Οι πολυεθνικές παρακάμπτουν το λιμάνι του Πειραιά

limani peiraia containers

Τα πρώτα εκατό εμπορευματοκιβώτια σαράντα ποδών της Hewlett Packard που προορίζονταν για σιδηροδρομική μεταφορά από τον Πειραιά στην Κεντρική Ευρώπη ταξιδεύουν ήδη για το λιμάνι Κόπερ της Σλοβενίας, καθώς ο άξονας Πειραιάς - Ειδομένη παραμένει κλειστός ελέω λαθρομεταναστών και η παράκαμψη από τη Βουλγαρία είναι προβληματική. Με αυτό τον τρόπο η πρώτη μεγάλη πολυεθνική που προτίμησε τον Πειραιά για πύλη των εισαγωγών της στην Ευρώπη γίνεται και η πρώτη που ενεργοποιεί plan B απεμπλοκής της. Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της «Κ», η εκπρόσωπος της HP για τις αγορές EMEA, Danièle Mason, ξεκαθαρίζει πως ο αμερικανικός όμιλος «παραμένει δεσμευμένος στην υλοποίηση της στρατηγικής του να χρησιμοποιεί τον ανανεωμένο λιμένα Πειραιώς ως διαμετακομιστικό κέντρο διασύνδεσης της Ασίας με την Ελλάδα ως νέα πύλη στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική». Προσθέτει όμως πως «είναι προσηλωμένη και στη στρατηγική της αυτή αλλά και στους πελάτες της και διαθέτει έτσι επιχειρησιακό σχέδιο με συνέχεια αλλά και δυνατότητα να μετριάζει ή να αποτρέπει διαταραχές στην εφοδιαστική της αλυσίδα».

Δεν είναι όμως η μόνη που αντιμετωπίζει προβλήματα στην εφοδιαστική της αλυσίδα. Επιχειρήσεις που έχουν φορτία τους εγκλωβισμένα στα σύνορα, σε λιμάνια ή σε αποθηκευτικούς χώρους προς μεταφόρτωση σε τρένα και εξαγωγή προς την Ευρώπη, αναζητούν αγωνιωδώς εναλλακτικές λύσεις που δεν περιλαμβάνουν την Ελλάδα. Οσοι άτυχοι επιχειρηματίες έχουν τις παραγωγικές τους μονάδες στην Ελλάδα και εισάγουν πρώτες ύλες παραμένουν με όση ελάχιστη υπομονή τούς έχει απομείνει, έπειτα από είκοσι μέρες διακοπής της βασικής σιδηροδρομικής σύνδεσης με την Ευρώπη, όμηροι της αδυναμίας της Πολιτείας να δώσει λύση στο καίριο αυτό πρόβλημα. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται μεγάλοι εισηγημένοι όμιλοι προϊόντων προσωπικής υγιεινής και απορρυπαντικών που εισάγουν πρώτες ύλες και επανεξάγουν μεταποιημένα προϊόντα όπως ο Σαράντης, προϊόντων και αναλώσιμων πληροφορικής όπως το Πλαίσιο, η Χαϊδεμένος ΑΕΒΕ αλλά και δεκάδες άλλοι ακόμα.

Την ίδια ομηρία βιώνουν όμως και όσοι περιμένουν τη βυτιοφόρο αμαξοστοιχία με τους επτακόσιους τόνους υδροχλωρικού οξέος και άλλη θειικού οξέος από την Ουγγαρία, που παραμένει για δεύτερη εβδομάδα εγκλωβισμένη στα Σκόπια, μεταξύ των οποίων είναι και οι ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, Coca-Cola 3Ε και Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Τεράστια προβλήματα, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, αντιμετωπίζουν επίσης βιομηχανίες όπως η SCA, πολυεθνική εταιρεία υγιεινής και παραγωγής χαρτιού, η Atlas Tapes, η Alpha Glass και άλλες.

Ολόκληρος ο διάδρομος συνδυασμένων μεταφορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης έχει καταρρεύσει, αλλά πάνω απ’ όλα έχει καταρρεύσει η αξιοπιστία της Ελλάδας ως πύλης εισόδου για τις εκ της Ασίας εισαγωγές στην Ευρώπη και όχι μόνον. Είναι τα τρένα, που πρώτα γέμισε με φορτία της προς την Κεντρική Ευρώπη η Hewlett Packard, τα οποία έπειτα από προσπάθειες τριών και πλέον ετών κατάφεραν να επιστρέφουν γεμάτα αναβαθμίζοντας τα ελληνικά λιμάνια και ως εξαγωγικά.

Σύσσωμη η λιμενική και μεταφορική βιομηχανία της Ελλάδας μιλάει για ανυπολόγιστη καταστροφή σε επίπεδο αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης, καθώς και για άμεσες ζημίες δεκάδων εκατομμυρίων όχι μόνον από διαφυγόντα κέρδη αλλά από τις μέχρι τώρα καθυστερήσεις και ακυρώσεις συμβολαίων και εγγυητικών επιστολών, που είτε απειλούνται άμεσα με κατάπτωση είτε έχουν ήδη καταπέσει.

Θα περίμενε κανείς ότι αυτή η εικόνα θα είχε κινητοποιήσει ήδη τους αρμόδιους στην κυβέρνηση, αλλά σύμφωνα με μαρτυρίες ανωτάτων στελεχών μεγάλων ξένων πολυεθνικών εταιρειών μεταφορών, με τα οποία συνομίλησε η «Κ», ο αστυνομικός διευθυντής στην Ειδομένη στις νέες εκκλήσεις τους χθες να αποκαταστήσει τη σιδηροδρομική επικοινωνία της χώρας με την Ευρώπη, απάντησε πως χωρίς άνωθεν εντολή δεν μπορεί να κάνει τίποτα.

Επειδή όμως φαίνεται ότι είναι δύσκολο να αντιληφθούν πολλοί το εύρος της συντελούμενης για την εθνική οικονομία ζημίας, είναι χρήσιμο να αναφερθεί πως, σύμφωνα με εκτιμήσεις μελέτης της Εθνικής Τράπεζας, η αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων από τον Πειραιά και τους ελληνικούς σιδηροδρόμους θα μπορούσε να φέρει επιπλέον έσοδα της τάξης των 9 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ θα δημιουργούσε περίπου 9.000 νέες θέσεις εργασίας. Η συνεισφορά θα μπορούσε να φτάσει τα 5,1 δισ. μέχρι το 2018 και τις 125.000 νέες θέσεις εργασίας, μέσω της ανάπτυξης του δικτύου επιχειρήσεων logistics μεταφορών και μεταποίησης στην περιοχή του λιμανιού του Πειραιά. Αντ’ αυτών στην Ελλάδα σήμερα αποδομούνται και αυτά που με κόπο έχουν κτιστεί σε πείσμα επτά ετών ύφεσης και μαζί τους εκτός από τις θέσεις εργασίας που απειλούνται, η ελπίδα για έναν νέο πυλώνα της εθνικής οικονομίας.

kathimerini.gr

eep logo