Οι επενδύσεις της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά

olp sempo poli

Οι υποδομές της κρουαζιέρας καταλαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος στο επενδυτικό πλάνο της Cosco. Η κινεζική εταιρεία θα διαθέσει 136,283 εκατ. για τη βελτίωση και την επέκταση των υποδομών κρουαζιέρας.

Τις έντεκα υποχρεωτικές επενδύσεις που επιτάσσει η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού Δημοσίου, με βάση την οποία θα λειτουργήσει το λιμάνι του Πειραιά η Cosco, αποκάλυψε χθες η διοίκηση της εισηγμένης. Πρόκειται για έργα συνολικού προϋπολογισμού 293,7 εκατ. ευρώ, η ολοκλήρωση των οποίων είναι και προαπαιτούμενο για τη μεταβίβαση του άλλου 16% στην Cosco. Υπενθυμίζεται πως ο επενδυτής αποκτά άμεσα το 51% και το υπόλοιπο 16% ανάλογα με την υλοποίηση του επενδυτικού πλάνου. Τα έργα αυτά θα τα υλοποιήσει η Cosco όπως και άλλες επενδύσεις αξίας επιπλέον 50 εκατ. μετά την πρώτη πενταετία.

Το μεγαλύτερο μέρος των 293,7 εκατ. προορίζεται για την κρουαζιέρα. Ειδικότερα, προβλέπεται η επέκταση του νοτίου τμήματος του επιβατικού λιμένα (Α φάση) έναντι 136,283 εκατ. ευρώ αλλά και η μετατροπή της πενταγωνικής αποθήκης του ΟΛΠ σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας έναντι 1,5 εκατ. ευρώ.

Η βελτίωση και συντήρηση των υποδομών του λιμένα εν γένει θα απορροφήσει άλλα 15 εκατ., ενώ ειδικά για τον προβλήτα Ι του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων που έχει παρουσιάσει προβλήματα, προβλέπεται η επισκευή δαπέδων σιδηροτροχιών και γερανογεφυρών έναντι 8 εκατ. ευρώ. Επιπλέον 25 εκατ. ευρώ θα δαπανηθούν για την προμήθεια εξοπλισμού και 15 εκατ. για την κατασκευή νέου προβλήτα πετρελαιοειδών.

Το δεύτερο μεγαλύτερο σε αξία μετά την κρουαζιέρα έργο είναι η βελτίωση των υποδομών της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης έναντι 55 εκατ. συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας πλωτών δεξαμενών. Αλλα 20 εκατ. θα επενδυθούν στην επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων στον λιμένα Ηρακλέους. Ακόμα 8 εκατ. προορίζονται για τη βυθοκόρηση του κεντρικού λιμένα και 5 εκατ. για τις μελέτες όλων των παραπάνω αλλά και άλλων έργων.

Ιδιαίτερη σημασία για την προοπτική ανάπτυξης του λιμανιού έχει και η επένδυση 5 εκατ. για την υπόγεια οδική διασύνδεση του εμπορικού λιμένα με την πρώην περιοχή ΟΔΔΥ έκτασης 90 περίπου στρεμμάτων στο ύψος της αποθήκης Γ, η οποία θα ενοποιήσει και τελωνειακά την έκταση του ΟΛΠ. Ειδικότερα, το έργο διασυνδέει δύο χερσαίους λιμενικούς χώρους ιδιοκτησίας ΟΛΠ, τον χώρο στο Ν. Ικόνιο με τον γειτονικό χώρο που βρίσκεται δεξιά του κεντρικού οδικού άξονα, ο οποίος οδηγεί στη Λεωφόρο Σχιστού. Η διασύνδεση των δύο αυτών χώρων συνολικής έκτασης 250 στρεμμάτων δίνει τη δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης δραστηριοτήτων Logistics στους τομείς των εμπορευματοκιβωτίων και του car-terminal.

Η σύμβαση παραχώρησης που προβλέπει τις ως άνω επενδύσεις θα πρέπει να ψηφιστεί από την ελληνική Βουλή όπως και οι συμφωνίες πώλησης μετοχών και η συμφωνία μετόχων για να ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίηση. Υπενθυμίζεται πως η συναλλαγή πώλησης του ΟΛΠ στην Cosco διαρθρώνεται σε δύο στάδια: Στο πρώτο, η Cosco θα καταβάλει ποσό ύψους 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και θα καταστεί μέτοχος 51% του ΟΛΠ. Εντός διαστήματος πέντε ετών, εφόσον έχει εκπληρώσει ορισμένους όρους που περιγράφονται στη Συμφωνία Αγοράς Μετοχών (SPA), συμπεριλαμβανομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης των υποχρεωτικών επενδύσεων, η Cosco θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στην ΟΛΠ από 51% σε 67%.

Του Ηλία Μπέλλου από την kathimerini.gr