H ναυτιλία στην εποχή της υψηλής τεχνολογίας

1 ship port

"Η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση" αναμένεται να αλλάξει τα πρότυπα της παραγωγής, των logistics και της κατανάλωσης, γεγονός που σημαίνει ότι τα προηγούμενα επίπεδα ανάπτυξης της ναυτιλίας μπορεί να αποτελούν παρελθόν.
Οι παλαιότερες οικονομικές προβλέψεις έδιναν μία υπεραισιόδοξη εκτίμηση για τη μελλοντική ζήτηση υπηρεσιών ναυτιλίας, σύμφωνα με έκθεση του Danish Ship Finance (DSF). Στην τακτική της ενημέρωση αναφορικά με τη ναυτιλία, η χρηματιστηριακή με έδρα την Κοπεγχάγη που ειδικεύεται στην φορτηγό ναυτιλία και το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, λέει ότι η δυναμική αλλαγή στην παγκόσμια οικονομία επηρεάζει την πολυσυζητημένη "τέταρτη βιομηχανική επανάσταση" μέσω της ψηφιοποίησης και την ανάπτυξης κυβερνοφυσικών συστημάτων (cyber physical systems, CPS).
Οι δημογραφικές αλλαγές και οι αλλαγές στη διανομή του πλούτου, σε συνδυασμό με τη βελτίωση των logistics και τις εναλλαγές στα πρότυπα της παραγωγής και της κατανάλωσης για την αποτελεσματικότερη χρήση της ενέργειας θα μπορούσαν να συμβάλουν σε μία σημαντική μείωση της ανάπτυξης της ναυτιλίας.
"Ορισμένοι επενδυτές φαίνεται να πιστεύουν ότι οι παλαιότερες δυναμικές παραμένουν ανέπαφες και ότι η ναυτιλία θα απομακρυνθεί από το δρόμο της ύφεσης σε ένα ή δύο χρόνια", αναφέρει η έκθεση, που έφερε στο φως της δημοσιότητας η ναυτιλιακή επιθεώρηση TradeWinds.
"Οπωσδήποτε ελπίζουμε ότι αυτές οι προσδοκίες θα γίνουν πραγματικότητα. Αλλά καλούμε τους αναγνώστες μας να εξετάσουν μερικές από τις διαρθρωτικές προκλήσεις που πιστεύουμε ότι διαμορφώνουν τις μακροπρόθεσμες προοπτικές για πολλά κομμάτια της ναυτιλιακής βιομηχανίας".
Ανάμεσα στις αλλαγές που έχουν ήδη αρχίσει να συμβαίνουν είναι τα οικονομικά αποδοτικά ευφυή συστήματα που κυριαρχούν της εργασίας χαμηλού κόστους και θα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον παραδοσιακό τρόπο με τον οποίο αναπτύσσονται οι αναδυόμενες οικονομίες.
Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι το κινεζικό μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης, το οποίο αποδείχθηκε τόσο ευεργετικό για τη ναυτιλία, δεν μπορεί να επαναληφθεί ποτέ.
Αυτή είναι η σημασία των αναφερθέντων αλλαγών στην παγκόσμια οικονομία που το DSF συγκρίνει με τις μακροπρόθεσμες διαρθρωτικές αλλαγές στη "μετατόπιση των τεκτονικών πλακών".
"Οι παγκόσμιες αλυσίδες αξίας αναμένεται να συρρικνωθούν: από τις πρώτες ύλες, στα ενδιάμεσα αγαθά, στα τελικά προϊόντα," αναφέρει η έκθεση. "Η εμπορική δυναμική και τα εμπορικά πρότυπα αναμένεται να επαναπροσδιοριστούν. Ο όγκος των θαλάσσιων εμπορικών συναλλαγών μπορεί να παραμείνει στάσιμος ή να αρχίσει να μειώνεται. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι πολλά από αυτά που νομίζουμε ότι ξέρουμε για το πώς λειτουργεί ο κόσμος πρόκειται ξεπεραστούν".
Οι συνολικές προσδοκίες για τη ζήτηση του θαλάσσιου εμπορίου θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν, προτρέπει η έκθεση. Μεταξύ του 1970 και του 2025, η ναυτιλία παρουσίασε ετήσια αύξηση της ζήτησης κατά μέσο όρο μεταξύ 3% και 4%.
Αλλά αυτό, επισημαίνει το DSF, βοηθήθηκε από μια "ευνοϊκή δημογραφική συγκυρία" της αύξησης του πληθυσμού περίπου 2% ετησίως, η οποία έκτοτε έχει επιβραδυνθεί περίπου στο 1,25% - και το DSF πιστεύει ότι ο κόσμος συνεχίζει να κατευθύνεται προς μια επιβράδυνση της αύξησης του πληθυσμού έως το 2030.
Ωστόσο, με ορισμένες περιοχές όπως η Ινδία και η Αφρική να βιώνουν την αύξηση του πληθυσμού, η έκθεση επισημαίνει ότι η δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου "υποχρεούται" να αλλάξει.
Η χαμηλότερη ζήτηση των υπηρεσιών ναυτιλίας θα προέρχονται από πλούσιες ώριμες οικονομίες που βιώνουν τη γήρανση και τη μείωση του πληθυσμού.
"Ένας κόσμος με λιγότερο, ταχέως αυξανόμενο πληθυσμό σε ηλικία εργασίας θα βιώσει λιγότερα οικονομικά θαύματα, και σαφώς όχι σε τέτοια κλίμακα που θα μπορεί να αντισταθμίσει τις αναμενόμενες μειώσεις σε χώρες όπως η Κίνα, η Ιαπωνία και η Ευρώπη", αναφέρει η έκθεση.
"Από δημογραφικής πλευράς, η Ινδία και η Νιγηρία είναι ουσιαστικά οι μόνες υποψήφιες χώρες για πληθυσμό μεγάλης κλίμακας. Μέχρι το τέλος αυτού του αιώνα, περίπου τα δύο τρίτα όλων των χωρών αναμένεται να υποστούν μείωση των πληθυσμών τους".
Ωστόσο, παρά τους παράγοντες αυτούς, το DSF πιστεύει ότι πολλοί αναλυτές λαμβάνουν τα προηγούμενα μεγέθη θαλάσσιου εμπορίου ως ένδειξη για τα μελλοντικά επίπεδα.
Η δική του άποψη είναι ότι ο κόσμος οδεύει προς πολύ χαμηλότερα επίπεδα της ζήτησης και "βλέπει" ανάπτυξη της τάξης του 1% μέχρι το 2030.
Ενώ πολλοί πιστεύουν ότι η τρέχουσα ύφεση είναι μόνο μια στιγμή στον κύκλο της αγοράς, το DSF εκτιμά ότι αυτό θα μπορούσε να είναι μια ένδειξη ότι έχει ήδη αρχίσει μία μακροπρόθεσμη ύφεση.
Σε ένα παράδειγμα, το DSF παίρνει τις τρέχουσες υπό πίεση τιμές μεταχειρισμένων σκαφών όχι μόνο ως ένδειξη χαμηλών τιμών γενικότερα, αλλά εκτιμά ότι είναι "εξίσου πιθανό να σηματοδοτούν μια βιομηχανία σε μεταβατικό στάδιο στο οποίο η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα πρέπει να αντιμετωπιστεί και η δημιουργία αξίας πρέπει να επανεξεταστεί".

capital.gr

eep logo