Ετοιμη η ελληνική ναυτιλία για την ανάκαμψη του διεθνούς εμπορίου

shmaia orizontas

Ελληνες εφοπλιστές διακινούν πλέον το 50% περίπου των θαλασσίων μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

«Θέση μάχης» εν όψει της ανάκαμψης του διεθνούς εμπορίου, ιδίως εκείνου που διακινείται διά θαλάσσης, λαμβάνουν οι Ελληνες πλοιοκτήτες, μεγεθύνοντας και εκσυγχρονίζοντας διαρκώς τον στόλο που ελέγχουν. Σύμφωνα με το ΔΝΤ, το διεθνές εμπόριο αναμένεται ότι θα αυξηθεί κατά 3,2% το 2015, αλλά το θαλάσσιο εμπόριο θα καταγράψει ακόμα μεγαλύτερη άνοδο, αγγίζοντας το 4,5%. Αντίστοιχα, το 2016, η αύξηση προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί σε 4,1%, αν και χθεσινή έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, τονίζει ότι μια ταχύτερη και πληρέστερη εφαρμογή της Διεθνούς Συμφωνίας Διευκόλυνσης των Εμπορικών Συναλλαγών (μέσω της μείωσης της γραφειοκρατίας και του ταχύτερου εκτελωνισμού των αγαθών), θα μπορούσε να οδηγήσει σε ετήσια αύξηση των παγκόσμιων εξαγωγών κατά το ποσό των 3,6 τρισ. δολαρίων.

Σε σχετική της ανάλυση, η Alpha Bank επισημαίνει επίσης ότι ο δείκτης οικονομικής εμπιστοσύνης της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας, που καταρτίζεται από τον οίκο Moore Stephens (εκτείνεται από το 1 ώς χαμηλό μέχρι το 10 ώς υψηλό), ανέκαμψε σημαντικά τον Αύγουστο του 2015 στις 5,9 μονάδες, από το χαμηλό των 5,3 μονάδων του Μαΐου του 2015. Παράλληλα, οι αναλυτές κάνουν λόγο για διαμόρφωση προσδοκιών για υψηλότερους ναύλους σε όλους τους κλάδους της εμπορικής ναυτιλίας το προσεχές χρονικό διάστημα, που προκύπτουν από την εκτίμηση ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας και τη συγκράτηση του ανοδικού ρυθμού του παγκόσμιου στόλου. Εξαίρεση σε αυτό, αποτελεί η πορεία του ελληνόκτητου στόλου, καθώς οι Ελληνες πλοιοκτήτες, επιχειρούν να επωφεληθούν των χαμηλών τιμών των πλοίων, προκειμένου να επεκτείνουν τον στόλο τους και να εμφανιστούν έτοιμοι να «δρέψουν τους καρπούς» της αυξημένης ζήτησης. Στο πλαίσιο αυτό, όπως προκύπτει από την πρόσφατη ετήσια έκθεση της UNCTAD, την αρμόδια υπηρεσία του ΟΗΕ, οι Ελληνες εφοπλιστές αύξησαν σημαντικά το μερίδιό τους στο παγκόσμιο εμπόριο, καθώς το 2015 κάλυψαν το 16,1% (2014: 15,4%) των θαλασσίων μεταφορών, ακολουθούμενοι από την Ιαπωνία (13,3%), την Κίνα (9,1%) και τη Γερμανία (7%), και παράλληλα διακινούν πλέον το 50% περίπου των θαλασσίων μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ενώσεως.

Ειδικότερα, η μεταφορική ικανότητα της ελληνόκτητης ναυτιλίας ανήλθε στις αρχές του 2015 στους 279,5 εκατ. τόνους, έναντι 258,5 εκατ. τόνων τον προηγούμενο χρόνο. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε σχέση με το 2005, η μεταφορική ικανότητα του στόλου ελληνικών συμφερόντων έχει αυξηθεί κατά 80,1%. Ταυτόχρονα, κατά τον τελευταίο χρόνο, ο αριθμός των πλοίων ελληνικών συμφερόντων πλοίων αυξήθηκε κατά 191 μονάδες, έναντι αύξησης κατά 131 πλοία το 2014. Ετσι, ο ελληνόκτητος στόλος βρίσκεται πλέον στην κορυφή και με βάση τον απόλυτο αριθμό πλοίων, αγγίζοντας τα 4.017 πλοία, έναντι 3.986 πλοίων της Ιαπωνίας, που ακολουθεί.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου, σε όλες της κατηγορίες πλοίων άνω των 1.000 τόνων, υπολογίζεται σε 10 έτη το 2015, έναντι 12,5 έτη του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Σημειώνεται ότι οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν στην ιδιοκτησία τους το 30% περίπου του παγκόσμιου στόλου στα δεξαμενόπλοια, ενώ σε ό,τι αφορά τα φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου το ποσοστό τους αγγίζει το 24%, έναντι 23% της δεύτερης Ιαπωνίας.

kathimerini.gr

eep logo