Στις µεγάλες παρεµβάσεις, στην καθηµερινότητα αλλά και στο ετήσιο συνέδριο της ΚΕ∆Ε αναφέρθηκε µιλώντας στην «Απογευματινή» ο δήµαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης.
Με αφορµή το ετήσιο συνέδριο της ΚΕ∆Ε, ποια θεωρείτε τα µεγαλύτερα προβλήµατα που αντιµετωπίζει η αυτοδιοίκηση σήµερα;
Κοινή διαπίστωση όλων των δηµάρχων, ανεξαρτήτως πολιτικής προέλευσης, όπως έχει εκφραστεί στα θεσµικά µας όργανα και θα εκφραστεί και στο συνέδριο της ΚΕ∆Ε, είναι ότι η αυτοδιοίκηση διανύει την πιο δύσκολη περίοδο, τουλάχιστον της τελευταίας δεκαπενταετίας. Τα µεγαλύτερα προβλήµατα που αντιµετωπίζουµε οι δήµοι είναι, επιγραµµατικά, οι ελλιπείς πόροι, τα οικονοµικά µας δηλαδή, η µεταφορά νέων αρµοδιοτήτων χωρίς τους αναγκαίους και επαρκείς πόρους, η έλλειψη προσωπικού σε συνδυασµό µε την ακατανόητη εµµονή της κεντρικής διοίκησης να µην επιτρέπει προσλήψεις µόνιµου προσωπικού στον πρώτο βαθµό αυτοδιοίκησης. Θα περίµενε µάλιστα κανείς, την ώρα που η κυβέρνηση παραδέχεται ότι είµαστε σε µια οικονοµική ανάπτυξη µε ρυθµούς ανάπτυξης από τους µεγαλύτερους στην Ευρώπη και ότι οι οικονοµικοί οίκοι αναβαθµίζουν τη χώρα µας, να στηριχθεί περισσότερο η αυτοδιοίκηση και να της επιστραφεί έστω ένα µέρος από όσα της οφείλονται από την περίοδο των µνηµονίων έως σήµερα. Είναι αδιανόητο, αλλά η αυτοδιοίκηση λειτουργεί σαν τα µνηµόνια να µην έφυγαν ποτέ.
Το θέµα της γραφειοκρατίας επίσης και τα ζητήµατα της επικάλυψης αρµοδιοτήτων µεταξύ δήµων, Περιφερειών, υπουργείων, υπηρεσιών κ.λπ. δεν έχουν ακόµα ξεκαθαρίσει. Στην επόµενη µεγάλη φυσική καταστροφή, θα πετάµε πάλι το µπαλάκι των ευθυνών ο ένας στον άλλον. Υπάρχουν βεβαίως και σοβαρότατα θέµατα διαδικασιών, του κώδικα δηλαδή µε τον οποίο λειτουργούν οι δήµοι και για τον οποίο ευτυχώς έχει ξεκινήσει η διαδικασία για µια νέα χάρτα, ένα νέο σύγχρονο κώδικα. Αναµένουµε λοιπόν µε αγωνία και το ταχύτερο δυνατόν τις αποφάσεις εκείνες από την κυβέρνηση οι οποίες θα µας επιτρέψουν να συνεχίσουµε να λειτουργούµε, καθώς πλέον και αυτό σε ορισµένες περιπτώσεις τελεί υπό αµφισβήτηση. Πρόκειται για κρίσιµα ζητήµατα, τα οποία θέτουµε επί σειρά ετών από την πλευρά µας, χωρίς να υπάρχουν καθοριστικές αποφάσεις από τις εκάστοτε κυβερνήσεις, παρά τις όποιες καλές προθέσεις. Οφείλουµε λοιπόν οι δήµαρχοι να σκεφτούµε τι θα κάνουµε την επόµενη ηµέρα, αν δεν ικανοποιηθούν αυτά τα αιτήµατά µας ούτε και αυτή τη φορά. Θα πρέπει κάποια στιγµή και η αυτοδιοίκηση πρώτου βαθµού να αναρωτηθεί εάν έχουµε δυνατότητα να διεκδικήσουµε κάτι ως σύνολο και όχι ατοµικά ο καθένας για τον δήµο του.
