ΕΕΚΦΝ: Προτάσεις και προοπτικές για την κρουαζιέρα

cruise ships 2

 

Σημασία του κλάδου – ανάγκη μέτρων στήριξης – προοπτικές ανάπτυξης.

Επιχειρώντας μια ανασκόπηση των γεγονότων με τα σημερινά δεδομένα, η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας δίνει πλήρη στοιχεία για τους τομείς που απαρτίζουν τον τομέα της κρουαζιέρας και υπαγορεύουν την πολιτική που θα έχει στόχο τη στήριξη και ανάπτυξη του κλάδου.

Τομέας 1 - Οφέλη που αποφέρει η κρουαζιέρα.
• Οικονομικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες και στην οικονομία της Ελλάδος.
• Η καλύτερη διαφήμιση της Χώρας μας γενικά, αλλά και προορισμών με αποτέλεσμα να αυξάνεται το τουριστικό ρεύμα γενικότερα (25%).
• Διαφήμιση – προώθηση Ελληνικών και τοπικών προϊόντων.
• Ανάπτυξη τοπικών κοινωνιών και επενδύσεις γενικότερα.
• Απασχόληση ανθρώπινου δυναμικού σε διάφορους προορισμούς που ασχολούνται με την λειτουργία, εξυπηρέτηση, προμήθειες του πλοίου και εξυπηρέτηση τουριστών.
• Οφέλη από προμήθειες υλικών, τροφίμων, καυσίμων κλπ. ως επίσης και επισκευές, ναυπηγεία, υπηρεσίες διαφόρων ειδών.
• Αυξημένα οφέλη θα επιφέρει η ανάπτυξη του homeporting (υπηρεσίες, αεροδρόμια, ξενοδοχεία).
• Αύξηση των συναλλαγματικών αποθεμάτων στη Χώρα μας.
• Προσπάθεια να αναπτυχθεί η Ελλάδα ως ιδανικός προορισμός κρουαζιέρας.

Τομέας 2 - Πολιτική ανάπτυξης – σωστή διαχείριση.
• Να γίνουμε ανταγωνιστικοί ως προς τα αεροδρόμια και λιμάνια γείτονος Τουρκίας.
• Να βελτιώσουμε υποδομές λιμένων / αεροδρομίων / οδικών δικτύων.
• Να βελτιώσουμε υπηρεσίες γενικότερα και να δημιουργήσουμε ένα φιλικό περιβάλλον προς τους τουρίστες.
• Να είμαστε ανταγωνιστικοί σε όλες τις υπηρεσίες και προμήθειες.
• Να απλοποιηθούν οι διαδικασίες και ει δυνατόν να μειωθούν στο ελάχιστον οι υπηρεσίες που απαιτούνται σήμερα για τη διαχείριση άφιξης – απόπλου του πλοίου.
• Αερογέφυρα με Κίνα και ΗΠΑ για να διακινήσουμε τους επισκέπτες.
• Η Ελλάδα πρέπει να γίνει το hub της Ανατολικής Μεσογείου με κύριο λιμάνι τον Πειραιά και κατ’ επέκταση άλλα λιμάνια (Ηράκλειο / Ρόδο / Κέρκυρα κλπ) για πληρέστερους προορισμούς και shortcruising.

