Νέες δουλειές στη ναυπηγοεπισκευή φέρνει το σύστημα BWMS

1 nafphgeia elefsinas ploio

Ως ευκαιρία για περισσότερες δουλειές στην ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη αντιμετωπίζουν επιχειρηματικοί παράγοντες του κλάδου την επικύρωση της διεθνούς σύμβασης διαχείρισης θαλάσσιου έρματος από τον IMO. Η εξέλιξη ήρθε την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς η Φινλανδία προχώρησε στην επικύρωσή της, αυξάνοντας το ποσοστό του παγκόσμιου στόλου που έχει αποδεχθεί τη σύμβαση στο 35%, επίπεδο ικανό να την ενεργοποιήσει. Η Fearnley Securities εκτιμά πως μεταξύ του 2017 και του 2020 οι πλοιοκτήτες περίπου 70.000 πλοίων θα πρέπει να αποφασίσουν εάν θα εγκαταστήσουν στα ποντοπόρα τους εξοπλισμό διαχείρισης του θαλάσσιου έρματος (ballast-water management systems ή εν συντομία BWMS) ή εάν είναι μεγάλης ηλικίας να προτιμήσουν να τα στείλουν για scrap. Αλλοι υπολογισμοί ανεβάζουν το συνολικό ποσό των επενδύσεων που θα πρέπει να γίνουν εξαιτίας αυτής της εξέλιξης σε επίπεδα της τάξεως των 100 δισ. δολ.

Είναι από αυτή τη δαπάνη που θα αναζητήσουν μερίδιο ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες, οι οποίες κατά παράδοση διαθέτουν τεχνογνωσία και ανταγωνιστικότητα σε τέτοιου είδους δουλειές. Και έτσι ένας σημαντικός αριθμός των ναυπηγείων και ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων ανά την Ελλάδα έχουν ξεκινήσει ή ξεκινούν άμεσα προωθητικές ενέργειες για να μπορέσουν να διεκδικήσουν τέτοια συμβόλαια. Παράλληλα άλλες ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ήδη εξασφαλίσει συνεργασίες με κατασκευαστές τέτοιου εξοπλισμού ή πιστοποιούν ακόμα και δικά τους συστήματα.

Η όλη δραστηριότητα, αν και κρίνεται ως δυνητικά ιδιαίτερα θετική για τη ναυπηγοεπισκευή αλλά και τον ΟΛΠ που σχεδιάζει να δραστηριοποιηθεί δυναμικά, δεν αποτελεί καλή είδηση για τα κόστη των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν να αντιμετωπίσουν ούτως ή άλλως μια ιδιαίτερα απαιτητική ναυλαγορά. Η διεθνής σύμβαση για το θαλάσσιο έρμα θα αποκτήσει ισχύ σε ένα χρόνο από σήμερα και ειδικότερα στις 8 Σεπτεμβρίου του 2017. Για τις περισσότερες ναυτιλιακές, η συμμόρφωση με τις απαιτήσεις συνεπάγεται την εγκατάσταση εγκεκριμένου συστήματος διαχείρισης του θαλάσσιου έρματος, έξοδο που υπολογίζεται πως για ένα μέσο πλοίο μπορεί να είναι της τάξεως του ενός εκατομμυρίου αλλά και πολύ μεγαλύτερο ανάλογα την περίπτωση. Σύμφωνα με την Arctic Securities που καλύπτει τον κλάδο, πλοία που έχουν διάρκεια ζωής περί τα 10 ακόμα έτη, θα επωμιστούν ημερήσιο επιπλέον κόστος ύψους 274 δολαρίων περίπου αλλά για ακόμα παλιότερα πλοία με μικρότερη ζωή αρχίζει να προσεγγίζει τα 1.000 δολάρια.

Καθίσταται σαφές πως κλειδί για όσους Ελληνες ναυπηγοεπισκευαστές διεκδικήσουν δουλειές, θα είναι τα ανταγωνιστικά διεθνώς τιμολόγια και βέβαια η τεχνογνωσία αλλά και η συνέπεια στους συμβατικούς χρόνους ολοκλήρωσης των εργασιών. Και αν και στο θέμα της τεχνογνωσίας η Ελλάδα διατηρεί ισχυρό εμπορικό όνομα διεθνώς, στα άλλα δυο μέτωπα έχει δεχθεί σημαντικά χτυπήματα τα προηγούμενα χρόνια εξαιτίας απεργιών αλλά και υψηλού εργατικού κόστους σε σχέση με την κοντινότερη ανταγωνίστρια, Τουρκία.

του Ηλία Μπέλλου από την kathimerini.gr

eep logo