Ιστορικό ρεκόρ άνω των 5.000 ποντοπόρων πλοίων για την ελληνική ναυτιλία

Το σημείο ορόσημο των 5.000 ποντοπόρων πλοίων ξεπέρασε για πρώτη φορά στην ιστορία της η Ελλάδα. 
Το συγκεκριμένο γεγονός γνωστοποίησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, στο πλαίσιο ενημέρωσης για τις διμερείς σχέσεις Ελλάδας και Παναμά που διοργάνωσε το Δίκτυο για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη.

Την ίδια στιγμή, στην τελική ευθεία βρίσκεται η δημιουργία της ελληνικής πρεσβείας στον Παναμά με κοινή στήριξη και από τις δύο πλευρές τόσο της Ελλάδας όσο και του κράτους της Κεντρικής Αμερικής. Ήδη από το 1999 υφίσταται πρόταση της Επιτροπής της Βουλής δημοσιευμένη σε ΦΕΚ, η οποία είχε προτείνει την ίδρυση πρεσβείας στον Παναμά.

Οι σχέσεις των δύο χωρών εντοπίζονται κυρίως στον τομέα της ναυτικής συνεργασίας. Σημειώνεται ότι ο πρώτος καπετάνιος που πέρασε τη διώρυγα του Παναμά ήταν ο Έλληνας, Νικήτας Μαυράκης. Η σχέση των δύο κρατών αποτυπώθηκε επίσης με την εκλογή του ελληνικής καταγωγής προέδρου του Παναμά, Δημητρίου Λάκα Μπάχα, ενώ η ελληνική κοινότητα διατηρεί ισχυρή παρουσία στο συγκεκριμένο κράτος.

Εντός του 2023 αναμένεται η δημιουργία της ελληνικής πρεσβείας στον Παναμά

Επί του παρόντος η Ελλάδα εκπροσωπείται στον Παναμά μέσω του ελληνικού προξενείου, ενώ σε ό,τι αφορά την προαγωγή του προξενείου σε πρεσβεία εκτιμάται ότι είναι κάτι που θα έχει ολοκληρωθεί και τυπικά εντός του 2023, όπως ανέφερε στο Capital.gr ο πρώην πρέσβης του Παναμά και γενικός διευθυντής τη Panama Shipping Agency & Services, Αντώνης Τάκης, στο περιθώριο της συγκεκριμένης ενημερωτικής εκδήλωσης.

Οι δύο χώρες συνδέονται από την κοινή ναυτιλιακή ιδιοσυγκρασία, ενώ αμφότερες βασίζονται στη ναυτιλία ως προς το στόλο, τη σημαία αλλά και την απασχόληση των ναυτικών, όπως αναφέρθηκε εκτός των άλλων στο πλαίσιο έρευνας του Δικτύου που παρουσιάστηκε από τον Θάνο Πάλλη, καθηγητή Διοίκησης Λιμένων και Ναυτιλίας, στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και προέδρου της Διεθνούς Ένωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων (International Association of Maritime Economists – IAME).

163 πλοιοκτήτες διατηρούν πλοία υπό σημαία Παναμά με 3 εκατ. τόνους μεταφορικής ικανότητας

Στον τομέα της ναυτιλίας οι δύο χώρες βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα του κόσμου μεταξύ των μεγάλων ναυτιλιακών σημαιών. Η σημαία του Παναμά αποτελεί τη μεγαλύτερη σημαία του κόσμου, με τη συμμετοχή σε αυτήν 163 Ελλήνων.

Οι συγκεκριμένοι Έλληνες πλοιοκτήτες διαθέτουν ένα ή περισσότερα πλοία υπό σημαία Παναμά. Ταυτόχρονα ο στόλος ελληνικής ιδιοκτησίας που βρίσκεται υπό την ίδια σημαία υπερβαίνει τα 3 εκατομμύρια τόνους μεταφορικής ικανότητας. Ειδικότερα, το 15% των Ελλήνων πλοιοκτητών έχουν έστω και ένα πλοίο υπό παναμέζικη σημαία.

Στην ίδια έρευνα αποτυπώνεται η σημαντική παρουσία των ελληνόκτητων πλοίων στα λιμάνια του Παναμά, είτε πρόκειται για τη διώρυγα, είτε για νευραλγικής σημασίας λιμάνια που διατηρεί το συγκεκριμένο κράτος στον Ατλαντικό και στον Ειρηνικό, τα οποία διευκολύνουν τη διακίνηση φορτίων προς τη Βόρεια Αμερική και προς την Λατινική Αμερική και την Καραϊβική.

