Η Διαμάντω Μανωλάκου για τον εκσυγχρονισμό του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου

Τοποθέτηση της βουλευτή του ΚΚΕ στη Β΄ Πειραιά στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής

Τοποθέτηση της βουλευτή του ΚΚΕ στη Β΄ Πειραιά, Διαμάντω Μανωλάκου, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, στη συζήτηση του νομοσχέδιου για την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ΚΙΝΔ)

Η Διαμάντω Μανωλάκου, ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, με την έναρξη της συζήτησης απαίτησε την απόσυρσή του εδώ και τώρα. Όπως επισήμανε "πρόκειται για τερατούργημα και δίκαια οι ναυτεργάτες απαντάνε με 48ωρη απεργία στις 8 - 10 Φλεβάρη απαιτώντας να πεταχτεί στα σκουπίδια, διεκδικώντας την υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων με αυξήσεις, την προστασία και διεύρυνση των εργασιακών, κοινωνικοασφαλιστικών, συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων, την κατάργηση των αντεργατικών νόμων.

Πιο συγκεκριμένα, με την αναμόρφωση του ΚΙΝΔ αυτό που επιδιώκεται είναι η Σύμβαση Ναυτολόγησης, οι όροι εργασίας και τα δικαιώματα των ναυτεργατών να ρυθμίζονται από τη λεγόμενη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας που κυρώθηκε από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ το 2012. Η Σύμβαση αυτή καθορίζει τους ελάχιστους όρους, για τους μισθούς, γενικότερα τις αμοιβές των ναυτεργατών και τα εργασιακά δικαιώματα ώστε διαρκώς να οδηγούνται προς τα κάτω, να γίνονται οι ναυτεργάτες φτηνότεροι, σύγχρονοι δούλοι.

Για παράδειγμα, προβλέπει 72 ώρες δουλειά τη βδομάδα, μισό μισθό σε σύγκριση με την κλαδική σύμβαση των ποντοπόρων, άδεια 2,5 μέρες τον μήνα, όταν οι ναυτεργάτες έχουν κατακτήσει στην κλαδική σύμβαση 8 μέρες τον μήνα και πάει λέγοντας. Με τη Σύμβαση αυτή έχουν συμφωνήσει τα συμβιβασμένα συνδικάτα μεταφορών της ΕΕ, η ITF (Διεθνής Ομοσπονδία Μεταφορών) και βέβαια η πλειοψηφία της ΠΝΟ".

Η Διαμάντω Μανωλάκου επισήμανε ότι "δεν αρκούν στους εφοπλιστές οι μέχρι τώρα φοροαπαλλαγές, τα αμέτρητα προνόμια, επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις αλλά θέλουν και άλλα προκλητικά, με την κατάργηση των ΣΣΕ να είναι στρατηγικής σημασίας γι' αυτούς, αφού συμβάλλει καθοριστικά στην ενίσχυση και θωράκιση της κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητάς τους. Μέτρα που είναι ταυτόχρονα επικίνδυνα όχι μόνο για τις συνθήκες δουλειάς και διαβίωσης των ναυτεργατών στα καράβια, αλλά και για την προστασία και ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Είναι χαρακτηριστικό, σημείωσε η Δ. Μανωλάκου, ότι στα ποντοπόρα πλοία, οι εφοπλιστές, με τη στήριξη των κυβερνήσεων ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και βέβαια του εργοδοτικού, κυβερνητικού συνδικαλισμού στην ΠΝΟ, έχουν να υπογράψουν ΣΣΕ από το 2010"!

Κερδοφορία χωρίς προηγούμενο και θέλουν και άλλα

Βέβαια, την ίδια περίοδο που οι εφοπλιστές, με τις κυβερνήσεις τους, ρίχνουν τα ναυτεργατικά δικαιώματα στα τάρταρα και πέφτουν βροχή τα προνόμια που με τη συνυπογραφή ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ είναι και συνταγματικά κατοχυρωμένα, συνεχίζουν να καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ κερδών μετά το άλλο.

Εντελώς ενδεικτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέθεσε η Δ. Μανωλάκου, «η ελληνόκτητη Ναυτιλία ελέγχει το 21% του παγκόσμιου και το 59% του ευρωπαϊκού στόλου. Το 32% των δεξαμενόπλοιων, το 25% των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, το 22% των καραβιών του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Οι εφοπλιστές κτίζουν εκατοντάδες νέα και αγοράζουν μεταχειρισμένα πλοία. Μόνο μέσα στο 2021 και 2022 παρήγγειλαν αντίστοιχα 135 και 117 πλοία, διέθεσαν για νεότευκτα και μεταχειρισμένα πλοία το τεράστιο ποσόν των 14,3 δισ. δολαρίων. Χορός δισεκατομμυρίων! Από το 2018 έως το 2022 η αξία του ελληνόκτητου στόλου αυξήθηκε κατά 92%, έφτασε στα 158,9 δισ. δολάρια, σε μια 5ετία».

Η συμβολή, τόνισε, σε αυτήν την απίστευτη κερδοφορία των μέχρι τώρα κυβερνήσεων είναι αμέριστη και αν τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ λόγω προεκλογικής περιόδου «έβαλε τη μάσκα του μονομάχου» με τη ΝΔ, «είναι και για να κρύψει τη συμφωνία του σε μεγάλα ζητήματα» του κεφαλαίου, όπως είναι και η στήριξη των εφοπλιστών.