"Ναυμαχία" Δρίτσα - Βαρβιτσιώτη στη Βουλή

ypoyrgeio naftilias

Θέματα ναυτιλίας στον Προϋπολογισμό

Το προσφυγικό κυριάρχησε στο «ναυτιλιακό» σκέλος της συζήτησης στη Βουλή για τον προϋπολογισμό του 2016 αποτελώντας σημείο αντιπαράθεσης ανάμεσα στον υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα και στον προκάτοχό του Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.

Αποτέλεσμα ήταν τα βασικά θέματα της Ναυτιλίας (ναυτεργατικά, ποντοπόρος ναυτιλία, ακτοπλοΐα, λιμάνια κ.α) να περάσουν σε «δεύτερη μοίρα» και να αναπτυχθούν επιγραμματικά είτε σε επίπεδο κριτικής είτε σε επίπεδο προθέσεων, αντίστοιχα.

Ωστόσο, ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η πολιτική διάσταση, που έδωσε στην ομιλία του ο Θοδωρής Δρίτσας κάνοντας λόγο για «κόμματα- ουραγούς» που υπηρετούν τα θέματα, που βγάζουν στην επικαιρότητα «τα οικονομικά, τα μιντιακά και άλλα συμφέροντα».

Από πλευράς «ειδήσεων» η ομιλία του κ. Δρίτσα μπορούμε να σημειώσουμε τα εξής στοιχεία:
1. Ο προϋπολογισμός του υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής είναι «αυξημένος κατά τι, κατά 3,7%».
2. «Οι συνολικές πιστώσεις (…) θα καλύψουν και νέες προσλήψεις στελεχών του Λιμενικού Σώματος».
3. Οι επιδοτήσεις για την κάλυψη των λεγόμενων «άγονων γραμμών» έχουν προϋπολογιστεί για το 2016 σε 81.400.000 €.
4. Έγιναν συγκεκριμένες εξαγγελίες για το Λιμενικό Σώμα (καταβολή επιδόματος εξομάλυνσης, αναδρομικών, αλλαγή στο πλαίσιο των μεταθέσεων και στον Οργανισμό του ΥΝΑ).

Τέλος, ο κ. Δρίτσας απαρίθμησε τους άξονες των βασικών πολιτικών και μεταρρυθμιστικών- όπως είπε- κατευθύνσεων του Υπουργείου, χωρίς, όμως, να δώσει περισσότερα στοιχεία:

α) Μεταρρύθμιση, αναδιοργάνωση βασικών τομέων ευθύνης του Υπουργείου.
β) Παρεμβάσεις για την αύξηση δημοσίων εσόδων και αναδιοργάνωση.
γ) Η εξοικονόμηση πόρων και η καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.

Πάντως, από την ομιλία του υπουργού φαίνεται ότι οι δύο από τους τρεις άξονες παρεμβάσεων σχετίζονται με τα οικονομικά (!), καθώς αφορούν «την αύξηση δημοσίων εσόδων» και την «εξοικονόμηση πόρων».

Από εκεί και περά, στη «ναυτιλιακή» συζήτηση στην διάρκεια του προϋπολογισμού, που έγινε σε δύο ημέρες (στις 2/12 μίλησε ο κ. Βαρβιτσιώτης και στις 5/12 ο κ. Δρίτσας), ξεχώρισαν τα εξής σημεία:

Η «σύγκρουση»:
Μ. Βαρβιτσιώτης: «Σήμερα, πριν λίγο, ο Έλληνας Επίτροπος για τη μετανάστευση κρούει το καμπανάκι για τη Σένγκεν, για τη συστηματική παραβίαση που κάνει η Ελλάδα στη Συνθήκη Σένγκεν, έχοντας αφήσει ανοιχτά, αφύλακτα και χωρίς κανέναν έλεγχο τα σύνορά της. Και ενώ όλες οι χώρες γύρω μας υψώνουν τείχη και κλείνουν σύνορα και ενώ η Ευρώπη βρίσκεται υπό την τρομοκρατική απειλή τζιχαντιστών, έχει αποδειχθεί ότι από τη χώρα μας περνάνε τζιχαντιστές χωρίς έλεγχο. Τα σύνορά μας παραμένουν αφύλακτα και ανοικτά. (…) η πολιτική Τσίπρα, Χριστοδουλοπούλου, Καμμένου και όλων των υπολοίπων μπορεί να βάλει βόμβα στα θεμέλια της Συνθήκης Σένγκεν».

