Οι επτά προτεραιότητες του ευρωπαϊκού εμπορίου

korkidis vasilis

του Βασίλη Κορκίδη*

Tο εμπόριο είναι η κινητήρια δύναμη της οικονομικής αναζωογόνησης και ανάκαμψης της EE στη μετά Covid-19 περίοδο. Μετά τη παρουσίαση του Προγράμματος Ανάκαμψης της Επιτροπής «Next Generation EU» από την Πρόεδρο της ΕΕ, Ursula von der Leyen, η EuroCommerce, ο Πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης σημείωσε:

Μας ενθαρρύνει η θετική και φιλόδοξη προσέγγιση της Επιτροπής για να κινηθεί ξανά η ευρωπαϊκή οικονομία μετά τις τεράστιες ζημίες που προκλήθηκαν από τον COVID-19. Οι λιανοπωλητές εκτός των τροφίμων και πολλοί χονδρέμποροι έχουν πληγεί σοβαρά κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Με καταστήματα, εστιατόρια ή εργοτάξια κλειστά για πολλές εβδομάδες και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε χαμηλό όλων των εποχών, θα υπάρξουν σημαντικές απώλειες και πολύ αργή ανάκαμψη. Μόνο σε καταστήματα λιανικής εκτός τροφίμων, για την ΕΕ, αναμένουμε απώλειες τουλάχιστον 300 δις ευρώ για το 2020. Πολλές επιχειρήσεις σε διάφορες χώρες δεν θα ξανανοίξουν. Μόνο στη Γερμανία, 50.000 επιχειρήσεις λιανικής ενδέχεται να χρεοκοπήσουν.

Αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις σε αστικές και αγροτικές περιοχές εξίσου. Τα κέντρα της πόλης θα χάσουν το νόημά τους ως τοποθεσίες επιχειρήσεων και αναψυχής εάν επιτρέψουμε στους εμπόρους λιανικής να πάνε στον τοίχο. Κινδυνεύουμε όχι μόνο οικονομική, αλλά και κοινωνική εξάρθρωση, την οποία δεν μπορούμε να αντέξουμε, ειδικά σε αυτές τις δύσκολες στιγμές. Χρειάζονται βοήθεια τώρα και μέχρι να περάσει η χειρότερη από την κρίση. Ο τομέας μας εξαρτάται άμεσα, αλλά και οδηγός της υπόλοιπης οικονομίας. Η τόνωση της κατανάλωσης συνεπώς σημαίνει υποστήριξη για όλους σε αλυσίδες εφοδιασμού σε ολόκληρη την Ευρώπη. Το λιανικό και το χονδρικό εμπόριο διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην κατασκευή μιας σύνθετης ευρωπαϊκής οικονομίας, οι χονδρέμποροι παρέχουν ζωτικές υπηρεσίες και εμπειρογνωμοσύνη σε επαγγελματίες πελάτες και διασφαλίζουν ότι διαθέτουν τα υλικά, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που χρειάζονται για να διευθύνουν την επιχείρησή τους. Οι λιανοπωλητές είναι η κρίσιμη επαφή μεταξύ κατασκευαστών και καταναλωτών, και όπως είδαμε κατά τη διάρκεια της κρίσης, οι αλυσίδες εφοδιασμού τους εργάστηκαν για να διασφαλίσουν ότι οι καταναλωτές έχουν τα καθημερινά απαραίτητα.

Μόνο όταν κάτι πάει στραβά, οι άνθρωποι παρατηρούν πόσο ομαλά λειτουργεί συνήθως η διαδικασία προμήθειας εκατομμυρίων διαφορετικών προϊόντων από χιλιάδες προμηθευτές. Πολλές, ίσως έως και 40% σε ορισμένες χώρες, ιδίως καταστήματα μη διατροφικών προϊόντων και μικρές εταιρείες λιανικής και χονδρέμποροι, είναι πιθανό να βγουν εκτός λειτουργίας. Αυτό δεν θα επηρεάσει μόνο τις κοινότητες στις οποίες εργάζονται και παρέχουν υπηρεσίες, ως εργοδότες 29 εκατ. Ευρωπαίων, αλλά το κλείσιμό τους θα έχει επίσης σημαντικό αντίκτυπο στην ανεργία και, συνεπώς, την αγοραστική δύναμη των πληγέντων. Η ιδιωτική κατανάλωση αντιστοιχεί στο 50% του ΑΕγχΠ της ΕΕ και θα κάνει μια πραγματική διαφορά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το λιανικό και το χονδρικό εμπόριο είναι απαραίτητα: ένα κλειστό κατάστημα δεν μπορεί να πουλήσει τίποτα και όλοι οι προμηθευτές του θα παρατηρήσουν την επίδραση στις πωλήσεις τους.

