Προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια
Λίγο πριν από την έναρξη της έκθεσης των Ποσειδωνίων, η εταιρεία OceanScore δημοσίευσε υπολογισμούς για να δείξει τι θα μπορούσε να κοστίσει το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ στους Έλληνες πλοιοκτήτες. Από φέτος, περισσότερα από 2.100 ελληνόκτητα πλοία και 400 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες θα επηρεαστούν από το EU ETS. Θα πρέπει να αγοράσουν και να παραδώσουν δικαιώματα της ΕΕ (EUA) ίσα με ένα ποσοστό του άνθρακα που εκπέμπουν αυτά τα πλοία εντός της ευρωπαϊκής δικαιοδοσίας.
Σύμφωνα με την Oceanscore, αυτό θα πρέπει να ανέλθει σε περίπου 12 εκατομμύρια EUA, με βάση τα δεδομένα από το 2022 και την αρχική φόρμουλα ανάπτυξης υποχρέωσης 40%. Με την τρέχουσα τιμολόγηση της αγοράς για EUA περίπου 75 δολάρια ανά τόνο άνθρακα, αυτό θα κοστίσει στους Έλληνες ιδιοκτήτες περίπου 360 εκατομμύρια δολάρια.
Καθώς η κάλυψη του EU ETS τίθεται σταδιακά, η υποχρέωση θα αυξηθεί στο 70% του άνθρακα που εκπέμπεται το 2025 και στη συνέχεια στο 100% το 2026. Το κόστος θα αυξηθεί ανάλογα, φθάνοντας περίπου τα 635 εκατομμύρια δολάρια το 2025 και τα 910 εκατομμύρια δολάρια το 2026.
Εάν η τιμή των EUA αυξηθεί τα επόμενα χρόνια, όπως αναμένεται, το κόστος συμμόρφωσης θα αυξηθεί.
Το Bloomberg NEF προβλέπει ότι το κόστος EUA ανά τόνο θα αυξηθεί σε περίπου 85 δολάρια μέχρι το επόμενο έτος και θα σπάσει το όριο των 100 δολαρίων το 2026-7. Αυτό θα μπορούσε να αυξήσει το συνολικό κόστος συμμόρφωσης για τον ελληνικό πλοιοκτητικό τομέα πολύ πάνω από το όριο του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, υποθέτοντας ότι η αποδοτικότητα των πλοίων παραμένει η ίδια.
Για έναν Έλληνα πλοιοκτήτη με 50 πλοία, αυτό θα ανερχόταν σε περισσότερα από 20 εκατομμύρια δολάρια ετησίως.
theseanation.gr