Προβλήματα στις δημόσιες συγκοινωνίες του Πόρου

poros

Ενημέρωση από τον Δήμο για λεωφορεία και βάρκες

Αναφορικά με τα προβλήματα που υπάρχουν φέτος στη διασύνδεση του Ασκελίου και του Νεωρίου με τον Οικισμό του Πόρου, ο Δήμος ενημερώνει για τα ακόλουθα:

Βάρκες:
Όπως είναι γνωστό, από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 μέχρι και το 2013, η διενέργεια «δρομολογίων» από το λιμάνι του Πόρου προς τις υπόλοιπες περιοχές του Δήμου είχε σταματήσει ολοκληρωτικά, χωρίς οι προηγούμενες δημοτικές αρχές να το αποτρέψουν ή να το αναστρέψουν. Μια από τις πρώτες πρωτοβουλίες που ανέλαβε η σημερινή δημοτική αρχή το 2014 ήταν ότι πρότεινε στο Σωματείο Λεμβούχων την επαναλειτουργία των γραμμών αυτών με οικονομικό αντάλλαγμα. Χάρη στην πρωτοβουλία αυτή, ήδη από το καλοκαίρι του 2014 επαναλειτούργησε η γραμμή του Νεωρίου και το 2015-2016 η γραμμή Πλάκα-Αλυκή. Η γραμμή Ασκελίου δεν λειτούργησε, αφού δεν υπήρξε ενδιαφέρον από κανέναν λεμβούχο να την αναλάβει, ενώ το ίδιο συνέβη και με τη γραμμή της Πλάκας-Αλυκής μετά το 2016. Σημειώνεται ότι με πρωτοποριακή Απόφαση του ΔΣ Πόρου από το 2016 εγκρίνεται επιχορήγηση όλων των γραμμών για τις οποίες εκδηλώνεται ενδιαφέρον από λεμβούχους.
Δυστυχώς, λόγω παραλείψεων του παρελθόντος από πλευράς Υπουργείου Ναυτιλίας και Λιμεναρχείου, το καθεστώς λειτουργίας των λέμβων του Πόρου είναι «στον αέρα» εδώ και δεκαετίες και η προσπάθεια που έγινε το τελευταίο έτος από το Σωματείο για τη νομιμοποίησή του (χωρίς να ζητηθεί η βοήθεια του Δήμου) απέβη άκαρπη. Έτσι, το Λιμεναρχείο Πόρου φέτος, για πρώτη φορά, δεν ενέκρινε το αίτημα του Δήμου για τη διενέργεια των θερινών δρομολογίων του Νεωρίου.