Ποια είναι τα µεγαλύτερα προβλήµατα που αντιµετωπίζει ο ∆ήµος Πειραιά;
Οι ελλιπείς πόροι είναι το νούµερο ένα πρόβληµα αυτή τη στιγµή. Ούτε στη διάρκεια της οικονοµικής κρίσης δεν είχαµε τέτοια ανασφάλεια για την πορεία των οικονοµικών µας, χωρίς, στις περισσότερες των περιπτώσεων, η ευθύνη να είναι δική µας. Φέτος µάλιστα είναι η πρώτη φορά από το 2014, όταν και αναλάβαµε τη διοίκηση του ∆ήµου Πειραιά, που δεν προχωρήσαµε σε µείωση των δηµοτικών τελών, αλλά τουλάχιστον τα «παγώσαµε», ώστε να µην επιβαρύνουµε επιπλέον τους δηµότες µας. Το δεύτερο µεγαλύτερο πρόβληµα είναι η υποστελέχωση των υπηρεσιών, η οποία έχει πλέον διογκωθεί επικίνδυνα σε κρίσιµους τοµείς, όπως στις οικονοµικές υπηρεσίες, στις τεχνικές υπηρεσίες και στην πολεοδοµία, απ’ όπου µάλιστα εξυπηρετούµε όχι µόνο ολόκληρο τον ∆ήµο Πειραιά αλλά και τα νησιά του Αργοσαρωνικού. Έχουµε το παράδοξο στον ∆ήµο Πειραιά να έχουµε εξασφαλίσει πολλά εκατοµµύρια ευρώ από ευρωπαϊκά προγράµµατα και να κινδυνεύουµε να µην απορροφηθούν, καθώς δεν έχουµε το προσωπικό για να κάνει τις µελέτες και να τα τρέξει. Αδιανόητα πράγµατα, τα οποία θα πρέπει να τα γνωρίζει η κοινωνία και οφείλουµε κι εµείς ως αυτοδιοίκηση να τα αναδείξουµε, ώστε να καταλογίζονται σε εµάς οι πραγµατικές ευθύνες που µας αναλογούν.
-Ποιος είναι ο σχεδιασµός σας για αυτή τη θητεία σε σχέση µε τα έργα; Ποια δροµολογούνται;
Έχουµε δροµολογήσει κάποια µεγάλα έργα, όπως είναι η ανάπλαση της Πειραϊκής, µε πόρους 25 εκατ. ευρώ από το Ταµείο Ανάκαµψης, η δηµιουργία ενός δηµαρχείου αντάξιου του Πειραιά στο κτίριο της παλιάς Ραλλείου δίπλα από το ∆ηµοτικό Θέατρο, η µεγάλη βιοκλιµατική ανάπλαση στην περιοχή των Καµινίων ύψους 10 εκατ. ευρώ, η ανακατασκευή και λειτουργία του ιστορικού «Καλιφόρνια» στα Μανιάτικα και τέλος η δηµιουργία του µεγαλύτερου χώρου πρασίνου της πόλης, στο Νέο Φάληρο, στα πρώην οικόπεδα της ΧΡΩΠΕΙ. Εντός του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί η µεγάλη ανάπλαση στην παραλία Βοτσαλάκια προϋπολογισµού 1 εκατ. ευρώ και θα ξεκινήσουν οι βιοκλιµατικές αναπλάσεις σε κεντρικούς δρόµους και πλατείες της Α΄ ∆ηµοτικής Κοινότητας, η οποία είναι η πολυπληθέστερη (Λεωφ. Χατζηκυριακού – Μαρίας Χατζηκυριακού – Κλεισόβης – Καρπάθου – Θεοτόκη και πλατεία Σερφιώτου).
