Στο Ηράκλειο πλοίο για την πόντιση του καλωδίου στην Κορακιά


Η διαδρομή της ηλεκτρικής διασύνδεσης 

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, με το ειδικά εξοπλισμένο πλοίο “Normand Pacific” να βρίσκεται στο Ηράκλειο, για τις απαραίτητες προεργασίες ενόψει της έναρξης της πόντισης του δεύτερου καλωδίου της διασύνδεσης μεταξύ Κορακιάς και Πάχης Μεγάρων και των εργασιών προσαιγιάλωσης στην Κορακιά.

Η παρουσία του επιβλητικού πλοίου στο λιμάνι του Ηρακλείου προξένησε εντύπωση και ερωτηματικά και στους πολίτες, που αναρωτιόντουσαν τον λόγο της παρουσίας του στο νησί.

Το εν λόγω πλοίο βρίσκεται εδώ στο πλαίσιο της εκτέλεσης του εμβληματικού έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, που υλοποιεί ως γνωστόν η εταιρεία “Αριάδνη Interconnection”, θυγατρική του ΑΔΜΗΕ.

Η παρουσία του πλοίου σχετίζεται με κάποιες προεργασίες που θα κάνει αυτή τη χρονική περίοδο το εν λόγω σκάφος βοηθητικής υποστήριξης, καθώς επίκειται στις αρχές Δεκεμβρίου (ίσως και στα τέλη Νοεμβρίου) η έναρξη των εργασιών προσαιγιάλωσης στην Κορακιά και πόντισης του δεύτερου υποθαλάσσιου καλωδίου της διπλής ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής.

Το 2ο καλώδιο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης θα έρθει να το ποντίσει το εντυπωσιακό, υπερσύγχρονο πλοίο “Leonardo da Vinci” της αναδόχου ιταλικής εταιρείας Prysmian, που αποτελεί τελευταίο απόκτημα και θεωρείται το “καμάρι” της εταιρείας, καθώς αποτελεί το μεγαλύτερο πλοίο τοποθέτησης υποβρύχιων καλωδίων στον κόσμο!

Λειτουργώντας ως πρόδρομος του πλοίου “Leonardo da Vinci”, το πλοίο ανεφοδιασμού ανοιχτής θαλάσσης “Normand Pasific” βρέθηκε τις ημέρες αυτές στο λιμάνι του Ηρακλείου, στο πλαίσιο εργασιών προετοιμασίας.

Το πλοίο αναχώρησε μάλιστα χθες το μεσημέρι από το λιμάνι του Ηρακλείου κινούμενο προς βόρεια κατεύθυνση και ταξιδεύοντας με ταχύτητα 10,2 κόμβων.

Το “Normand Pasific” είναι ένα Offshore Supply Ship (πλοίο ανεφοδιασμού ανοιχτής θαλάσσης), που έχει ναυπηγηθεί το 2010 με σημαία Νορβηγίας. Η χωρητικότητα του πλοίου είναι 6.700 τόνοι. Το ολικό μήκος του είναι 122,4 μέτρα και το πλάτος του είναι 23 μέτρα.

Το δεύτερο ηλεκτρικό καλώδιο, μήκους 330 χιλιομέτρων, για το οποίο ξεκίνησαν οι προεργασίες με την παρουσία του πλοίου “Normand Pasific” θα ποντιστεί σε μέγιστο βάθος 1.200 μέτρων μεταξύ της Κορακιάς και της Πάχης Μεγάρων Αττικής.

Βάσει των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν ανακοινωθεί από τον ΑΔΜΗΕ, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023 θα έχουν ολοκληρώσει όλες οι ποντίσεις των δύο ηλεκτρικών καλωδίων της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, ενώ η ολοκλήρωση του έργου με τη δοκιμαστική λειτουργία και εν συνεχεία την ηλέκτριση της διασύνδεσης οριοθετείται μέσα στο 2024.

Η διαδρομή της ηλεκτρικής διασύνδεσης

Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, κόστους 1 δισ. ευρώ, αποτελεί επί του παρόντος τη μεγαλύτερη επένδυση για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας που γίνεται στην Ελλάδα, με στόχο τον τερματισμό της “ηλεκτρικής απομόνωσης” της Κρήτης από το ηλεκτρικό δίκτυο της ηπειρωτικής Ελλάδας και την κάλυψη των αυξημένων μελλοντικών αναγκών του νησιού. Από τεχνολογικής σκοπιάς, κεντρίζει το παγκόσμιο ενδιαφέρον, καθώς βρίσκεται στην πρώτη 3άδα υποβρύχιων διασυνδέσεων με το μεγαλύτερο βάθος παγκοσμίως, ενώ αποτελεί τη νησιωτική διασύνδεση με τη μεγαλύτερη ισχύ (1.000 MW) παγκοσμίως, μαζί με τη Σαρδηνία.

Η διαδρομή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής θα ξεκινήσει από τον Σταθμό Μετατροπής ΕΡ/ΣΡ Αττικής, πλησίον του ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Από εκεί, 2 καλώδια HVDC οδεύουν υπόγεια έως το σημείο προσαιγιάλωσης στην Πάχη Μεγάρων.

Στην Πάχη Μεγάρων, τα 2 καλώδια ποντίζονται στη θάλασσα και συνεχίζουν την υποθαλάσσια διαδρομή τους έως το σημείο προσαιγιάλωσης της Κορακιάς στην Κρήτη. Από την Κορακιά, τα 2 καλώδια οδεύουν προς τον τερματικό Σταθμό Μετατροπής ΣΡ/ΕΡ Δαμάστας και τελικά η διασύνδεση με το δίκτυο της Κρήτης ολοκληρώνεται μέσω του νέου υποσταθμού GIS Δαμάστας.

Για τη λειτουργία του συστήματος θα λάβει χώρα η εγκατάσταση δύο σταθμών ηλεκτροδίων, ο ένας στη νησίδα Σταχτορρόη Αττικής και ο δεύτερος στην Κορακιά Ηρακλείου.

Τα οφέλη της εμβληματικής διασύνδεσης

Με τη λειτουργία της “μεγάλης” διασύνδεσης, η εξάρτηση της Κρήτης από τους τοπικούς πετρελαϊκούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής θα τερματιστεί μηδενίζοντας τις εκπομπές CO2 του άνθρακα που προέρχονται από την ηλεκτροπαραγωγή, βελτιώνοντας θεαματικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της Κρήτης. Επιπλέον, η κατασκευή του υποβρύχιου καλωδίου θα δημιουργήσει σημαντικό περιθώριο μεταφοράς καθαρής ενέργειας από και προς το νησί, το οποίο εκτιμάται σε περίπου 2 GW.

Παράλληλα, το εμβληματικό για την Κρήτη και τη χώρα έργο συνοδεύεται από σημαντικά οικονομικά οφέλη. Το 2022, που είναι το πρώτο πλήρες έτος λειτουργίας της διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου, η εξοικονόμηση από τα ΥΚΩ υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε 385 εκατ. ευρώ, κάτι το οποίο μεταφράζεται σε εξοικονόμηση 1 εκατ. ευρώ κάθε μέρα για όλους τους καταναλωτές της χώρας. Με την ολοκλήρωση της “μεγάλης” διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής το 2024, η εξοικονόμηση από τις χρεώσεις ΥΚΩ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί στα 550 εκατ. ευρώ.

(Πηγή: neakriti.gr)