Ο Γ.Μώραλης στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής

moralis vouli

Για τη θαλάσσια ρύπανση στον Πειραιά

 

Ο Δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης παραβρέθηκε την Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου στη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής, με θέμα «Αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης στον Σαρωνικό από τη βύθιση του Δεξαμενόπλοιου ¨Αγία Ζώνη ΙΙ¨».

Ο κ. Μώραλης τοποθετήθηκε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, για τη ρύπανση και τις συνέπειες αυτής στη θάλασσα και στις ακτές του Πειραιά καθώς και για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν.

Τα αποσπάσματα της τοποθέτησης του Δημάρχου Πειραιά κ. Γιάννη Μώραλη είναι τα εξής:
«Κύριοι υπουργοί, κύριοι βουλευτές καλησπέρα. Δεν είναι ευχάριστο να παρακολουθούμε μια πολιτική αντιπαράθεση για το ποιος έκανε το πράσινο ταμείο, ποιος το αξιοποιεί, ποιός έκανε τη συμφωνία με το Ισραήλ και ποιος την ενεργοποιεί κ.α.. Εμείς είμαστε εδώ να εκφράσουμε την πλευρά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των Δήμων μας τόσο γενικότερα όσο και σε σχέση με το συμβάν. Θα ήθελα να ενημερώσω τους παριστάμενους ότι δεν κληθήκαμε από την Επιτροπή. Είναι γεγονός. Οι έξι Δήμαρχοι, πλην της κυρίας Νάννου που ορθώς εκλήθη, δεν κληθήκαμε στην Επιτροπή. Άρα η γνώμη μας προφανώς δεν ήταν χρήσιμη σε μια τέτοια Επιτροπή, σε μια τέτοια συνεδρίαση. Κάναμε δημόσια ανακοίνωση διαμαρτυρία και οι έξι και εκ των υστέρων μίλησα με την Πρόεδρο της Επιτροπής και μου είπε ότι «αφού αιτηθήκατε θα σας καλέσουμε κι εσάς». Είναι ο τρόπος βέβαια που διαχρονικά αντιμετωπίζει, για να είμαι ειλικρινής, η κεντρική διοίκηση την Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν είναι τωρινό φαινόμενο και ούτε μοναδικό».

«Προσωπικά, από την ημέρα που ενημερώθηκα -την Τρίτη 12/9 στις 16:00 και μετά- είχα τακτική επικοινωνία με τον Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος, τον Υπουργό Ναυτιλίας και τους συνεργάτες του. Αν ήταν αργά η Τρίτη και έπρεπε να είχαμε ενημερωθεί την Κυριακή όπως είπε η Δήμαρχος Σαλαμίνας, δεν μπορούμε να το κρίνουμε εύκολα. Ή αν έγινε η πρώτη συνάντηση Τρίτη βράδυ –όπως είπε ο Υπουργός στο Υπουργείο- κι αν έπρεπε να γίνει Τρίτη βράδυ η Κυριακή μεσημέρι κι αυτό δεν μπορώ να το κρίνω. Άρα το να «δικάζουμε» εδώ σε μια αίθουσα και να λέμε ότι φταίει ο Α ή ο Β είναι άκαιρο. Αυτό που μας νοιάζει τώρα, είναι να καθαρίσουν οι ακτές και οι θάλασσες, να γίνει ο καλύτερος δυνατός καθαρισμός και νομίζω ότι μετά θα αποδοθούν οι ευθύνες εκεί που πρέπει, είτε είναι πολιτικές είτε είναι ποινικές είτε είναι αστικές. Στην κατεύθυνση αυτή, υπέβαλα την προηγούμενη Πέμπτη εκ μέρους του Δήμου Πειραιά μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου –κι άλλοι συνάδελφοι έκαναν το ίδιο-ακριβώς για να ξεκινήσει μια έρευνα, διότι αισθανόμαστε κ. Υπουργέ Ναυτιλίας-και ξέρετε ότι έχουμε μια καλή συνεργασία και λόγω αντικειμένου στον Πειραιά-ότι δεν μπορεί να έγιναν όλα καλά. Είναι δύσκολο να κατανοήσει ένας απλός πολίτης που δεν έχει εξειδικευμένη γνώση ότι έγιναν όλα καλά. Δεν μπορεί όλα να πήγαν τόσο καλά και να έχουμε αυτά τα αποτελέσματα».