-Πώς απαντά η δηµοτική Αρχή στα ζητήµατα της καθηµερινότητας του πολίτη, όπως είναι καθαριότητα, οδοφωτισµός αλλά και Κυκλοφοριακό;
Αρχικά είµαστε απόλυτα ικανοποιηµένοι που τα ζητήµατα της καθαριότητας δεν απασχολούν πλέον τους δηµότες µας, και αυτό είναι πολύ σηµαντικό για µια τόσο µεγάλη πόλη, όπως είναι ο Πειραιάς. Όχι µόνο σε σχέση µε την εικόνα της πόλης, αλλά και σε σχέση µε τη διαχείριση των απορριµµάτων, την ανακύκλωση, την υλικοτεχνική υποδοµή µε την οποία έχουµε εκσυγχρονίσει την υπηρεσία Καθαριότητας. Και το ζήτηµα του οδοφωτισµού έχει επιλυθεί, καθώς εδώ και µια πενταετία έχουµε αντικαταστήσει όλα τα φωτιστικά της πόλης µε «έξυπνα» τηλεδιαχειριζόµενα φωτιστικά, σύγχρονης τεχνολογίας και υψηλής ενεργειακής απόδοσης τύπου LED, και ο Πειραιάς είναι πλέον και τη νύχτα µια φωτεινή πόλη. Το Κυκλοφοριακό παραµένει ένα πολύ δύσκολο και σύνθετο θέµα, το οποίο όµως, όταν µιλάµε για την πόλη η οποία φιλοξενεί το µεγαλύτερο λιµάνι της χώρας, από το οποίο διέρχονται εκατοµµύρια επιβατών και τουριστών, δεν µπορεί να λυθεί µόνο µε τις ενέργειες µιας δηµοτικής Αρχής. Το µετρό, το οποίο συµπλήρωσε δύο χρόνια λειτουργίας, βοήθησε, αλλά δεν έλυσε το πρόβληµα. Πρέπει η κυβέρνηση να προχωρήσει άµεσα την υπογειοποίηση των γραµµών του ηλεκτρικού από το Καραϊσκάκη ως το λιµάνι, ώστε να ανοίξει ο δρόµος από και προς το λιµάνι. Εµείς εντός του 2025 ξεκινάµε την ελεγχόµενη στάθµευση στους δρόµους του κέντρου, κυρίως γύρω από το ∆ηµοτικό Θέατρο, θεωρώντας ότι θα δώσει µια ανάσα στο ζήτηµα της έλλειψης χώρων στάθµευσης. Από εκεί και πέρα, η καθηµερινότητα σε µια πόλη αφορά πλέον και άλλα ζητήµατα, όπως είναι η ετοιµότητα απέναντι στα καιρικά φαινόµενα, η προσαρµογή της πόλης στην κλιµατική αλλαγή, η εξυπηρέτηση του πολίτη, η «έξυπνη» ψηφιακή διαχείριση λειτουργιών του δήµου, η ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής. Σε αυτά τα ζητήµατα της καθηµερινότητας έχουµε επικεντρωθεί και ήδη έχουν γίνει πολύ σηµαντικά βήµατα προς αυτή την κατεύθυνση.
- Ανάπλαση της Πειραϊκής (προϋπολογισμός 25.000.000 ευρώ)
- Δημιουργία δημαρχείου (στο κτίριο της παλιάς Ραλλείου)
- Ανάπλαση στην περιοχή των Καμινίων (προϋπολογισμός 10.000.000 ευρώ)
- Ανακατασκευή και λειτουργία του ιστορικού «Καλιφόρνια» (στα Μανιάτικα)
- Δημιουργία του μεγαλύτερου χώρου πρασίνου (στα πρώην οικόπεδα της ΧΡΩΠΕΙ)
- Ανάπλαση στην παραλία Βοτσαλάκια (προϋπολογισμός 1.000.000 ευρώ)