Τομέας 3 - Προτάσεις που θα βοηθήσουν την ανάπτυξη.
• Συγκρότηση Εθνικής Επιτροπής Κρουαζιέρας από τα συναρμόδια Υπουργεία / Φορείς για την απλοποίηση / Επίλυση θεμάτων και προώθηση κλάδου.
• Έργα Υποδομών στα λιμάνια κρουαζιέρας με βάση τα σημερινά δεδομένα και νέες κατασκευές / μεγέθη που απαιτούνται.
• Διεύρυνση τουριστικής περιόδου με στόχο fullyearoperation.
• Απλούστευση διαδικασιών και χορήγηση visa για NonSchengen τουρίστες.
• Υπερατλαντικές πτήσεις συνδέσεις με Ελλάδα για επιβίβαση τουριστών.
• Διεύρυνση λίστας Μουσείων / Αρχαιολογικών χώρων με διευρυμένο ωράριο κατά τη διάρκεια τουριστικής περιόδου.
• Λιμενική πολιτική για αξιοποίηση περαιτέρω λιμένων κρουαζιέρας.
• Τιμολογιακή πολιτική λιμένων και υπηρεσιών για να υπάρξει ανταγωνιστικότητα.
• Μείωση γραφειοκρατίας και διευκόλυνση ελέγχου εγγράφων πλοίων κ΄ επιβαινόντων.
• Αύξηση μετά από αξιολόγηση των πυλών εισόδου σε διάφορους λιμένες.
• Δημιουργία φιλικού προς τα κρουαζιερόπλοια περιβάλλοντος στα Ελληνικά λιμάνια.
• Ένταξη πλοηγών σε Οργανισμούς Λιμένων και Λιμενικά Ταμεία της Περιφέρειας.
• Απλοποίηση / Αναδιοργάνωση μεθόδου παράδοσης πετρελαιοειδών καταλοίπων και απορριμμάτων.
• Δημιουργία ειδικών δικαστηρίων στον Πειραιά για ναυτικές υποθέσεις.
• Επαρκής στελέχωση των Υπηρεσιών των λιμένων που εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό κρουαζιεροπλοίων (security, τελωνείου, πιλότους, Λιμενικό, Αστυνομία κλπ).
• Βελτίωση οδικών δικτύων και ρύθμιση κυκλοφοριακού για εξυπηρέτηση τουριστών από αρχαιολογικούς χώρους – αεροδρόμια κλπ.
• Εφαρμογή του berth allocation στους λιμένες προορισμού globaly για την εξασφάλιση θέσης στον λιμένα και καλύτερη εξυπηρέτηση πλοίου και τουριστών.