«Δεν ξέρω αν το λάθος είναι στην επιθεώρηση του πλοίου ή στον τρόπο βύθισης ή στην λειτουργία των ιδιωτών ή στον γενικότερο συντονισμό, αλλά δεν μπορεί ένα μικρό ναυάγιο να έχει αυτά τα αποτελέσματα και να ισχυρίζονται κάποιοι ότι έγιναν όλα καλώς και στον τρόπο και στον χρόνο. Διαφορετικά, θα πρέπει να αποδεχθούμε, το ακόμα χειρότερο, ότι ένα μικρό ναυάγιο έστω και αν έγιναν όλα σωστά, είχε όλα αυτά τα αποτελέσματα».

«Πράγματι από την Τρίτη και μετά, συμμετείχαμε σε κάποιες συνεδριάσεις στο Υπουργείο Ναυτιλίας είτε οι Δήμαρχοι είτε οι Αντιδήμαρχοι είτε οι Γενικοί Γραμματείς, έχουμε ενημέρωση, δεν είπαμε ότι δεν έχουμε. Το σημερινό mail βέβαια που ήρθε προκειμένου οι Δήμοι να προχωρήσουν σε φράγματα είναι κάτι το οποίο δεν είναι υλοποιήσιμο και δεν είναι υλοποιήσιμο για πολλούς λόγους. Πρώτα από όλα τα κονδύλια, -όπως με ενημέρωσε ο συνάδελφος Δήμαρχος ο οποίος θα μιλήσει μετά- δεν υπάρχουν. Δεύτερον οι διαδικασίες των διαγωνισμών είναι χρονοβόρες. Εάν πάμε με τη μορφή του κατεπείγοντος και προχωρήσουμε σε ανάθεση θα έχουμε προβλήματα με τους Επιτρόπους. Και τρίτον δεν γνωρίζουμε να κάνουμε τη δουλειά αυτή. Άλλωστε αν ήταν δική μας δουλειά, θα μας το είχατε πει από την προηγούμενη Τρίτη, δηλαδή τότε ήταν πιο «καυτό» το θέμα, θα μπορούσατε να μας πείτε αν είχαμε τη δυνατότητα: «βάλτε φράγματα». Όχι μια εβδομάδα μετά που πλέον λέτε και εσείς οι ίδιοι ότι μάλλον, ότι έχει φθάσει σε ακτές και παραλίες είναι αυτό και μόνο και δεν θα υπάρξει άλλη ρύπανση. Άρα, το να βάλουμε τώρα φράγματα που μας καλείτε με σημερινό mail, στις 20 του μηνός, προκαλεί ερωτηματικά. Να τα βάλουμε για ποιο λόγο, εάν δεν υπάρχει περίπτωση να έρθουν άλλες κηλίδες; Τι να προστατέψουμε και πως θα το κάνουμε;
Θέλω να πω, πως πρέπει να υπάρχει μια πιο στενή συνεργασία, δεν είναι μόνο αυτή η περίπτωση. Δεν θα αναφερθώ σε άλλες, όπως στο προσφυγικό που πάλι αιφνιδιάστηκε η Αυτοδιοίκηση. Πρέπει να υπάρχει μια πιο στενή και κυρίως έγκαιρη συνεργασία της Κεντρικής Διοίκησης με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Βεβαίως και αυτό που είπε ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης, δηλαδή να δούμε το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά αυτό σημαίνει πόρους, σημαίνει άλλες διαδικασίες. Δεν μπορεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση με αυτές τις διαδικασίες να συμβάλλει αποτελεσματικά σε μια τέτοια ιστορία».

«Κι εγώ κ. Υπουργέ, κ. Φάμελλε, τη λέω καταστροφή, καθώς αυτό που πρέπει να αξιολογήσουμε εμείς τώρα είναι το μέγεθος της ζημιάς. Όπως είπατε σε τρεις εβδομάδες, τρείς μήνες, όταν θα τελειώσει αυτή η ιστορία, να πάνε οι επιστημονικοί φορείς να μετρήσουν, να δούμε τη βλάβη, να ποσοτικοποιήσουμε την οικονομική ζημία και θα διεκδικήσουμε αποζημιώσεις».

«Δεν είμαι αισιόδοξος, εύχομαι να διαψευστώ και να επιβεβαιωθεί ο Υπουργός Ναυτιλίας που είναι πιο αισιόδοξος. Μακάρι. Να μην έχει δηλαδή αποτυπώματα αυτή η ιστορία ή παρενέργειες τα επόμενα χρόνια. Να είναι μια περιπέτεια για την οποία θα ταλαιπωρούμαστε για μήνες. Φοβάμαι επαναλαμβάνω ότι δεν θα είναι έτσι. Δεν μπορώ να το αποδείξω. Ο Υπουργός άλλωστε γνωρίζει περισσότερα από τους παριστάμενους εδώ στον τομέα του περιβάλλοντος».