«Κόμβος ο Πειραιάς για τουρισμό και επιχειρηματικότητα»

Ο Βασίλης Κορκίδης για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στην πόλη και τα νησιά

Σε συνέντευξη του στο enikos.gr, ο Βασίλης Κορκίδης αναλύει τις πρωτοβουλίες του ΕΒΕΠ για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στον Πειραιά και τα νησιά του Αργοσαρωνικού, ενώ περιγράφει τα όσα πρέπει να γίνουν ακόμα για να υπάρξει μεγαλύτερη διασύνδεση του τουρισμού και της τοπικής μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.

1. Ποιο είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του Πειραιά και των νησιών του Αργοσαρωνικού σε σχέση με την επιχειρηματικότητα των περιοχών;
Ο Πειραιάς είναι το μεγαλύτερο εμπορικό και επιβατηγό λιμάνι της χώρας και τα νησιά του Αργοσαρωνικού τα πλησιέστερα στον Πειραιά ώστε συνδυαστικά να αποτελούν την «αιχμή του δόρατος» για την επιχειρηματικότητα αλλά και τον τουρισμό. Κοινός στόχος, στο άμεσο μέλλον, πρέπει να είναι η εξέλιξη της πόλης του Πειραιά σε κέντρο Τεχνολογίας, αλλά και η βελτίωση της «Ελκυστικότητας και Ανταγωνιστικότητας» του λιμανιού προς όφελος της ελληνικής οικονομίας. Δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας το γεγονός ότι το επιχειρηματικό και επιχειρησιακό πλεονέκτημα, σε σχέση με άλλες «επιχειρηματικές περιοχές» είναι ότι περισσότερες από 1.200 μεγάλες ναυτιλιακές επιχειρήσεις εδρεύουν στον ελληνικό γεωγραφικό χώρο, η πλειονότητα των οποίων έχουν την έδρα τους στον Πειραιά, παρέχοντας άμεση απασχόληση σε 10.000 εργαζομένους. Παράλληλα, στον Πειραιά, δραστηριοποιείται κι ένας σημαντικός αριθμός σχετικών με τη ναυτιλία επιχειρήσεων. Επιχειρήσεις που περιλαμβάνουν νηογνώμονες, χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, νομικά γραφεία, εταιρείες παροχής χρηματοοικονομικών συμβούλων, εταιρείες ναυτασφαλιστικών υπηρεσιών, που καλύπτουν τον ναυτιλιακό κίνδυνο που αναλαμβάνει ο ελληνόκτητος στόλος. Επίσης, στον Πειραιά, δραστηριοποιείται κι ένας σημαντικός αριθμός σχετικών με τη ναυτιλία επιχειρήσεων, που περιλαμβάνουν νηογνώμονες, χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, νομικά γραφεία, εταιρείες παροχής χρηματοοικονομικών συμβούλων, και εταιρείες ναυτασφαλιστικών υπηρεσιών. Πέραν αυτών, στην ευρύτερη περιοχή των νησιών του Αργοσαρωνικού, ανθούν τουριστικές, εμπορικές και μικρές επιχειρήσεις αγροδιατροφής και αλιείας, όπου και απασχολείται ένας εξαιρετικά μεγάλος αριθμός μόνιμων κατοίκων. Έτσι, δημιουργείται προστιθέμενη αξία από την μικρή νησιωτική επιχειρηματικότητα, που συμβάλλει ουσιαστικά στην τοπική κοινωνία και οικονομία.