Θ. Δρίτσας: «Για το προσφυγικό ακούσαμε επίσης τον υπεύθυνο στρατηγικού σχεδιασμού της Νέας Δημοκρατίας κ. Βαρβιτσιώτη να μας λέει ότι συστηματική παραβίαση κάνει η Ελλάδα στη Συνθήκη Σένγκεν, έχοντας αφήσει ανοιχτά, αφύλακτα και χωρίς κανέναν έλεγχο τα σύνορά της. Αυτό δεν είναι προβοκάτσια; Αυτό δεν είναι ταύτιση με όλες εκείνες τις πολιτικές διαφόρων κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που επιλέγουν τον εθνικό εγωισμό και την εθνική περιχαράκωση; Δεν είναι βούτυρο στο ψωμί όλων εκείνων των κρατών που διαλέγουν την εθνική περιχαράκωση και τον εθνικό εγωισμό το να λέει ο υπεύθυνος στρατηγικού σχεδιασμού –τρομάρα μας!- της Νέας Δημοκρατίας ότι η Ελλάδα παραβιάζει συστηματικά τη Συνθήκη Σένγκεν, έχοντας αφήσει ανοιχτά και αφύλαχτα, χωρίς κανέναν έλεγχο τα σύνορά της; Πού είναι τα αφύλαχτα; Πώς προσβάλλει το Λιμενικό Σώμα και όλους τους ανθρώπους που από το πρωί μέχρι το βράδυ όλο αυτόν τον καιρό, νυχθημερόν δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους; Βραβεύτηκαν ήδη από τη UNICEF, θα βραβευτούν από την Ακαδημία Αθηνών, και αυτό είναι το λιγότερο. Έχουν καταξιωθεί στη συνείδηση και των νησιωτών και του ελληνικού λαού.
Πού είναι τα αφύλαχτα σύνορα; Τι σημαίνει για τον κ. Βαρβιτσιώτη και για όποιον λέει τέτοια λόγια, «αφύλαχτα σύνορα»; Τι θα μπορούσαν να είναι τα φυλασσόμενα όταν το Λιμενικό Σώμα έχει υποδεχθεί πάνω από επτακόσιες χιλιάδες πρόσφυγες, με βάση τις διεθνείς συνθήκες, τους έχει καταγράψει σε συνεργασία με την Αστυνομία κι έχει διασώσει σε επιχειρήσεις διάσωσης πάνω από ενενήντα χιλιάδες, χωρίς ούτε μία απώλεια ανθρώπινης ζωής; Όσες ανθρώπινες ζωές χάσαμε τις χάσαμε σε ναυάγια και όχι στις διαδικασίες της έρευνας-διάσωσης.
Δεν ξέρει ο στρατηγικός σχεδιασμός της Νέας Δημοκρατίας ότι η έρευνα - διάσωση δεν είναι μόνο ανθρωπιστικού πεδίου δραστηριότητα, αλλά πίσω απ’ αυτήν κρύβονται και συγκρούονται τεράστια γεωστρατηγικά συμφέροντα και ανταγωνισμοί; Δεν ξέρει ότι αν δεν διασώσει το ελληνικό Λιμενικό Σώμα αυτές τις χιλιάδες ανθρώπινες ζωές θα διεκδικηθεί η διάσωση από κάποιον άλλο κι αυτό θα οριοθετήσει και σύνορα και πολλές άλλες περιοχές προνομιακής δράσης; Δεν τα ξέρουμε αυτά; Δεν μάθαμε ποτέ την αλφαβήτα της έρευνας - διάσωσης και της γεωστρατηγικής σημασίας της; Εγώ είμαι πρόθυμος να μπορούσε η έρευνα - διάσωση να είναι εστιασμένη μόνο στην ανθρωπιστική διάσταση. Όμως, αυτά είναι αλφαβήτα. Τα αγνοούμε; Πού είναι η πολιτική; Αυτά είναι προβοκάτσια και παραπολιτική».

