Κινέζικο πλήγμα στη νέα διώρυγα του Παναμά;

1 dioryga panama

Στο περιθώριο του Brexit, της τρομοκρατίας και του πραξικοπήματος στη Τουρκία δύο άλλα εξαιρετικής σημασίας παγκόσμια γεγονότα έχουν μείνει έξω από την προσοχή των ελληνικών Μέσων Ενημέρωσης.

Το πρώτο αφορά την έναρξη λειτουργίας των νέων δεξαμενών της διώρυγας του Παναμά, που δίνει τη δυνατότητα διέλευσης ακόμα μεγαλύτερων πλοίων και το δεύτερο σχετίζεται με το πρόγραμμα- μαμούθ της Κίνας για την κατασκευή νέας διώρυγας, λίγο πιο βόρεια απ’ αυτή του Παναμά, στη Νικαράγουα.

Και μπορεί η νέα διώρυγα του Παναμά να φέρνει ανατροπές και διαμορφώνει νέα δεδομένα στη Ναυτιλία με την διευκόλυνση της χρήσης όλο και μεγαλύτερων πλοίων, ωστόσο το μεγάλο εγχείρημα, που έχει αρχίσει να υλοποιείται στη Νικαράγουα θεωρείται ότι μπορεί να κρύβει κάτι περισσότερο από ό, τι φαίνεται.

Το συνολικό κόστος της κατασκευής μιας διώρυγας στη Νικαράγουα υπολογίζεται στα 50 δισεκατομμύρια δολάρια και με την ολοκλήρωση του έργου θα έχει κατασκευαστεί μια διώρυγα μήκους 172,7 μιλίων, σχεδόν τέσσερις φορές μεγαλύτερη από του Παναμά, το οποίο δηλώνεται ότι θα λειτουργήσει ανταγωνιστικά στην θαλάσσια σύνδεση μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού Ωκεανού για την εξυπηρέτηση πάρα πολύ μεγάλων πλοίων.

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στην ιστορία της ανθρωπότητας και η ολοκλήρωσή του θεωρείται ότι θα είχε τεράστια οφέλη για το λαό της Νικαράγουας, τη φτωχότερη χώρα της Κεντρικής Αμερικής με το ετήσιο κατά κεφαλή εισόδημα μετά βίας να ξεπερνάει τα 1.800 δολάρια.

Ωστόσο, ήδη έχουν αρχίσει να εμφανίζονται «σκιές» πάνω από το έργο- μαμούθ καθώς ο Κινέζος δισεκατομμυριούχος Wang Jing, που χρηματοδότησε προσωπικά ένα μεγάλο μέρος των προκαταρκτικών εργασιών, έχασε το 2015 περισσότερο από το 80% της περιουσίας του στην κινέζικη χρηματιστηριακή κρίση.

Επίσης, αντιδράσεις αγροτών και άλλων τοπικών παραγωγών για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου προκαλούν σοβαρές καθυστερήσεις. Παράλληλα, δημιουργούνται πολλά ερωτηματικά για την πρόοδο του έργου καθώς οι δημοσιογράφοι δεν έχουν βρει, από τον Αύγουστο του 2015, κανένα στοιχείο πραγματικής κατασκευής ενώ η κυβέρνηση της Νικαράγουα επέμεινε ότι το έδαφος έχει «ανοίξει».

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Fortune θεωρείται, ακόμα, αβέβαιο το πώς ακόμα και το εάν θα λειτουργήσει πραγματικά αυτή η διώρυγα μόλις ολοκληρωθεί.

Ο κάπτεν Andrew Kinsey, ένας παλιός ναυτικός σε πλοία της Maersk, ο οποίος εργάζεται ως σύμβουλος θαλάσσιου κινδύνου στην Allianz, επισημαίνει ότι χρειάζεται σήμερα μια «μεγάλη μέρα» για ένα πλοίο για να κάνουν το ταξίδι των 48 μιλίων κατά μήκος της Διώρυγας του Παναμά. Η προτεινόμενη διαδρομή 172,7 μίλια από τη διώρυγα της Νικαράγουας θα απαιτεί από τα πλοία, είτε να ακινητοποιηθούν στη διάρκεια της νύχτας ή να ταξιδεύουν στο σκοτάδι.