2. Πώς η τουριστική κίνηση βοηθά τις επιχειρήσεις του Πειραιά και των νησιών;
Υπάρχει μια πλειάδα επιχειρήσεων, όλων των μεγεθών που δραστηριοποιείται στο ναυτιλιακό και τουριστικό cluster προσφέροντας μεταξύ των άλλων υποστήριξη και στον στόλο της ακτοπλοΐας η σημασία του οποίου για την διατήρηση της εδαφικής συνοχής της χώρας, αλλά και της τουριστικής ανάπτυξης στην νησιωτική Ελλάδα, είναι προφανής. Αξίζει να σημειωθεί ότι, στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, διατηρούν Γραφεία περισσότερες από 25 ακτοπλοϊκές εταιρείες, με πανελλαδική κάλυψη δρομολογίων και περισσότερες από 10 εταιρείες σε κοινοπρακτικά σχήματα που δρομολογούν πλοία τους στον Αργοσαρωνικό, ενώ επίσης Γραφεία διατηρούν και εταιρείες του τομέα της κρουαζιέρας. Εκ του γεγονότος, η ανάπτυξη της τουριστικής κίνησης έχει θετικό «αποτύπωμα» στις επιχειρηματικές δραστηριότητες που αναπτύσσονται στον Πειραιά, αλλά και τις νησιωτικές περιοχές.

3. Ποιες οι πρωτοβουλίες του Ε.Β.Ε.Π. για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στις συγκεκριμένες περιοχές;
Από την στήριξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας, τη γαλάζια οικονομία, τις νεοφυείς επιχειρήσεις, τις συνέργειες, μέχρι και την προσπάθεια βελτίωσης της εξωστρέφειας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, μεσολαβούν πολυποίκιλες δράσεις που απευθύνονται σε όλη την «γκάμα» των επιχειρήσεων μελών του, ανεξαρτήτως μεγέθους. Η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας αποτελεί «αιχμή του δόρατος» των προσπαθειών του Επιμελητηρίου σε μία χρονική και διεθνώς οικονομική συγκυρία τα χαρακτηριστικά της οποίας έχουν προσλάβει τα χαρακτηριστικά ασύμμετρης απειλής. Το Ε.Β.Ε.Π., εγκαίρως και εγκύρως, ενημερώνει άμεσα τα μέλη του επί θεμάτων αιχμής, παρέχοντάς τους πληροφόρηση ικανή να συνδράμει στις όποιες επιχειρηματικές τους προσπάθειες. Όμως στη νησιωτική επιχειρηματικότητα δεν έχουμε κάνει αρκετά και το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να συμβάλλουμε στον καλύτερο δυνατό σχεδιασμό ενός εργαλείου γενναίας χρηματοδότησης και επιδότησης της αγροδιατροφικής νησιωτικής επιχειρηματικότητας μέσω της ΕΑΤ.

4. Ποιες πρωτοβουλίες πρέπει να ληφθούν σε επίπεδο Πολιτείας για να υπάρξει μεγαλύτερη διασύνδεση του τουρισμού και της επιχειρηματικότητας;
Πάντα θα υπάρχει η αναγκαιότητα παρέμβασης της Πολιτείας για την διαμόρφωση του πλαισίου εκείνου μέσα στο οποίο θα ανθήσουν οι επιχειρηματικές τουριστικές και όχι μόνο δράσεις. Πρέπει να κατανοήσουμε ότι τίποτα δεν μπορεί να μένει «στατικό». Πολύ δε μάλλον οι πολιτικές που σχετίζονται με τον τουρισμό. Κάθε περίοδος είναι μία άλλη περίοδος με τα δικά της χαρακτηριστικά. Τούτου δοθέντος απαιτείται μία ευέλικτη πολιτική ικανή να διαγνώσει εγκαίρως τα σημεία στον ορίζοντα ώστε να επιτευχθεί το μέγιστο καλό αποτέλεσμα. Να σημειώσουμε ότι το Ε.Β.Ε.Π. , στο πλαίσιο της τουριστικής ανάπτυξης του Πειραιά:
Στηρίζει το «city branding» για την πόλη του Πειραιά. Ο Πειραιάς έχει αποκτήσει «brand name», που αποτελεί απαραίτητο και σημαντικό εργαλείο για τη διεθνή του αναγνωρισιμότητα και την καθιέρωσή του, ως προορισμού, με πλούσια ιστορία και σύγχρονο πρόσωπο, που έχει πολλά να προσφέρει σε κάθε του επισκέπτη, σε κάθε πολίτη, αλλά και σε κάθε επιχείρηση, που δραστηριοποιείται στην πόλη.
Έχει καταθέσει επικαιροποιημένες προτάσεις για τη διατήρηση και ποιοτική ανάπτυξη της κρουαζιέρας στον Πειραιά, όπως για παράδειγμα την κατασκευή διαδραστικών τουριστικών πινακίδων «beacons» στο λιμάνι και την πόλη του Πειραιά, που θα συνδέονται με την εφαρμογή GPS, την προώθηση ελληνικών προϊόντων στα εστιατόρια και τα καταστήματα των κρουαζιερόπλοιων, αλλά και των εμπορικών πλοίων.
Στέκεται αρωγός της εξαιρετικής πρωτοβουλίας του Δήμου Πειραιά για την καθιέρωση του ετήσιου εορτασμού των «Ημερών Θάλασσας», με τη διοργάνωση επιτυχημένων εκδηλώσεων. Ακόμη, στηρίζει την πρωτοποριακή καμπάνια «Destination Piraeus – Προορισμός Πειραιάς», που συνεχίζει να αποτελεί σημαντικό βήμα για την προβολή του Πειραιά, ως city break ταξιδιωτικού προορισμού.
Συντονίζει από κοινού ενέργειες με άλλους φορείς της πόλης και ιδιαίτερα με τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιά και ελπίζει να υλοποιηθεί η πρόταση του Επιμελητηρίου για «τουριστικές παραστάσεις» αρχαίας τραγωδίας και κωμωδίας, στο Δημοτικό Θέατρο ή το Βεάκειο κατά τη διάρκεια παραμονής των κρουαζιεροπλοίων στο λιμάνι του Πειραιά.

