
Η ναυτιλιακή πράκτορας ανέφερε, ότι ο Βόλος έτυχε αυτής της πολύ δυσμενούς συγκυρίας με τις πλημμύρες και τις πυρκαγιές και μια εστίαση στις υποδομές και στην ανάπτυξή τους, τη διαχείριση των επιβατών, την αναβάθμιση των υπηρεσιών, στις συνδέσεις με τις μεταφορές του νομού, θα ήταν απαραίτητη, γιατί η αύξηση της κρουαζιέρας δεν είναι κάτι που θα έχουμε μόνο φέτος, καθώς κανείς δεν πιστεύει ότι θα εξομαλυνθεί απόλυτα η κρίση στο προσεχές έτος.
Η κ. Βόλη επισήμανε ότι τουρισμός δεν είναι μόνο εισπράξεις και αφίξεις επιβατών, αλλά εμπεριέχει ένα ποιοτικό κομμάτι, το οποίο έχει να κάνει με τα δεδομένα, που αφορά στην ακριβή καταγραφή των υποδομών, του κόσμου και της κατά κεφαλήν δαπάνης και εισπράξεων κάθε τουρίστα, ώστε να υπάρχει το «ζύγι» για να δούμε αν όλο αυτό είναι αποτελεσματικό και από αυτό εξαρτάται η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των καταλυμάτων και των επιχειρήσεων εστίασης.
«Είναι πολύ σημαντικό για την περιφέρεια και για τη Μαγνησία, για να μπορέσουν να δοθούν τα κεφάλαια και οι πόροι, προκειμένου να μπορεί αν ενισχυθεί το τουριστικό προϊόν των περιοχών», επισήμανε.
Πως θα επηρεαστεί η Ελλάδα
Η ναυτιλιακός οικονομολόγος ανέφερε ότι η κρίση στη Μέση Ανατολή θα επηρεάσει και τη χώρα μας ως γενικότερη μείωση του εμπορίου, καθώς θα ακριβύνουν τα προϊόντα λόγω του υψηλότερου κόστους μεταφοράς. Επίσης είπε ότι η αύξηση αυτή ισχύει μεν στον πληθωρισμό γενικά, αλλά πολύ δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει ότι η ακρίβεια που βιώνουμε είναι αποτέλεσμα του εξωγενούς πληθωρισμού, δηλαδή η ακρίβεια δεν είναι εισαγόμενη.
Η κ. Βόλη ανέφερε ότι το παγκόσμιο πλαίσιο θα επηρεάσει και την ελληνική οικονομία μέσα από την αλλαγή των προμηθευτών, την αλυσίδα παραγωγής, αλλά θα την επηρεάσει και σε ένα ακόμη κομμάτι που δεν είναι δυσμενές για εμάς, την κρουαζιέρα, καθώς ένας από τους βασικούς παράγοντες για την κρουαζιέρα, είναι η ασφάλεια.
Η κρίση θα έχει επιπτώσεις
Παρόλο που οι συνέπειες δεν είναι για εμάς ακόμη εμφανείς και τόσο άμεσες από την κρίση στη Μέση Ανατολή, πρόκειται για ένα θέμα που απασχολεί την οικονομία και τη ναυτιλία και πρέπει να λυθεί σε τρεις άξονες.
Σύμφωνα με την ναυτιλιακή οικονομολόγο, με την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ τον Οκτώβριο, τα προβλήματα που ήταν ήδη υπαρκτά ανέβηκαν επίπεδο, ωστόσο δεν έχουμε φτάσει ακόμη σε έναν περιφερειακό πόλεμο, που όλοι απευχόμαστε.
Η κ. Βόλη, τόνισε ότι πρόσφατα που το Ισραήλ εξόντωσε με βομβαρδισμό στον Λίβανο τον ηγέτη της Χασμπολάχ και τον ηγέτη της Χαμάς στο Ιράν, ανέτρεψε όλες τις ελπίδες για μια ειρηνευτική διαδικασία και μια λύση μέσω διαπραγματεύσεων, κάτι που ωφελεί τη Χαμάς και τον Νετανιάχου που έχει εσωτερικές πιέσεις και πρέπει να δικαιολογήσει τα πεπραγμένα του, εντός του Ισραήλ.
Εν αναμονή των επιθέσεων που έχουν αναγγείλει το Ιράν και η Χεζμπολάχ, υπήρξαν υπερπτήσεις ισραηλινών πολεμικών αεροσκαφών, καθώς και επιθέσεις εντός του Ισραήλ με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, το επίδικο της συζήτησης είναι τι γίνεται με τη ναυτιλία και την οικονομία, καθώς οι Χούθι συνεχίζουν να απειλούν την Ερυθρά θάλασσα και παρόλο που μέχρι τώρα η επιχείρηση προστασίας από τις ΗΠΑ και την ΕΕ είναι επιτυχημένη, αν κλιμακωθεί η ένταση μεταξύ του Ιράν και του Ισραήλ. Θα πρέπει να περιμένουμε μια κλιμάκωση και εκεί, τόνισε η ναυτιλιακή οικονομολόγος.
«Η πιο άμεση συνέπεια …»
«Η πιο άμεση συνέπεια που μπορούμε να σκεφτούμε είναι η μείωση της διέλευσης εμπορικών πλοίων από τη διώρυγα του Σουέζ. Στην πραγματικότητα ο μέσος όρος διελεύσεων έχει πέσει πάρα πολύ, κυρίως διέρχονται φορτηγά πλοία, ενώ τα πετρελαιοφόρα είναι στο 20% των συνολικών διελεύσεων, σύμφωνα με στοιχεία του 2023 και από τον Απρίλιο και έπειτα παρατηρούνται σημαντικές μειώσεις σε όλους τους τύπους των πλοίων», τόνισε η κ. Βόλη.
Η ίδια είπε ότι οι επιπτώσεις έχουν να κάνουν με τον άμεσα ενδιαφερόμενο που είναι η Αίγυπτος και γενικότερα για την παγκόσμια οικονομία. Η κίνηση των πλοίων μέσω της διώρυγας του Σουέζ μειώθηκε στο μισό από το 2023 με τεράστια απώλεια εσόδων και ο υπουργός Οικονομικών της Αιγύπτου ανέφερε ότι τα έσοδα της χώρας θα μειωθούν κατά 60%, με πολύ ισχυρούς κλυδωνισμούς στην οικονομία και τα οικονομικά της χώρας.
Η ναυτιλιακή οικονομολόγος ανέφερε ότι πλήττεται και ο τουρισμός της Αιγύπτου και οι τουριστικοί στόχοι αναθεωρήθηκαν για το 2024 προς τα κάτω.

• Από το Magnesianews.gr