«Αυτό θα είναι αρκετά δύσκολο», λέει ο Kinsey.

Επίσης, αποτελεί ερωτηματικό το ύψος των ναύλων που θα απαιτηθούν καθώς υπολογίζεται ότι για να γίνει απόσβεση θα πρέπει είναι διπλάσια από αυτά του Παναμά.

Άλλωστε τα δύο «κανάλια» είναι γεωγραφικά αρκετά κοντά και γι’ αυτό η τιμή και η ασφάλεια θα είναι κύρια διακριτικά χαρακτηριστικά τους.

«Δεν νομίζω ότι το εγχείρημα καθοδηγείται από ένα βιώσιμο επιχειρηματικό σχέδιο σε σχέση με τους θαλάσσιους ναύλους», λέει ο Kinsey. «Τα πολιτικά και οικονομικά κίνητρα καθοδηγούν»

Οι ειδικοί στις κινεζικές επιχειρηματικές πρακτικές συμφωνούν. Ο Usha Haley, ένας καθηγητής της διαχείρισης στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Βιρτζίνια, λέει ότι η διώρυγα της Νικαράγουα και παρόμοια κινεζικά έργα στον αναπτυσσόμενο κόσμο δεν καθοδηγούνται από πρακτικές σκέψεις, αλλά από «την επιθυμία για επιρροή, δύναμη και χρήμα».

Η νέα διώρυγα του Παναμά

Στο μεταξύ, η «Νέα Διώρυγα» του Παναμά έρχεται να δημιουργήσει νέα δεδομένα, ιδιαίτερα στον τομέα των πλοίων μεταφοράς κοντέινερ. Οι μεγάλες μεταφορικές εταιρείες σε μια προσπάθεια περιορισμού του κόστους έχουν αρχίσει να επενδύουν στην κατασκευή όλο και μεγαλύτερων πλοίων.

Τα πλοία μεγέθους Panamax είχαν αισθανθεί τη μεγαλύτερη πίεση απ΄ αυτές τις κινήσεις αλλά παρέμεναν «ζωντανά» καθώς ήταν τα μόνα που μπορούσαν να διέλθουν από τη Διώρυγα του Παναμά. Αυτό προφανώς θα αλλάξει καθώς τα νέα- Panamax θα τα αντικαταστήσουν στα εν λόγω δρομολόγια, περιορίζοντας τις αγορές, όπου θα εξακολουθήσουν τα παλιά Panamaxes να είναι σε ζήτηση.

Πέρα από το κλάδο των κοντέινερ η Νέα Διώρυγα αναμένεται να δημιουργήσει ταρακουνήματα και σε άλλες κατηγορίες πλοίων, μειώνοντας το κόστος για μια σειρά εμπορεύματα, όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο αφού η διώρυγα μπορεί πλέον να φιλοξενήσει ένα μεγάλο υγραεριοφόρο, μειώνοντας το χρόνο ταξιδιού του στο μισό.

Όμως, όπως σημειώνει η Capital Link Shipping σε ανάλυσή της η αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι πιο άκαμπτη, καθώς βασίζεται σε μακροχρόνιες ναυλώσεις αλλά κατά πάσα πιθανότητα θα υπάρξει μια μικρή αύξηση του ενδιαφέροντος για την ελεύθερη αγορά (spot).

Σε μικρότερο βαθμό θα δούμε κάποιες αλλαγές στο δεξαμενόπλοιο και ακόμη λιγότερο στα bulk carriers. Αυτές οι αλλαγές θα επικεντρωθούν στις εξαγωγές από τις ακτές Ατλαντικού των ΗΠΑ και τις περιοχές της Νοτίου Αμερικής κοντά στο κανάλι, με την κατεύθυνση προς την Άπω Ανατολή. Αυτό είναι πιθανό να ωφελήσει περισσότερο τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων, καθώς τα διυλιστήρια των ΗΠΑ θα μπορούσαν να έχουν την ευκαιρία να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους στην Άπω Ανατολή.

pireas2day.gr

 

eep logo