Θαλάσσιες ασφαλίσεις: Επιβιώνοντας στις διαρκείς μεταβολές του αναδυόμενου ρίσκου

naftilia glaros

Νέοι κίνδυνοι και απειλές στις ναυτιλιακές μεταφορές

Σε μία περίοδο που οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της παγκόσμιας ύφεσης και των συνεχιζόμενων εμπορικών αντιπαραθέσεων παραμένουν ασαφείς, η κατάσταση στην αγορά θαλάσσιων ασφαλίσεων, χαρακτηρίζεται από σημαντικές μεταβολές. Πρόκειται για μία αγορά που διανύει περίοδο αναστάτωσης, και αναδιατάξεων, αλλά ταυτόχρονα και ευκαιριών.

Εδραιωμένοι αλλά και οι αναδυόμενοι κίνδυνοι συνεχίζουν να εξελίσσονται και να αυξάνονται, απειλώντας σε πολλές περιπτώσεις την κερδοφορία της συγκεκριμένης αγοράς. Ωστόσο, μέσα από την πειθαρχημένη ανάληψη κινδύνων και την στροφή προς την τεχνολογία και τις εν γένει πιο αποτελεσματικές ψηφιακές διαδικασίες, η αγορά των θαλασσίων ασφαλίσεων θα μπορούσε να κινηθεί προς μία περισσότερο κερδοφόρα ανάπτυξη. Σύμφωνα, δε, με τις τελευταίες έρευνες η παγκόσμια αγορά θαλάσσιων ασφαλίσεων θα μπορούσε να κινηθεί προς μία εντυπωσιακή άνοδο άνω των 8 δις. δολαρίων έως το 2024. Ας δούμε, όμως, κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα:

Η κλιματική αλλαγή και τα ακραία καιρικά φαινόμενα

Οι Ηνωμένες Πολιτείες, μόνο πέρυσι, υπέστησαν συνολικά 30 καταιγίδες, με 13 τυφώνες, εκ των οποίων οι έξι χαρακτηρίστηκαν ως μεγάλοι. Η ακραία καιρική δραστηριότητα αυτού του τύπου προκάλεσε οικονομικές ζημιές ύψους 60-65 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ οι τις ασφαλισμένες ζημιές έφτασαν τα δεκάδες δισεκατομμύρια. Λόγω της κλιματικής αλλαγής, οι τυφώνες γίνονται όλο και συχνότεροι ενώ πλέον κοστίζουν περισσότερο: Δεν είναι τυχαίο ότι 14 από τους 15 πιο δαπανηρούς τυφώνες στον Ατλαντικό εκδηλώθηκαν μετά το 2004, ενώ αυτή η αυξανόμενη τάση θέτει τους ανθρώπους, τους ασφαλιστές και τις κυβερνήσεις σε συναγερμό, εν αναμονή μεγαλύτερων και τακτικότερων λογαριασμών αντιμετώπισής τους.

Ποιος είναι ο πραγματικός κίνδυνος;

Οι εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες διαχείρισης και αποθήκευσης αγαθών σε λιμενικές ζώνες είναι ιδιαίτερα ευάλωτες και εκτεθειμένες στους κινδύνους των καιρικών φαινομένων που μπορούν να πλήξουν την εισαγωγή ή εξαγωγή αγαθών. Οι εταιρείες αυτές ασφαλίζουν τα αποθέματα τους στην ασφαλιστική αγορά μεταφοράς φορτίων. Εδώ, όμως, εμφανίζεται ένα επιπρόσθετο ζήτημα: Αυτό της διασυνδεσιμότητας της αλυσίδας εφοδιασμού, απέναντι στα ακραία αυτά καιρικά σενάρια. Από το 2000, η αξία των ενδιάμεσων αγαθών που διακινούνται παγκοσμίως έχει τριπλασιαστεί σε περισσότερα από 10 τρισεκατομμύρια δολάρια, τα οποία παραδίδονται μέσω όλο και πιο ευάλωτων παγκόσμιων δικτύων. Και αυτές, οι κατά τα άλλα αποτελεσματικές διαδικασίες είναι ιδιαίτερα ευάλωτες σε διαταραχές που μπορούν να επιφέρουν έως και την πλήρη αναστολή τους.

