Ν.Μανωλάκος: Προβλήματα δημιουργεί η κατάργηση των Εικαστικών από το Πρόγραμμα των Λυκείων

elefthero sxedio

Κατάθεση Ερώτησης στη Βουλή από τον Βουλευτή Α΄ Πειραιώς και Νήσων

Ο Βουλευτής Α΄ Πειραιώς και Νήσων Νικόλαος Μανωλάκος, κατέθεσε την Πέμπτη 18 Ιουνίου 2020 Ερώτηση στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, με θέμα την κατάργηση του μαθήματος των Εικαστικών από το Πρόγραμμα των Γενικών Ενιαίων Λυκείων.

Η απόφαση αυτή, στερεί από τους μαθητές τις γνώσεις που θα τους επιτρέψουν να δώσουν εισαγωγικές εξετάσεις στις Σχολές Καλών Τεχνών, στρέφοντάς τους υποχρεωτικά σε φροντιστήρια και αφετέρου, οδηγεί στην ανεργία το εκπαιδευτικό προσωπικό που διδάσκει το μάθημα των Εικαστικών.

Ακολουθεί το κείμενο της Ερώτησης:

Στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Λυκείου, η Μουσική και τα Καλλιτεχνικά υπήρχαν ως μάθημα επιλογής στην Α΄ Λυκείου, όπου, σύμφωνα με την ΥΑ 139454/Δ2, ΦΕΚ Β΄ 3807/04.09.2018, οι μαθητές μπορούσαν να παρακολουθήσουν ως μάθημα επιλογής, το οποίο διδασκόταν 2 ώρες εβδομαδιαίως.
Για τη Γ’ Λυκείου με την ίδια Υ.Α. διδασκόταν το μάθημα του Γραμμικού ή του Ελεύθερου Σχεδίου, Αρχιτεκτονικό Σχέδιο και Ιστορία Τέχνης, 2 ώρες εβδομαδιαίως. Το μάθημα αυτό μάλιστα είναι προαπαιτούμενο για την εισαγωγή των υποψηφίων μαθητών της Γ’ Λυκείου σε πολλές σχολές, όπως η Αρχιτεκτονική, η Σχολή Καλών Τεχνών, η Γραφιστική, η Σχολή Διακοσμητών κ.ά.
Σύμφωνα με την «υπ. αριθμ. 74181/Δ2, ΦΕΚ Αρ.Φ. 2338/15/6/2020» απόφαση, καθορίζεται το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων για τις Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις του Γενικού Λυκείου, στο οποίο καταργούνται τα μαθήματα των Εικαστικών, δηλαδή η Καλλιτεχνική Παιδεία, το Ελεύθερο και Γραμμικό σχέδιο, από το Γενικό Λύκειο, εξαιτίας της μικρής συμμετοχής των μαθητών σε αυτά.
Ωστόσο, αυτό πρακτικά στερεί από τους μαθητές τις γνώσεις που θα τους επιτρέψουν να δώσουν εισαγωγικές εξετάσεις στις Σχολές Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Γραφιστικής, Διακόσμησης, Συντήρησης Έργων Τέχνης, Πολυμέσων και όλων των Καλλιτεχνικών Ειδικοτήτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στρέφοντάς τους υποχρεωτικά στα φροντιστήρια, για να μπορέσουν να εξεταστούν επιτυχώς στα μαθήματα αυτά.
Το γεγονός ότι υπάρχουν και άλλα πανελλαδικώς εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα (ιταλικά, ισπανικά, αρμονία, έλεγχος μουσικών και ακουστικών ικανοτήτων κ.ά), από τα οποία κανένα δε διδάσκεται στη Γ’ τάξη Γενικού Λυκείου, δεν θα έπρεπε να σημαίνει ότι η κατάργηση των Καλλιτεχνικών, είναι η ενδεδειγμένη λύση. Αντιθέτως, ίσως θα έπρεπε να εξεταστεί το ενδεχόμενο δημιουργίας ανάλογων τμημάτων.
Ειδικά δε για το μάθημα του Σχεδίου, πρέπει να τονιστεί ότι αυτό, έχει ιδιαίτερες δυσκολίες και σχετίζεται με πλειάδα σημαντικών σχολών, στις οποίες αποτελεί προαπαιτούμενο.
Το κυριότερο όμως είναι ότι το μάθημα των Καλλιτεχνικών, σχετίζεται με την Τέχνη και τον πολιτισμό μας, στον οποίο επιβάλλεται να μυείται η νέα γενιά μέσα από το εκπαιδευτικό μας σύστημα και η κατάργησή τους, προφανώς και καταργεί μοιραία και τον διαπολιτισμικό ρόλο του Λυκείου.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται η κα. Υπουργός:
• Υπάρχει σχετική πρόβλεψη από το Υπουργείο Παιδείας, για τους υποψήφιους που θα δώσουν εισαγωγικές εξετάσεις σε σχολές όπως αυτή των Καλών Τεχνών, όπου το Σχέδιο είναι προαπαιτούμενο και που με την κατάργηση των Εικαστικών, αυτή τη στιγμή οδηγούνται υποχρεωτικά σε φροντιστήρια, εάν θέλουν να επιτύχουν;
• Τι θα συμβεί με τους μαθητές που οι οικογένειες τους δεν μπορούν να αντέξουν το οικονομικό βάρος πρόσθετων ιδιαίτερων-φροντιστηριακών μαθημάτων;
• Τι θα γίνει με το εκπαιδευτικό προσωπικό που δίδασκε τα μαθήματα των Εικαστικών και που οδηγείται με την απόφαση αυτή, της κατάργησης τους, στην ανεργία;

eep logo