Οι «τουριστικοί οδηγοί» των μεταναστών:

Μια φραστική αστοχία (;) του πρώην υπουργού Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη προκάλεσε την παρέμβαση- ατάκα του βουλευτή Γρεβενών του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Μπγιάλα, που ελάφρυνε το κλίμα στην αίθουσα.

Μ. Βαρβιτσιώτης: «Ξέρετε τι έχει συμβεί φέτος στο Αιγαίο; Πέρυσι όλη τη χρονιά με πόλεμο στη Συρία, πάλι με 5 εκατομμύρια ανθρώπους, οι οποίοι ήταν πρόσφυγες, πέρασαν τα θαλάσσια μας σύνορα 34.000 παράνομοι μετανάστες. Φέτος, μέχρι σήμερα που μιλάμε, ξέρετε ποιος είναι ο αριθμός; Περάσανε 680.000 από το Αιγαίο! Ευθύνεστε γι’ αυτό! Ευθύνεστε, διότι όταν βγαίνουν οι τουριστικοί οδηγοί για τους μετανάστες -υπάρχουν- τι αναφέρουν; Αναφέρουν ότι τα πράγματα άλλαξαν στην Ελλάδα από τον Φεβρουάριο του 2015 και τώρα έχουμε μια κυβέρνηση πολύ πιο ανεκτική».
Χρήστος Μπγιάλας: Γι’ αυτό είχαμε αύξηση τουρισμού φέτος.

Η κριτική

Στην τοποθέτησή του ο κ. Βαρβιτσιώτης έκανε κριτική σε αρκετά θέματα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας αλλά δεν πήρε απάντηση.

Απλά, ο υπουργός Ναυτιλίας τα… απέκρουσε λέγοντας:
«Μέσα στα έξι – επτά λεπτά που μίλησε ο εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας υπάρχουν τουλάχιστον άλλα έξι-επτά αντίστοιχα, τέτοιας διάστασης παραπλανητικά ψέματα -δεν θα τα αναφέρω, γιατί δεν έχω τον χρόνο, ήδη τον εξάντλησα- τα οποία δεν είναι απλώς και μόνο παραπλανήσεις, αλλά λειτουργούν προβοκατόρικα, λειτουργούν επικίνδυνα, λειτουργούν σε βάρος του ελληνικού λαού, σε βάρος της χώρας».

Τι είπε, όμως, ο κ. Βαρβιτσιώτης:

Για τα λιμάνια & τις επενδύσεις: «Είναι επί δώδεκα μέρες κλειστή η σιδηροδρομική σύνδεση της χώρας με την Ευρώπη με ανυπολόγιστη ζημιά. Έχει καταληφθεί από Σύριους πρόσφυγες, στους οποίους προσφέρετε άσυλο, δεν το θέλουν, θέλουν να πάνε στην Ευρώπη, θέλουν να πάνε προς τη Γερμανία. Τα Σκόπια έχουν κλείσει τα σύνορα και εσείς καθόσαστε και τους κοιτάτε. Καθόσαστε και τους κοιτάτε να έχουν καταλάβει τη σιδηροδρομική γραμμή, επί δώδεκα μέρες να μην υπάρχει μεταφορά εμπορευμάτων από και προς την χώρα, παραμονή της χριστουγεννιάτικης αγοράς και βεβαίως με πάρα πολύ μεγάλο κίνδυνο για τη μεγαλύτερη και σοβαρότερη επένδυση που έγινε στη χώρα και αυτή είναι στο λιμάνι του Πειραιά.
Διότι ποιος ήταν ο λόγος για τον οποίο έγινε η επένδυση και η στρατηγική συμμαχία Ελλάδας - Κίνας στον Πειραιά; Έγινε για να αποκτήσουν τα κινέζικα εμπορεύματα γρηγορότερη πρόσβαση στην Ευρώπη. Τώρα δεν μπορούνε να πάνε με το τραίνο, το οποίο η κακή κυβέρνηση, η μνημονιακή η προηγούμενη, επιτέλους, το έκανε να συνδεθεί με το λιμάνι του Πειραιά. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι ήδη τα πλοία πηγαίνουν προς τα λιμάνια».

