Νέα δεξαμενόπλοια παραγγέλνει η EastMed του Θανάση Μαρτίνου

dexamenoploio

Pροσβλέπει σε ανάκαμψη της ναυλαγοράς τους επόμενους μήνες


Στην παραγγελία νέων tankers προσανατολίζεται η Eastern Mediterranean Maritime (EastMed) του Θανάση Μαρτίνου, σε μία περίοδο κατά την οποία έχουν περιοριστεί οι επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών στα ναυπηγεία.

Ειδικότερα, τρεις διαφορετικές ναυλομεσιτικές πηγές επισημαίνουν ότι η ναυτιλιακή έχει συμφωνήσει για τη ναυπήγηση δύο aframaxes τύπου LR2, χωρητικότητας 115.000 dwt έκαστο, στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Daehan, με ορίζοντα παράδοσης το 2023.

Σημειώνεται ότι άλλοι ναυλομεσιτικοί οίκοι παρουσιάζουν την παραγγελία ως ολοκληρωμένη, ενώ άλλοι αναφέρουν ότι βρίσκεται σε αρχικό στάδιο και έχει υπογραφεί μόνο η επιστολή πρόθεσης (letter of intent). Η Seasure Shipbroking επισημαίνει ότι υπάρχουν και options για τη ναυπήγηση δύο ακόμη βαποριών αυτού του τύπου.

Αναφορικά με το τίμημα, η Seasure το υπολογίζει στα 59 εκατ. δολάρια για κάθε πλοίο, ενώ η Golden Destiny το προσδιορίζει στα 60 εκατ. δολάρια. Ναυλομεσιτικές πηγές εξηγούν στο Capital.gr πως πρόκειται για τιμή που συμβαδίζει με τα επίπεδα της αγοράς για ένα aframax LR2.

Οι ίδιες πηγές προσθέτουν ότι τα εν λόγω πλοία κοστίζουν περίπου 2,5-3 εκατ. δολάρια περισσότερο από τα συμβατικά aframaxes, διότι έχουν πλήρως επικαλυμμένες (fully coated) δεξαμενές, προκειμένου να μεταφέρουν και προϊόντα που προέρχονται από τη διύλιση του αργού πετρελαίου (product tankers).

Κινήσεις μεγέθυνσης

Η EastMed είναι ιδιαίτερα δραστήρια το τρέχον έτος σε αγοραπωλησίες πλοίων, με έμφαση στα tankers, όπερ σημαίνει ότι προσβλέπει σε ανάκαμψη της ναυλαγοράς τους επόμενους μήνες.

Πριν από λίγες ημέρες, ναυλομεσίτες τη συνέδεσαν με την αγορά δύο υπό ναυπήγηση MR (medium range) tankers, έναντι 37,8 εκατ. δολαρίων έκαστο. Πρόκειται για πλοία που ναυπηγούνται στη Νότια Κορέα και αναμένεται να είναι έτοιμα το 2022.

Σύμφωνα με στοιχεία που είχε μοιραστεί ο οίκος VesselsValue με το Capital.gr, από την 1η Ιανουαρίου και μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου, η εταιρεία είχε ενισχύσει το στόλο της με έξι second hand πλοία, δαπανώντας συνολικά 201 εκατ. δολάρια.

Η EastMed συγκαταλέγεται ανάμεσα στις δέκα μεγαλύτερες ελληνικές ναυτιλιακές, βάσει χωρητικότητας στόλου, η αξία του οποίου υπολογίζεται από την VesselsValue σχεδόν στα 2 δισ. δολάρια. Η εταιρεία δραστηριοποιείται σε bulkers, containerships και tankers, ελέγχοντας συνολικά 77 πλοία, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της.

Τι κάνουν οι Έλληνες εφοπλιστές

Οι παραγγελίες νέων πλοίων από εταιρείες ελληνικών συμφερόντων είναι μειωμένες το τελευταίο διάστημα. Η "εκρηκτική" άνοδος των τιμών στα ναυπηγεία, η έλλειψη διαθέσιμων θέσεων κατασκευής, η επιμήκυνση των χρόνων παράδοσης των βαποριών, αλλά και η αβεβαιότητα που συνδέεται με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς έχουν "φρενάρει" τους "Greeks".

Φυσικά, οι αριθμοί παραμένουν υψηλότεροι σε σχέση με πέρυσι, καθώς τοποθετήθηκαν αρκετές παραγγελίες τους πρώτους μήνες του έτους. Στο εννεάμηνο, οι Έλληνες παρήγγειλαν περίπου 115 πλοία, με βάση την Golden Destiny.

Τα περισσότερα εξ αυτών, τα 46, είναι δεξαμενόπλοια, τάση που οφείλεται κυρίως στον κυρίαρχο ρόλο που διαδραματίζουν στον κλάδο και στην προσμονή για άνοδο των ναύλων.

Μία από τις εταιρείες που συνδέθηκαν πρόσφατα με ναυπήγηση πλοίων είναι η Empire Chemical Tankers του Λεωνίδα Πολέμη, η οποία φέρεται να παρήγγειλε 4+2 MR (medium range) tankers, χωρητικότητας 50.000 dwt έκαστο, σε γιάρδα της Νότιας Κορέας.

*του Γιώργου Γεωργίου από το capital.gr