Το τελευταίο παράδειγμα αφορά τις εμπορικές αεροπορικές πτήσεις. Λόγω covid-19, οι πτήσεις και ο αριθμός των επιβατών έχουν μειωθεί σημαντικά, αλλά οι τιμές των αερομεταφορών για φορτία αυξήθηκαν 10 φορές. Έτσι, η διαθεσιμότητά τους είναι πλέον πολύ χαμηλή. Ως εκ τούτου, οι πελάτες αναζητούν διαφορετικούς τρόπους αποστολής αγαθών. Σαν αποτέλεσμα, βλέπουμε πλέον ηλεκτρονικά είδη ιδιαίτερα υψηλής αξίας να μετακινούνται μέσω σιδηροδρομικών και οδικών δικτύων, γεγονός που μεταβάλλει αντίστοιχα και το τοπίο των κινδύνων.

Ως αγορά επομένως, χρειάζεται να συνεχίσουμε να αναπτύσσουμε καινοτόμες προσεγγίσεις και επιλογές που δίνονται μέσα από την ανάλυση δεδομένων, τις γεωχωρικές λύσεις και τις δυνατότητες διαμόρφωσης νέων μοντέλων για την αντιμετώπιση της αύξησης τόσο της συχνότητας όσο και της σοβαρότητας των ζημιών που οφείλονται σε έντονα καιρικά φαινόμενα. Αυτό θα μας επιτρέψει να αναπτύξουμε τις κατάλληλες τεχνικές προσεγγίσεις τιμολόγησης, που θα είναι βιώσιμες και θα προσφέρουν τις απαραίτητες αποδόσεις για τους παρόχους κεφαλαίου.

Η απειλή των Cyberattacks στα εμπορεύματα

Για τον κλάδο των logistics η εγκληματικότητα στα είναι ένα τεράστιο ζήτημα που δεν γνωρίζει σύνορα. Έστω και αν η κλοπή μέσα από μια εγκατάσταση αποθήκευσης ή φύλαξης κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα, τα εμπορεύματα συχνά μεταφέρονται μόνο με την χρήση απλών φορτηγών. Και παρά τα εξελιγμένα μέσα ασφάλειας, οι κίνδυνοι δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν με παραδοσιακούς τρόπους.

Η πειρατεία στον κυβερνοχώρο εκμεταλλεύεται όλα τα ηλεκτρονικά τρωτά σημεία. Δεν είναι τυχαίο ότι και οι τέσσερις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο έχουν πληγεί από κυβερνοεπιθέσεις με ransomware και κακόβουλα λογισμικά. Επηρεάζοντας έτσι τα δεδομένων και θέτοντας πρακτικά ένα παγκόσμιο σύστημα κρατήσεων εμπορευματοκιβωτίων. Τον προηγούμενο χρόνο, τέτοια περιστατικά εντάθηκαν με κακόβουλο λογισμικό να «εισχωρεί» ακόμη και σε USB στα συστήματα πληροφορικής ενός πλοίου.

Ο χώρος, όμως στον οποίο οι συμμορίες κακόβουλου λογισμικού κάνουν τη μεγαλύτερη ζημιά, είναι οι επιθέσεις στα συστήματα που έχουν τη βάση τους στα γραφεία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και στα κέντρα δεδομένων. Τέτοια συστήματα διαχειρίζονται πλοία και χρησιμοποιούνται για την κράτηση μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων, τη δημιουργία τελωνειακών δηλωτικών, την εκχώρηση αριθμών ταυτότητας στα κοντέινερ και την συνεχή παρακολούθηση των συνθηκών ασφάλειας.

Κατά συνέπεια, ενώ ο κλάδος στρέφεται όλο και ταχύτερα σε πιο προηγμένη τεχνολογία για όλα τα δεδομένα της δραστηριότητάς του, από την πλοήγηση έως τη φόρτωση και εκφόρτωση φορτίου, οι απειλές στον κυβερνοχώρο μπορούν να διαταράξουν τη μεταφορά δεδομένων, τον εξοπλισμό και τα υλικά ή ακόμη και αισθητήρες κρίσιμους για τη λειτουργία ενός πλοίου. Συνθέτοντας μια πραγματική απειλή.

Το πρόβλημα των χιλιάδων κοντέινερ

Στον Ειρηνικό Ωκεανό, το τελευταίο διάστημα, και σε 4 περιστατικά, 3.000 εμπορευματοκιβώτια χάθηκαν και πολλά άλλα υπέστησαν ζημιές. Αναδεικνύουν, έτσι τις καταστροφές με τις οποίες θα μπορούν να έρθουν αντιμέτωπα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το φορτίο τους και το πλήρωμά τους, λόγω της ακατάλληλης πρόσδεσης των εμπορευματοκιβωτίων, του σχεδιασμού των πλοίων ή και του λανθασμένου σχεδιασμού στοίβαξης.