5. Οι επιχειρήσεις, τι πρέπει να κάνουν από την πλευρά τους προκειμένου να καρπωθούν τα οφέλη της τουριστικής ανάπτυξης και κατά πόσο είναι δεκτικές να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα;
Ο επιχειρηματικός κόσμος του Πειραιά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι λειτουργεί, συλλειτουργεί αν θέλετε, με τη ναυτιλία. Εκ του γεγονότος αυτού, αντιλαμβάνεται γρήγορα τις αλλαγές στο επιχειρησιακό πεδίο, όπως συμβαίνει με τη ναυτιλία των Ελλήνων, και αντίστοιχα αντιδρά. Τούτου δοθέντος, οι επιχειρηματίες είναι ευέλικτοι και ευπροσάρμοστοι στα νέα δεδομένα, γεγονός που αποδεικνύεται και από τον μεγάλο αριθμό των επιχειρήσεων που έχουν επιβιώσει μέχρι τώρα, διερχόμενες από την υπερδεκαετή οικονομική κρίση, τα κύματα της πανδημίας και τώρα ένα ενεργειακό πόλεμο.

6. Περιγράψτε μας με λίγα λόγια τις δυσκολίες και τις προκλήσεις των επιχειρήσεων;
Το επιχειρείν στο πρώτο λιμάνι της χώρας άντεξε και αντέχει στους ισχυρούς κλυδωνισμούς. Τα τελευταία στοιχεία για το περασμένο έτος επιβεβαιώνουν το γεγονός. Υπήρξαν συνολικά 1021 εγγραφές, εκ των οποίων 976 αφορούν νέο-δημιουργηθείσες επιχειρήσεις, και 150 διαγραφές. Η αναλογία 7 προς 1, και η αύξηση των ιδρύσεων κατά 10%, σε συνδυασμό με τη μείωση των «λουκέτων» κατά 25% το 2021, σε σύγκριση με το 2020, δημιουργεί βάσιμες προσδοκίες για το 2022. Η πειραϊκή επιχειρηματικότητα συνεχίζει να μάχεται και, όπως δείχνουν οι αριθμοί, συνεχίζει να δημιουργεί προστιθέμενη αξία και θέσεις εργασίας. Όσον αφορά στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, αυτές έχουν να κάνουν με την εξασφάλιση ρευστότητας και κατά συνέπεια πρόσβασης στο χρηματοπιστωτικό σύστημα αφού 5 στις 10 αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας, 3 στις 10 διαθέτουν ταμειακά διαθέσιμα για ένα μήνα, 2 στις 10 δεν έχουν ταμειακά διαθέσιμα και πορεύονται μέρα με την ημέρα. Οι 5 στις 10 έχουν ληξιπρόθεσμα οφειλές προς το δημόσιο, 3 στις 10 έχουν πολλαπλές ληξιπρόθεσμες οφειλές και μόνο 2 στις 10 δεν έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές αλλά έχουν πάρα πολλές υποχρεώσεις. Στις προκλήσεις είναι η εξωστρέφεια. Το Επιμελητήριο, με μία σειρά δράσεων, στοχεύει στο να βελτιωθεί η εξωστρέφεια των μικρομεσαίων ως επί των πλείστων επιχειρήσεων προωθώντας τις συνέργειες ως στοιχείου που είναι ικανό να βελτιώσει τις επιχειρησιακές δραστηριότητες, αλλά και να μεταβάλει τα μεγέθη που «βλέπει» το χρηματοπιστωτικό σύστημα, ώστε να υπάρξει καλύτερη αντιμετώπιση.