Λεωφορεία:
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι Δήμοι μπορούν να ασκούν συγκοινωνιακό έργο μόνο όπου δεν υπάρχει υφιστάμενη γραμμή. Στον Πόρο από το 1980 υπάρχει υφιστάμενη άγονη γραμμή με δύο κλάδους, προς Ασκέλι-Μοναστήρι και προς Νεώριο, η αρμοδιότητα αδειοδότησης, ελέγχου και καθορισμού δρομολογίων της οποίας ανήκει αποκλειστικά στη Διεύθυνση Μεταφορών της Π.Ε. Νήσων της Περιφέρειας Αττικής. Στον κλάδο του Νεωρίου ο ιδιοκτήτης του λεωφορείου είχε διακόψει τα δρομολόγια πολύ πριν το 2014, ενώ στον κλάδο του Ασκελίου δραστηριοποιείτο επί δεκαετίες λεωφορείο το οποίο, κατά παράβαση της αδειοδότησής του, διενεργούσε όπως είναι γνωστό ανεξέλεγκτες στάσεις επιβίβασης/αποβίβασης στη Σφαιρία (ενώ επιτρεπόταν να διενεργεί στάσεις μόνο στην Καλαυρία). Μέχρι και το 2014 καμία δημοτική αρχή δεν είχε ενεργήσει για την ίδρυση δημοτικής συγκοινωνίας, αλλά η ανάγκη βελτίωσης των συγκοινωνιών στο νησί μας υποτασσόταν προφανώς στη σκοπιμότητα διατήρησης του αθέμιτου μονοπωλίου του λεωφορείου του Ασκελίου.
Η σημερινή δημοτική αρχή έθεσε ως πρωταρχικό της στόχο την δημιουργία δημοτικής συγκοινωνίας, η οποία -όπως εξηγήθηκε ανωτέρω- μπορούσε να ιδρυθεί μόνο στη Σφαιρία. Οι ιδιοκτήτες το λεωφορείου του Ασκελίου, όμως, παρότι ο Δήμος ουδέποτε ασχολήθηκε με το παράνομο συγκοινωνιακό έργο που ασκούσαν, προσέφυγαν στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και στο ΣτΕ κατά του Δήμου, με επιχείρημα ότι το δικό τους λεωφορείο διέρχεται από την παραλιακή οδό της Σφαιρίας διενεργώντας μεταφορικό έργο και επομένως ο Δήμος δεν δικαιούταν δήθεν να ιδρύσει δημοτική συγκοινωνία. Έτσι, το ΔΣ Πόρου, προκειμένου να διασφαλίσει τα συμφέροντά του Δήμου, αναγκάστηκε το 2017 να καθορίσει ότι το λεωφορείο της άγονης γραμμής δεν θα περνάει από την παραλιακή οδό (όπου ούτως ή άλλως απαγορευόταν ανέκαθεν να κάνει στάσεις), ώστε οι λεωφορειούχοι να στερηθούν το συγκεκριμένο παράδοξο επιχείρημα.
Το 2019, και ειδικότερα 3 μέρες μετά τις δημοτικές εκλογές (29.5.2019), οι ιδιοκτήτες του λεωφορείου υπέβαλαν αίτημα στην Περιφέρεια να διενεργούν μόνο 3 δρομολόγια ημερησίως το φετινό καλοκαίρι, αντί για 12 που είχαν καθορισθεί το 2018. Η Περιφέρεια, με αδιανόητη καθυστέρηση άνω του ενός μήνα (4.7.2019) απέστειλε έγγραφο στον Δήμο Πόρου για να πει την άποψή του και ο Δήμος, απαντώντας αμέσως, διαμαρτυρήθηκε για την καθυστέρηση και αιτήθηκε την έγκριση 12 δρομολογίων ημερησίως, όπως όλα τα προηγούμενα χρόνια. Ωστόσο, συνεχίζοντας να διευκολύνει τους λεωφορειούχους, ουδέποτε εξέδωσε Απόφαση καθορισμού των δρομολογίων για το 2019, ενώ η αρμόδια Υπηρεσία, αφού τούς έκανε «δώρο» άλλον έναν μήνα χωρίς να απαντάει στο έγγραφο του Δήμου, μόλις χθες (6.8.2019) απέστειλε έγγραφο, σύμφωνα με το οποίο το λεωφορείο οφείλει και το φετινό καλοκαίρι να εκτελεί 12 δρομολόγια, όπως ακριβώς έχει ζητήσει ο Δήμος μας.

Είναι σαφές επομένως ότι κάθε προσπάθεια πολιτικής εκμετάλλευσης των ανωτέρω προβλημάτων σε βάρος της δημοτικής αρχής είναι θρασύτατη.
Ο Δήμος Πόρου είναι ο πρώτος που διαμαρτύρεται και ενεργεί για την αντιμετώπισή τους και, από την άλλη, είναι προφανές ποιοι ευθύνονται για αυτά και ποια είναι τα κίνητρά τους.
Τέλος, πρέπει να τονιστεί ότι παρά τα ανωτέρω προβλήματα, τα οποία έχουν σαφώς παροδικό χαρακτήρα, το 2019 αποτελεί χρονιά ορόσημο για τα συγκοινωνιακά ζητήματα του Πόρου, λόγω της έναρξης λειτουργίας της δημοτικής συγκοινωνίας, η οποία καθημερινά μεταφέρει δωρεάν εκατοντάδες επιβάτες με 33 δρομολόγια ανά 20 λεπτά εντός της πόλης του Πόρου, έχοντας αναβαθμίσει καίρια την παροχή των εν λόγω υπηρεσιών στο κέντρο του νησιού.