Για τον περισσότερο κόσμο, μπορεί τα κοντέινερ να φαίνονται ίδια εξωτερικά, αλλά το περιεχομενό τους παραμένει άγνωστο. Κυρίως σε αξία. Επομένως, η εξασφάλιση των εμπορευματοκιβωτίων προκειμένου να αντέχουν κάθε είδους ακραία συνθήκη, είναι ζωτικής σημασίας. Και τα εξαιρετικά μεγάλα πλοία που τα μεταφέρουν διαμορφώνουν όλες τις προϋποθέσεις για μεγάλες απώλειες.

Έτσι, αν και τα συμβάντα που εμπλέκουν πλοία χαρακτηρίζονται αρκετά συχνά τυχαία γεγονότα, τα δεδομένα σχετικά με τη δρομολόγηση, την πρόγνωση του καιρού και τα φορτία του πλοίου, παρέχουν πλέον χρήσιμες πληροφορίες για το πώς να τιμολογούμε με μεγαλύτερη ακρίβεια αυτούς τους κινδύνους.

Οι κίνδυνοι της συσσώρευσης φορτίου

Την ίδια στιγμή, η ύφεση των τελευταίων ετών είχε ως αποτέλεσμα τη συσσώρευση πλοίων και φορτίων σε λιμάνια και εγκαταστάσεις αποθήκευσης. Υπάρχουν φορτία που βρίσκονται στην αποθήκη και περιμένουν να ανέβουν οι τιμές ενώ κρουαζιερόπλοια παραμένουν αδρανή στο λιμάνι. Η συσσώρευση εμπορεύματος σε οποιονδήποτε περιοχή δημιουργεί περισσότερο κίνδυνο από ό, τι είχε προηγουμένως προβλεφθεί.

Κατά συνέπεια, ενώ ο κλάδος προσπαθεί να αυστηροποιήσει τις διαδικασίες για επαναφορά λειτουργίας των πλοίων, που βρίσκονται σε ακινησία, τα ζητήματα αυτά θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε πιθανές περαιτέρω αξιώσεις. Ωστόσο, από την άποψη της διαχείρισης κινδύνου, έχει σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος στον εντοπισμό ευπαθών συγκεντρώσεων στατικού φορτίου όπως και στη μέτρηση των συσσωρεύσεων φορτίου στους λιμένες με τη χρήση λεπτομερών πληροφοριών και εκθέσεων για την ευθραυστότητα του φορτίου και την συνολική συσσώρευση.

Οι ασφαλιστές αρχίζουν τώρα να συλλέγουν και να αναλύουν πιο αποτελεσματικά τα δεδομένα θαλάσσιου φορτίου και των ειδών που δεν μπορούν να εφαρμοστούν στα τυποποιημένα μοντέλα Property Cat. Περαιτέρω ανάλυση μπορεί να παράσχει επιπλέον πληροφορίες όπως π.χ. τον χρόνο παραμονής συγκεκριμένων τύπων προϊόντων και εποχικότητας φορτίου σε έναν λιμένα ώστε να γίνει κατανοητός ο μέσος όρος κινδύνου αλλά και το υψηλότερο σημείο έκθεσης σε κίνδυνο που μπορεί να φτάσει.

Το «ατού» των δεδομένων και αναλυτικών στοιχείων

Στα δεδομένα αυτά, η συνεργασία μεταξύ πελατών και μεσιτών / ασφαλιστών έχει αναδείξει τη σημασία που παίζουν τα αναλυτικά στοιχεία (data analytics) στην παρακολούθηση της έκθεσης σε κινδύνους και στη βελτιστοποίηση της διαχείρισης κινδύνων, πέρα από τον καθορισμό όρων, προϋποθέσεων και τιμολόγησης σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Όμως, η καλύτερη χρήση των εργαλείων τιμολόγησης, η χρήση μοντέλων CAT, η ανάλυση των τάσεων των ζημιών και ο υπολογισμός του συνολικού κόστους ζημιάς είναι απαραίτητα απέναντι σε όλους τους κινδύνους που επηρεάζουν τη ναυτιλία. Έτσι ώστε οι προσφορές των προϊόντων των ασφαλιστικών εταιρειών να γίνουν καλύτερες και πιο βιώσιμες για τους πελάτες.

liberal.gr