7. Κάντε μας μια εκτίμηση για την επόμενη ημέρα στην οικονομία και τις επιχειρήσεις του Πειραιά και των νήσων;
Δεν θα σταματήσω να επισημαίνω ότι η ελληνική επιχειρηματικότητα χρειάζεται ένα απλό και προβλέψιμο περιβάλλον, ώστε να μπορεί να διαχειριστεί την ακρίβεια που πυροδοτεί η παγκόσμια ενεργειακή κρίση. Δυστυχώς, όμως, το εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές οικονομικό περιβάλλον, ούτε απλό είναι, ούτε προβλέψιμο. Παρά ταύτα, με ένα συνολικό πακέτο ενισχύσεων 8,4 δισ. ευρώ για το 2022 και με απευθείας επιβάρυνση 3,2 δισ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό, η κυβέρνηση προσπαθεί να στηρίξει έμπρακτα το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και την κινητικότητα της αγοράς στην αντιμετώπιση των ανεξέλεγκτων αυξήσεων στην ενέργεια. Η κυβέρνηση, κινείται λελογισμένα και σε πλαίσια που δεν θέτουν σε κίνδυνο δημοσιονομικού εκτροχιασμού, αξιοποιώντας τους ρυθμούς ανάπτυξης που δημιουργούν δημοσιονομικό χώρο για λελογισμένες και στοχευμένες παροχές. Είναι αυτονόητο ότι τα μέτρα δεν επαρκούν να καλύψουν το ύψος των αυξήσεων, όπως και καμία επιδότηση δεν είναι ποτέ αρκετή να αναχαιτίσει την ακρίβεια. Τα αυξημένα έσοδα από τον ΕΦΚ στα καύσιμα, ενόψει και της αυξημένης κατανάλωσης την τουριστική περίοδο με αντίστοιχη είσπραξη φόρων από ΦΠΑ, αναμένεται να δημιουργήσουν πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο για τη συνέχιση των μέτρων στήριξης, χωρίς να χρειαστεί να ξαναγραφτεί ο προϋπολογισμός. Η κυβέρνηση έχει αντιληφθεί τη σημασία στήριξης των μικρομεσαίων, τόσο στους λογαριασμούς ρεύματος, με την έγκριση και της ΕΕ για πλαφόν στις τιμές χονδρικής του φυσικού αερίου, όσο και στην απορρόφηση των αυξήσεων των τιμών στην κατανάλωση καυσίμων. Η Ελλάδα, πράγματι, μπορεί να δέχεται οικονομική πίεση από την παγκόσμια ενεργειακή ασφυξία, αλλά, τουλάχιστον, δεν κινδυνεύει από την ενεργειακή ανασφάλεια της υπόλοιπης Ευρώπης.

*Συνέντευξη προέδρου ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη στο enikos.gr

ETEKA_Desktop

eep logo