Εκτός από την ανάγκη εισροής ρευστότητας στην οικονομία και για να διασφαλιστεί ότι τα χρήματα θα φτάσουν στις εταιρείες που τα χρειάζονται το συντομότερο δυνατό, η EuroCommerce έχει θέσει στην ΕΕ επτά κεντρικές προτεραιότητες για την οικονομική ανάκαμψη της Ευρώπης, όπως:
1. Διασφάλιση ότι η υποστήριξη παρέχεται σε υπηρεσίες συμπεριλαμβανομένου του λιανικού εμπορίου και της χονδρικής ως κεντρικού τομέα και λαμβάνονται μέτρα σε όλα τα κράτη μέλη για την τόνωση της κατανάλωσης, ώστε να επιτρέπεται στους καταναλωτές να συμβάλουν στην αναδιάρθρωση της οικονομίας. Αυτό σημαίνει να βάζεις χρήματα στις τσέπες τους για να ξοδέψεις.
2. Μια σωστά λειτουργούσα ενιαία αγορά θα διπλασιάσει το αποτέλεσμα του ΑΕΠ ακόμη και της πιο γενναιόδωρης δέσμης ενισχύσεων και επιδιώκοντας τη βιομηχανική στρατηγική με στόχο την αντιμετώπιση των πολλών εμποδίων στην παροχή αγαθών και υπηρεσιών απρόσκοπτα σε όλη την Ευρώπη. Μια ισχυρή εγχώρια αγορά της ΕΕ θα βοηθήσει τις ευρωπαϊκές εταιρείες να ανταγωνίζονται παγκοσμίως, καθώς οι μεγάλες εθνικές αγορές στις ΗΠΑ και την Κίνα βοηθούν τις δικές τους.
3. Κατάργηση περιττής νομοθεσίας που επιβλήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης να ασχοληθεί με τη νομοθεσία που εισάγει διακρίσεις σε ορισμένες χώρες και, όπως έχει δηλώσει η Επιτροπή, να συνδέσει τη βοήθεια προς τις χώρες με το σεβασμό της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, των αξιών και του κράτους δικαίου.
4. Επενδυτική υποστήριξη για εταιρείες να επιταχύνουν την μετάβαση στην ψηφιακή και βιωσιμότητα ως κίνητρο για νέα οικονομική δραστηριότητα: βοηθώντας τις επιχειρήσεις να συνδεθούν στο διαδίκτυο, να υιοθετήσουν ψηφιακές τεχνολογίες και να γίνουν πράσινες.
5. Αναβίωση σε αστικές και αγροτικές κοινότητες, διασφαλίζοντας ζωτική υποδομή υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της λιανικής, είναι διαθέσιμες σε όλους για να αποφευχθεί η φθορά των κοινοτήτων και οι άνθρωποι να προσελκύονται από τον λαϊκισμό.
6. Μια πολύ πιο σκληρή, ριζοσπαστική ματιά στα κοινοτικά και εθνικά ρυθμιστικά μέτρα, δίνοντας νέα ώθηση και εξουσίες στο «REFIT» για την αντιμετώπιση της αναποτελεσματικής νομοθεσίας που εμποδίζει τις επιχειρήσεις χωρίς πραγματικό κοινωνικό όφελος.
7. Μια ανανεωμένη ώθηση για να διατηρηθούν οι διεθνείς αγορές ανοιχτές και να αποφευχθεί η πίεση να κλείσει τη δική μας. Το παγκόσμιο εμπόριο μπορεί να μειωθεί κατά 30% φέτος, και η συνεχιζόμενη υπονόμευση του παγκόσμιου εμπορικού συστήματος θα βλάψει την Ευρώπη ως σημαντικό εξαγωγέα, καθώς στερεί τη βιομηχανία και τους καταναλωτές από τα προϊόντα που χρειάζονται.

* Ο Βασίλης Κορκίδης είναι Πρόεδρος του ΕΒΕΠ, ΔΣ Eurocommerce

Pin It