Όπως ανέφερε ο κύριος Πάλλης "τα λιμάνια αυτά διατηρούν ιδιαίτερη δυναμική σε ό,τι αφορά άμεσες επενδύσεις στο εσωτερικό και στο εξωτερικό της χώρας, οι οποίες δημιουργούν σημαντικές προοπτικές για την περαιτέρω ανάπτυξη του εμπορίου". O ίδιος συμπλήρωσε ότι το 25% των πλοίων που προσεγγίζουν λιμένες του Παναμά είναι ελληνόκτητα.

Η ελληνική ναυτιλία ελέγχει πάνω από το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ανέφερε από την πλευρά του ότι ελληνική ναυτιλία ελέγχει πάνω από το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 59% του ευρωπαϊκού στόλου.

Στάθηκε στα κοινά της Ελλάδας και του Παναμά, λέγοντας ότι το κανάλι του Παναμά συνδέει δύο ωκεανούς, ενώ η Ελλάδα συνδέει δύο ηπείρους και στην ξηρά και στη θάλασσα. Τόνισε ότι πολλοί Έλληνες εφοπλιστές εμπιστεύονται το νηολόγιο του Παναμά, όπου περίπου το 10% έχουν εγγράψει τα πλοία τους στο εν λόγω νηολόγιο.

Πρόσφατα οι Έλληνες πλοιοκτήτες ξεπέρασαν το φράγμα των 5.000 ποντοπόρων πλοίων, σύμφωνα με τον υπουργό. Αναφερόμενος στη σημασία του ελληνόκτητου στόλου ο κύριος Πλακιωτάκης είπε ότι:

"Οι Έλληνες πλοιοκτήτες μπορούν να παίξουν στρατηγικό ρόλο στη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας, δεδομένου ότι ελέγχουν πάνω από 20% της χωρητικότητας των LNG Carriers στον κόσμο και πάνω από 30% των δεξαμενοπλοίων στον κόσμο.

Αυτό το γεγονός μας δίνει την δυνατότητα και την υποχρέωση να κάνουμε ένα rebranding στην ελληνική ναυτιλία για το πόσο σημαντική είναι στο παγκόσμιο τουριστικό εμπόριο, στην παγκόσμια ναυτιλία, στη διασφάλιση της ασφαλούς ναυσιπλοΐας.

Θέλουμε τον Παναμά δίπλα μας και στα διεθνή φόρα αλλά και στις διεκδικήσεις και προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η ναυτιλία το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα".

Στο κάδρο νόμος – πλαίσιο για τη ναυτική εκπαίδευση και την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση

Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η διεθνής ναυτιλία σύμφωνα με τον υπουργό, είναι το έλλειμα αξιωματικούς που θα υπερβεί τα 90.000 άτομα έως το 2026, επικαλούμενος στοιχεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου.

Ο κύριος Πλακιωτάκης σημείωσε ωστόσο ότι το υπουργείο συνεργαζόμενο και με θεσμικούς εκπροσώπους της αγοράς αλλά και με την ακαδημαϊκή κοινότητα, έχει ετοιμάσει ένα πλαίσιο διατάξεων με στόχο να εξελιχθεί σε ένα νόμο – πλαίσιο για τη ναυτική εκπαίδευση με παράλληλο άνοιγμα στην ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση.

Άννα Διαμαντοπούλου: Η Ελλάδα βρίσκεται στην κοιτίδα της Μεσογείου και ο Παναμάς συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό
Η Άννα Διαμαντοπούλου επικεφαλής του Δικτύου αναφέρθηκε στη σημασία ύπαρξης συνεργασιών και στην περίπτωση Ελλάδας και Παναμά αλλά και ευρύτερα, κάτι το οποίο υλοποίησε από την πρώτη στιγμή της σύστασής του ο φορέας.

"Επιδίωξή μας είναι να γίνει πιο ουσιαστική η σχέση των δύο χωρών, κάτι που θα μετουσιωθεί με τη δημιουργία της ελληνικής πρεσβείας. Οι μελετητές της εποχής λένε ότι η Μεσόγειος είναι το παρελθόν και η κοιτίδα απ’ όπου ξεκινούν τα πάντα. Ο Ατλαντικός είναι το παρόν, εκεί που δημιουργείται η τεχνολογία και η καινοτομία και ο Ειρηνικός είναι το μέλλον.

Ο Παναμάς συνδέει τον Ειρηνικό με τον Ατλαντικό και η Ελλάδα είναι μία χώρα που βρίσκεται στην κοιτίδα. Η συνεργασία με τον Παναμά είναι πολύ ουσιαστική, είναι συναρπαστική για την εποχή μας", είπε η κυρία Διαμαντοπούλου.

capital.gr

eep logo