Προκειμένου για την ευέλικτη και χωρίς χρονοτριβή εξέταση εκάστοτε θεμάτων – προβλημάτων που παρουσιάζονται, κρίνεται αναγκαίος ένας μηχανισμός, που θα λειτουργεί με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στη μελέτη των θεμάτων και τη μεθόδευση λήψεως των αναγκαίων μέτρων. Ο μηχανισμός αυτός που έχει προταθεί από την Ένωσή μας εδώ και αρκετό καιρό στην Κεντρική Διοίκηση είναι: «η συγκρότηση Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας» στην οποία θα πρέπει να συμμετέχουν πρόσωπα και φορείς του κλάδου της τουριστικής ναυτιλίας με εμπειρία και γνώση του αντικειμένου, σε όλο του το φάσμα και με εκπροσώπους της Κεντρικής Διοίκησης από τα Υπουργεία που τυγχάνουν να έχουν αρμοδιότητα ή συναρμοδιότητα στα θέματα – προβλήματα που αναφύονται.
Είναι γνωστό ότι τα εκάστοτε παρουσιαζόμενα προβλήματα οφείλονται σε εσωγενείς και εξωγενείς παράγοντες και όλοι, που ενδιαφερόμαστε στον Εθνικό χώρο, έχουμε υποχρέωση να συνεργαζόμεθα, προκειμένου για την επίλυση εκείνων τουλάχιστον των θεμάτων – προβλημάτων που εξαρτώνται από τις δικές μας δυνάμεις και αρμοδιότητα. Οι εξωγενείς παράγοντες είναι δυστυχώς γεγονός ότι ολοένα και αυξάνονται και τα πρόσθετα προβλήματα και καταστάσεις που συμβαίνουν στην Ανατολική κυρίως Μεσόγειο και σε ότι αφορά την Χώρα μας πιο συγκεκριμένα στο Αιγαίο, με το θέμα των προσφύγων, χρήζει προσπάθειας και ενδιαφέροντος της Πολιτείας με τη συνεργασία φυσικά των Οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα 42 λιμάνια κρουαζιέρας, όπως απεικονίζονται στον χάρτη που παρατίθεται και ο συνοδευτικός πίνακας, δίνει την εικόνα κίνησης των τελευταίων 5 ετών (2012 – 2016), με μεγάλη προσέγγιση των στοιχείων του 2015 και σχετικές προβλέψεις για το 2016 και αυτό λόγω της αστάθειας στην γειτονική και ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης, κατάσταση που επιβάλλει επιφυλακτικότητα στις εξελίξεις και τον βαθμό που μπορεί να επηρεάσουν οι καταστάσεις στην ομαλή κίνηση της κρουαζιέρας σε ολόκληρη την λεκάνη της Μεσογείου, στην οποία φυσικά ανήκουν και οι λιμένες της Χώρας μας.
Από πλευράς Ενώσεώς μας καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια, προκειμένου για τη στήριξη του κλάδου σε όλους τους τομείς όπου υπάρχουν προβλήματα, μεταξύ των οποίων οι λιμένες, που έχουν ανάγκη ανάπτυξης των υποδομών και του εξοπλισμού, για να μπορούν να είναι πόλοι έλξεως των κρουαζιεροπλοίων.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ ΣΕ ΚΥΡΙΑ ΛΙΜΑΝΙΑ
    2012 2013 2014 2015 (προσέγγιση) 2016 (πρόβλεψη)
α/α ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ Αριθμός αφίξεων κ/ζ Αριθμός αφίξεων
επιβατών κρουαζιέρας
(χωρίς αναχωρήσεις)
Αριθμός αφίξεων κ/ζ Αριθμός αφίξεων
επιβατών κρουαζιέρας
(χωρίς αναχωρήσεις)
Αριθμός αφίξεων κ/ζ Αριθμός αφίξεων
επιβατών κρουαζιέρας
(χωρίς αναχωρήσεις)
Αριθμός αφίξεων κ/ζ Αριθμός αφίξεων
επιβατών κρουαζιέρας
(χωρίς αναχωρήσεις)
Αριθμός αφίξεων κ/ζ Αριθμός αφίξεων
επιβατών κρουαζιέρας
(χωρίς αναχωρήσεις)
1 ΠΕΙΡΑΙΑΣ 763 1,208,050 711 1,302,581 606 1,055,556 622 1,083,000 510 888,000
2 ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ 718 838,875 582 778,057 512 742,553 592 859,000 595 863,000
3 ΚΕΡΚΥΡΑ 485 624,179 480 744,651 395 672,368 404 584,000 408 590,000
4 ΜΥΚΟΝΟΣ 585 657,511 485 587,501 441 610,207 540 747,000 550 760,000
5 ΚΑΤΑΚΟΛΟ 337 749,892 307 763,966 251 584,879 256 639,000 261 651,000
6 ΡΟΔΟΣ 448 472,308 373 409,991 314 311,182 308 305,000 300 297,000
7 ΗΡΑΚΛΕΙΟ 156 215,700 177 270,020 160 242,951 172 279,000 165 268,000
8 ΠΑΤΜΟΣ 194 112,587 177 113,339 156 109,429 165 115,000 185 129,000
9 ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ 98 120,739 100 135,659 79 88,032 93 160,000 73 126,000
10 ΒΟΛΟΣ 21 11,926 31 20,227 53 57,825 58 63,000 63 69,000
11 ΑΓ.ΝΙΚΟΛΑΟΣ 71 48,204 52 43,817 66 46,432 47 33,000 42 30,000
12 ΚΩΣ 64 41,171 86 64,756 79 42,040 75 40,000 70 37,000
13 ΜΥΤΙΛΗΝΗ 39 29,951 56 42,423 53 34,150 42 27,000 39 25,000
14 ΧΑΝΙΑ - ΣΟΥΔΑ 54 129,087 47 124,205 38 33,304 66 105,000 62 96,000
15 ΛΑΥΡΙΟ 19 17,339 20 13,504 30 30,493 78 79,000 89 90,000
16 ΝΑΥΠΛΙΟ 63 30,868 54 23,732 46 26,050 52 29,000 52 28,000
17 ΣΑΜΟΣ 29 37,374 25 38,676 23 24,865 15 16,000 12 13,000
18 ΣΥΜΗ 15 7,521 16 3,715 48 24,050 32 16,000 28 14,000
19 ΣΥΡΟΣ 71 12,944 37 9,396 53 24,012 42 19,000 44 20,000
20 ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ 49 13,504 29 11,621 39 22,068 40 23,000 38 22,000
21 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 11 8,014 18 14,585 31 19,720 26 17,500 27 18,000
22 ΓΥΘΕΙΟ 30 7,772 40 48,200 20 18,144 18 16,000 28 25,000
23 ΚΑΛΑΜΑΤΑ 12 12,595 6 3,128 16 17,951 37 40,000 29 31,000
24 ΧΙΟΣ 25 8,349 33 9,924 36 16,963 42 24,000 31 15,000
25 ΚΑΒΑΛΑ 10 4,323 14 6,995 26 13,087 24 12,000 27 14,000
26 ΖΑΚΥΝΘΟΣ 9 5,630 34 34,143 13 10,953 15 13,000 17 15,000
27 ΜΗΛΟΣ 27 6,272 9 2,962 17 10,362 32 19,500 35 21,000
28 ΙΤΕΑ 87 11,455 88 8,141 50 8,309 80 11,000 76 11,000
29 ΛΗΜΝΟΣ 25 6,183 19 4,777 24 7,657 44 15,000 33 11,000
30 ΠΑΡΟΣ 100 5,341 88 7,071 65 7,048 61 6,500 62 6,800
31 ΣΚΙΑΘΟΣ 12 3,446 11 3,158 14 4,563 20 6,500 22 7,150
32 ΡΕΘΥΜΝΟ 25 3,825 5 1,336 18 4,220 10 2,500 10 2,500
33 ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ 4 1,827 14 4,650 13 3,096 15 3,500 12 2,800
34 ΣΗΤΕΙΑ 1 64 1 910 4 2802 6 4,200 5 3,500
35 ΠΥΛΟΣ 18 5,028 13 4,133 9 1,435 7 1,100 7 1,100
36 ΠΡΕΒΕΖΑ 4 667 4 908 4 1112 4 1,100 3 825
37 ΝΑΞΟΣ 45 4,529 16 1,023 16 780 26 6,300 22 5,300
38 ΠΑΤΡΑ 3 374 2 1,278 2 745 2 750 2 750
39 ΣΚΟΠΕΛΟΣ 2 320 6 645 4 585 4 600 3 450
40 ΚΥΘΗΡΑ 21 895 20 862 2 395 4 790 6 1,200
41 ΑΝΔΡΟΣ 3 1,981 1 727 0 0 0 0 0 0
42 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ 0 0 1 474 0 0 1 500 1 500
  ΣΥΝΟΛΟ: 4,753 5,478,620 4,288 5,661,867 3,826 4,932,373 4,177 5,423,340 4,067 5,243,875


