Ναυτιλία

G7: Μέτρα για το σκιώδη στόλο δεξαμενόπλοιων

Μετά από μια σειρά ειδήσεων σχετικά με τις συναλλαγές πετρελαιοφόρων του ρωσικού «σκιώδους στόλου» στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο Price Cap Coalition της G7 εξέδωσε νέες οδηγίες για την «ενίσχυση της δέουσας επιμέλειας» για τους μεσίτες δεξαμενόπλοιων και τους ασφαλιστές.

Οι κατευθυντήριες γραμμές καθορίζουν τους γνωστούς παράγοντες κινδύνου για μια πιθανή συναλλαγή με αντισυμβαλλόμενο στον οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις – το είδος της συναλλαγής που συχνά αποφέρει υπερμεγέθη περιθώρια κέρδους. Οι εταιρείες στις χώρες της G7 απαγορεύεται να βοηθούν τη ρωσική ναυτιλία πετρελαίου, εκτός εάν η τιμή ανά φορτίο είναι μικρότερη από 60 δολάρια ανά βαρέλι. Το μέτρο σχεδιάστηκε για να διασφαλίσει ότι το ρωσικό πετρέλαιο θα συνεχίσει να ρέει στην παγκόσμια αγορά, αν και με χαμηλότερο κόστος, διατηρώντας σταθερές τις τιμές της ενέργειας, ενώ παράλληλα καταστέλλει τη ροή εσόδων της Ρωσίας. Δεδομένου ότι το ρωσικό πετρέλαιο πωλείται τώρα για περισσότερα από 60 δολάρια στην ανοικτή αγορά, η Διεθνής Ομάδα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το ανώτατο όριο είναι ουσιαστικά ανεφάρμοστο.

Για να αποφύγει το ανώτατο όριο, εκτιμάται ότι το 70% της ρωσικής ναυτιλίας πετρελαίου έχει μετατοπιστεί σε έναν «σκιώδη στόλο» γερασμένων, αμφίβολα ασφαλισμένων δεξαμενόπλοιων με σκοτεινή ιδιοκτησία. Σύμφωνα με τους FT, τουλάχιστον ένας βρετανός ναυλομεσίτης βοήθησε – αν και άθελά του – στη δημιουργία αυτού του στόλου, διευκολύνοντας την πώληση παλαιότερων δυτικών δεξαμενόπλοιων σε συμφέροντα ευθυγραμμισμένα με τη Ρωσία.

Για να αποτρέψει την άνοδο του σκιώδους στόλου και να περιορίσει τη δυτική βοήθεια για την ανάπτυξή του, ο Συνασπισμός Ανώτατου Ορίου Τιμών εξέδωσε γνωστές συστάσεις προς τους ναυτιλιακούς ενδιαφερόμενους. Εν ολίγοις, ο συνασπισμός συνέστησε τη συνεργασία με ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων που έχουν νόμιμες επιχειρηματικές πρακτικές. Μάλιστα συμβούλεψε ότι οι εταιρείες ναυτιλιακών υπηρεσιών θα πρέπει να δημιουργήσουν εσωτερικά προγράμματα κατάρτισης για να προειδοποιήσουν τους υπαλλήλους τους σχετικά με τους παράγοντες κινδύνου του σκιώδους στόλου και τις απαιτήσεις συμμόρφωσης.

Πρόσφατα, ο Παναμάς ανακοίνωσε ότι θα αλλάξει τους κανονισμούς του για να επιτρέψει την απονηολόγηση πλοίων που έχουν υποστεί κυρώσεις σε ταχεία βάση. Στο παρελθόν, η νομική διαδικασία θα χρειαζόταν μήνες για να ακυρωθεί ένα μόνο σκάφος και μια παρατεταμένη συσσώρευση πλοίων που είχαν υποστεί κυρώσεις στο μητρώο του Παναμά είχε προσελκύσει την προσοχή της Ουάσιγκτον.

Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει ηγηθεί μιας ξεχωριστής προσπάθειας να αμφισβητήσει το ασφαλιστικό καθεστώς των ύποπτων δεξαμενόπλοιων καθώς διέρχονται από τα χωρικά του ύδατα. Οι ΗΠΑ έχουν εγκρίνει αυτή την αναφορά για την ασφάλεια, μαζί με αρκετές δεκάδες ευρωπαϊκές χώρες.

Το BBC, ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας του Ηνωμένου Βασιλείου, ανέφερε ότι η κυβέρνηση ερευνά 37 επιχειρήσεις που συνδέονται με το Ηνωμένο Βασίλειο, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων ναυτασφαλιστών, για πιθανή παραβίαση των ρωσικών πετρελαϊκών κυρώσεων.

theseanation.gr