Γενικά, για τη Ναυτιλία: «(…) συνεχίζετε να ασκείτε μια πολιτική επικίνδυνη με οικονομικό αντίκτυπο, οικονομικό αντίκτυπο για τη χώρα, για τη ναυτιλία της αφού φεύγουν τα καράβια, μειώνεται το συνάλλαγμα, μειώνεται ο στόλος».

Ο κ. Δρίτσας από τη πλευρά του δεν απάντησε στα παραπάνω αλλά παρέπεμψε σε ερώτηση που έχει καταθέσει στη Βουλή ο υπεύθυνος του τομέα ναυτιλιακής πολιτικής της ΝΔ Νότης Μηταράκης, ο οποίος «μάλιστα στο τέλος ζητάει και την παραίτηση της Κυβέρνησης, γιατί, όπως λέει, φεύγουν οι ναυτιλιακές εταιρείες από τον Πειραιά»

«Θα του απαντήσω και θα του απαντήσω με όλη τη σοβαρότητα που έχει το θέμα. Δεν υπάρχει τέτοιο θέμα. Υπάρχει ρευστότητα, κινητικότητα, ανταγωνισμός στην Ευρώπη, στη Γερμανία, στην Κύπρο. Βεβαίως και υπάρχει. Φαινόμενο ότι ο Πειραιάς χάνει την ισχύ του ως λιμενικό κέντρο δεν υπάρχει. Ρωτήστε την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ρωτήστε το Ναυτικό Επιμελητήριο. Μην ρωτάτε την Κυβέρνηση και τον ΣΥΡΙΖΑ».
«Είναι ή δεν είναι αυτό προβοκάτσια, όταν ο ανταγωνισμός είναι ακριβώς σε πλήρη εξέλιξη και είναι ένα σωρό χώρες, κράτη και άλλα διεθνή και ευρωπαϊκά και μεσογειακά συμφέροντα, με ανοιχτά τα μέτωπα για να πλήξουν την ελληνική ναυτιλία και να διεκδικήσουν μερίδιο από την ισχύ της; Αυτό τι είναι; Είναι πολιτική εναντίον της Κυβέρνησης; Έχει καμία σχέση αυτό με πραγματική κριτική;», υπογράμμισε ο κ. Δρίτσας.

Πολιτική αντιπαράθεση

Ενδιαφέρον στοιχείο της ομιλίας αποτέλεσε η πολιτική τοποθέτηση του υπουργού Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα. Ας δούμε τα κύρια σημεία της:

« (…) έχουμε την γνωστή παραπολιτική αντιπολίτευση, αυτό που λέγεται -κι έχει επικρατήσει τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, ίσως και διεθνώς- «αποδόμηση του αντιπάλου». Είναι η μεταμοντέρνα συνεισφορά του μιντιακού συστήματος στην πολιτική, στην άλωση της πολιτικής, το οποίο υπάρχει πια και μέσα στην Αίθουσα του Κοινοβουλίου.
Δεν είναι πολιτική, αυτό, κύριοι συνάδελφοι. Είναι παραπολιτική. Η αποδόμηση δεν έχει καμία σχέση με την αυστηρή και αναγκαία κριτική της αντιπολίτευσης προς κάθε κυβέρνηση, γιατί ακριβώς αποφεύγει τις ευθύνες. Ο λόγος ο αντιπολιτευτικός του ΣΥΡΙΖΑ, σε αντίθεση προς όσα λέγονται, ήταν σκληρός, πολλές φορές μπορεί να πει κανείς ότι εκ των υστέρων μπορεί να αποδεικνύεται και υπερβολικός ως ρητορική, αλλά ποτέ δεν ήταν αποδομητικός. Ήταν προς την κατεύθυνση της σύνθεσης, της εναλλακτικής πρότασης.
Πού είναι η εναλλακτική πρόταση σε αυτήν την κατεύθυνση; Πού είναι η καταξίωση της πολιτικής; Πού είναι η δικαίωση της πολιτικής; Η πολιτική δικαιώνεται με την εναλλακτική πρόταση. Και προς αυτήν την κατεύθυνση είμαστε πλέον μπροστά σε ένα φαινόμενο όπου δεν αντιπολιτεύεται την Κυβέρνηση απλώς ένα κόμμα ή δύο ή τρία, την αντιπολιτεύεται ένα καθεστώς, ένα σύστημα. Κατά περίεργο τρόπο, τα κόμματα αυτά παίζουν και λιγότερο ρόλο, παίζουν ρόλο ουραγού. Την πρώτη γραμμή την κρατούν τα οικονομικά, τα μιντιακά και άλλα συμφέροντα κι έρχονται τα κόμματα ουραγοί να υπηρετήσουν ό,τι η μιντιακή ταυτοποίηση και άλλοι κύκλοι κάθε μέρα βγάζουν στην επικαιρότητα κι έρχονται να τα αξιοποιήσουν και μέσα στη Βουλή. Αυτά είναι κόμματα-ουραγοί, δεν έχουν καμμία σχέση με κόμματα που συγκροτούν προγραμματικές και υπεύθυνες πολιτικές στάσεις.
(…). Όλοι ενωμένοι εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ, με τρομερά παραπλανητικά ψέματα, με παρατηρήσεις. (…) Ποια είναι η θέση, επομένως, των κομμάτων; Μια οικουμενική αντιπολίτευση απέναντι σε μια Κυβέρνηση (…). Αυτά, λοιπόν, δεν μπορούμε να τα αγνοούμε και να κάνουμε μια συζήτηση για τον προϋπολογισμό, που όντως είναι η κορυφαία συζήτηση, και να καμωνόμαστε ότι δικαιωνόμαστε. Διότι εδώ η αντιπολιτευτική ρητορική φτάνει και στα όρια της προβοκάτσιας».

Οι εξαγγελίες:

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας στα θέματα του Λιμενικού Σώματος προαναγγέλλοντας μεταξύ άλλων την καταβολή επιδόματος εξομάλυνσης στο προσωπικό, τις επικείμενες μισθολογικές ωριμάνσεις και τις αναδρομικές αποδοχές.

Ο ίδιος είπε ότι θα δοθεί έμφαση στην ενίσχυση του «ανατολικού μετώπου» και από τον προϋπολογισμό θα καλυφθούν δαπάνες μετακινήσεων «προμήθειες εξοπλισμού και συντήρησης επιχειρησιακών μέσων, δαπάνες προμήθειας καυσίμων και ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών για την τεχνική υποστήριξη ιπταμένων μέσων και πολλά άλλα που είναι απολύτως αναγκαία».

Ακόμα, εξήγγειλε:
«Αναδιοργάνωση του Οργανισμού του ΥΝΑ, εκσυγχρονισμό του πλωτού και εναέριου στόλου και αναθεώρηση του πλαισίου που μεταρρυθμίζει τις μεταθέσεις των στελεχών».

Για άλλα θέματα ο υπουργός αναφέρθηκε επιγραμματικά στα εξής:

«Η αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης, η αναδιοργάνωση του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, ο ανασχεδιασμός του ακτοπλοϊκού συστήματος, η αλλαγή του συστήματος προσλήψεων στο Λιμενικό Σώμα και η προοπτική ίδρυσης Ακαδημίας Λιμενικού Σώματος, η αναμόρφωση της Δημόσιας Πλοηγικής Υπηρεσίας, το Μητρώο Τουριστικών Πλοίων, τα τέλη πλόων τουριστικών σκαφών και ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργιών με το ηλεκτρονικό εισιτήριο και το πρότυπο ναυλοσυμφώνου στον κλάδο των τουριστικών σκαφών, όπως και η δραστική επίλυση του προβλήματος των άνυδρων νησιών, με πρωτοβουλίες της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου, η ίδρυση του συμβουλίου νησιωτικής πολιτικής και η επικείμενη ίδρυση του ινστιτούτου νησιωτικής πολιτικής».

Πηγή: pireas2day.gr

eep logo