Όπως εμφανίζεται η ανάλυση από πλευράς προσεγγίσεων κρουαζιεροπλοίων και αριθμού επισκεπτών, στα 42 λιμάνια της Χώρας, μπορούν να εξαχθούν τα ακόλουθα συμπεράσματα και δοθούν οι δυνατές εξηγήσεις.
- Οι αυξομειώσεις ανά έτος δείχνουν την αστάθεια που υπάρχει στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, η οποία ασφαλώς επηρεάζει την κίνηση στους λιμένας της Χώρας μας.
- Παρατηρούμε τη σταθερή αύξηση επισκέψεων στους κύριους προορισμούς.
- Το 2015, η αρχική πρόβλεψη της κίνησης ήταν χαμηλότερη από το 2014, λόγω απροβλέπτων καταστάσεων τόσο στην Τουρκία όσο και σε άλλες χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, με αποτέλεσμα να υπάρξουν αρκετές extra προσεγγίσεις προς το τέλος της περιόδου, από τις οποίες επήλθε αύξηση των επισκεπτών και τελικά άνοδος της κίνησης σε σύγκριση με το 2014.
- Παρατηρούμε μείωση των επισκεπτών στα νησιά που συμβαίνει να έχουν γίνει πύλη εισόδου των προσφύγων.
- Το Λαύριο δείχνει αύξηση σε μεγάλο βαθμό, κυρίως λόγω της δραστηριότητος της εταιρίας Celestyal Cruises, που έχει στόχο να μεταφέρει αρκετή κίνηση στο Λαύριο, από τον Πειραιά, που συμπεριλαμβάνει κυρίως το Homeporting.
- Αναμένουμε τα τελικά αποτελέσματα του 2015,λόγω του γεγονότος ότι συνεχίζονται οι προσεγγίσεις, βασικά στους κύριους προορισμούς. Η τελική εικόνα θα μπορέσει να παρουσιαστεί αργότερα.
- Σχετικά με την πρόβλεψη του 2016, είναι πολύ νωρίς για ασφαλή αξιολόγηση των αφίξεων, λόγω καθυστερήσεως κρατήσεων από λόγους που οφείλονται κυρίως:
• Στις απρόβλεπτες εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο.
• Στα προβλήματα από το κύμα των προσφύγων.
• Στις τελευταίες εξελίξεις από πλευράς τρομοκρατικών πράξεων.
• Από την τάση που υπάρχει για αλλαγή προορισμών προς Ασία – Αυστραλία – Σιγκαπούρη κλπ.

 

eep logo