To E.B.E.Π. υπέρ της νέας νομοθεσίας της Ε.Ε. για «Δίκαιη Ανάπτυξη» των λιμανιών

evep

Με αφορμή την εκδήλωση που διοργάνωσε την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, με θέμα: «Οι δυνατότητες της Ελεύθερης Ζώνης για Εφοδιασμούς Πλοίων και Τελωνειακά Θέματα», ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Β. Κορκίδης, παρουσίασε τα πλεονεκτήματα της Ελεύθερης Ζώνης του Πειραιά, επισημαίνοντας τη συμβολή της στην ανάπτυξη του διαμετακομιστικού εμπορίου της Χώρας μας, ενώ τόνισε την ιδιαίτερη σημασία που αποκτά για τα ελληνικά λιμάνια ο νέος Κανονισμός για τα τέλη χρήσης και τη δημόσια χρηματοδότηση των ευρωπαϊκών λιμένων, που εγκρίθηκε, στις 14 Δεκεμβρίου 2016, από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Αναλυτικότερα, παρατίθενται βασικά σημεία της ομιλίας του:

«Με όχημα τη θυγατρική της, που ονομάζεται Piraeus Consolidation and Distribution Center (PCDC) και όπλο το φορολογικό πλαίσιο, η COSCO προσελκύει στην Ελλάδα ευρωπαϊκές και ασιατικές πολυεθνικές. Πρόκειται, δηλαδή, για επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τον Πειραιά, όχι ως κέντρο μεταφόρτωσης, αλλά ως κόμβο αποθήκευσης και διανομής των προϊόντων τους σε ολόκληρη την Ευρώπη και όχι μόνο.

Ως κίνητρο για την έλευση των ξένων ομίλων λειτουργούν οι λιμενικές και αποθηκευτικές υποδομές που έχει δημιουργήσει η Cosco στον Ο.Λ.Π., αλλά και το νομικό και φορολογικό πλαίσιο, που έχει θεσμοθετηθεί τα τελευταία λίγα χρόνια για την Ελεύθερη Ζώνη. Ειδικότερα, όπως γνωρίζετε, η Ελλάδα έχει θεσπίσει σύστημα το οποίο προβλέπει την αναβολή της πληρωμής του οφειλόμενου, κατά την εισαγωγή του Φ.Π.Α. Η υποχρέωση λογιστικής καταχώρισης του Φ.Π.Α. μεταφέρεται στον πελάτη ή αποδέκτη των εμπορευμάτων και ο Φ.Π.Α. καταβάλλεται από τον τελικό αγοραστή των εμπορευμάτων στη χώρα στην οποία καταναλώνονται τα εμπορεύματα.

Όμως, εκτός από την αναβολή καταβολής Φ.Π.Α. (ή VAT deferment, όπως ονομάζεται διεθνώς η δυνατότητά αυτή) η Ελεύθερη Ζώνη του Πειραιά έχει τη δυνατότητα να παρέχει και υπηρεσίες VAT exemption. Δηλαδή, την εξαίρεση εμπορευμάτων από την καταβολή Φ.Π.Α., όταν αυτά προορίζονται για χώρες ή ζώνες που δεν έχουν τον συγκεκριμένο φόρο.

Γενικότερα, θα έλεγα ότι, η Ελεύθερη Ζώνη αποτελεί έναν τελωνειακό θεσμό, που χρησιμοποιείται για τη διευκόλυνση του εξωτερικού εμπορίου με την παροχή κινήτρων για συγκέντρωση και διανομή εμπορευμάτων, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη του διαμετακομιστικού εμπορίου. Άλλωστε, η διεθνής εμπορική κοινότητα, ανέκαθεν αναζητούσε τόπους για την ασφαλή των κεφαλαίων της και πρωτευόντως για την ασφαλή αποθήκευση και μετακίνηση των προϊόντων και εμπορευμάτων τους.

Το ζητούμενο είναι, κατά τη γνώμη μου, τέτοιου είδους Ζώνες να αποτελέσουν μέσο απορρόφησης της εγχώριας ανεργίας, καθώς επίσης και το συνεκτικό ιστό με την τοπική κοινωνία και επιχειρηματικότητα. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, πραγματοποιήσαμε την περασμένη εβδομάδα σύσκεψη, μεταξύ εμού και μελών του Δ.Σ. του Ε.Β.Ε.Π. με στελέχη της COSCO, οι οποίοι μας διαβεβαίωσαν ότι η αποθήκη θα είναι ανοιχτή σε όλους. Σε αυτό το πλαίσιο, επιτρέψτε μου, να σας ενημερώσω πως το Ε.Β.Ε.Π. με επιστολή του, από τις 9/12, προς το Υπουργείο Οικονομικών, έχει ήδη ζητήσει η ίδια ρύθμιση να ισχύσει για όλες τις αποθήκες, που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά σε εφοδιαστικές επιχειρήσεις, που έχουν χαρακτηριστεί αποθηκευτικοί χώροι, με προνόμια Ελεύθερης Ζώνης για τη ναυτιλία.

Επίσης, στις 14 Δεκεμβρίου 2016, ψηφίστηκε με μεγάλη πλειοψηφία, από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο, η νέα νομοθεσία για την Οργάνωση των λιμενικών υπηρεσιών και τη χρηματοδοτική διαφάνεια των λιμένων. Το πλαίσιο των νέων κανόνων για τα λιμάνια πρόκειται να αυξήσει την αποδοτικότητα των ευρωπαϊκών λιμανιών, τα οποία απασχολούν 470.000 εργαζομένους, και να τα καταστήσει πιο ελκυστικά για τους επενδυτές.
Ο Κανονισμός αυτός θα εφαρμοστεί σε 319 θαλάσσια ευρωπαϊκά λιμάνια, που περιλαμβάνονται στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), εκ των οποίων τα 25 είναι ελληνικά. Οι ρυθμίσεις προβλέπουν τη δυνατότητα παροχής δημόσιας υπηρεσίας καθώς και μία σειρά ευνοϊκών διατάξεων για τα μικρά λιμάνια, προκειμένου να αποφευχθεί η δυσανάλογη διοικητική επιβάρυνση και το πρόσθετο κόστος. Επίσης, ο νέος Κανονισμός παρέχει δίκαιους όρους ανταγωνισμού, συγκεκριμένους κανόνες διαφάνειας και ασφάλειας δικαίου και ένα σταθερό νομικό πλαίσιο πιο ελκυστικό για τους επενδυτές, το οποίο δεν έχει δυσανάλογες και αντιφατικές ερμηνείες.

Ως εκ τούτου, μία ναυτική χώρα όπως η Ελλάδα, μπορεί να ευνοηθεί από αυτό το πλαίσιο, διότι το νέο σύστημα κανόνων, στο οποίο εντάσσονται είκοσι πέντε λιμάνια, ενισχύει την απόδοση των λιμενικών υπηρεσιών, δημιουργεί ένα ελκυστικό περιβάλλον για επενδύσεις και κυρίως συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη, που έχει τόσο μεγάλη ανάγκη η ελληνική οικονομία σήμερα».

eep logo