Μεγάλες επενδύσεις σε πλοία από τους Ελληνες εφοπλιστές

ploio fortigo front

Μεγαλύτερος και νεότερος γίνεται χρόνο με τον χρόνο ο ελληνόκτητος στόλος, παρότι ο αριθμός των ναυτιλιακών επιχειρήσεων συρρικνώνεται διαρκώς. Την ίδια ώρα, οι Ελληνες εφοπλιστές γίνονται ακόμη πιο ισχυροί, εκτοπίζοντας τους μικρότερους παίκτες του χώρου που αδυνατούν να ακολουθήσουν τους ρυθμούς τους. Αυτό προκύπτει από έρευνα της εταιρείας Petrofin Research για την ελληνική ναυτιλία που δημοσιεύθηκε χθες, και η οποία επιβεβαιώνει τη ραγδαία ανάπτυξη που γνωρίζει τα τελευταία χρόνια η ποντοπόρος ναυτιλία.

Μάλιστα, παρά τις δύσκολες συνθήκες, την περιορισμένη τραπεζική χρηματοδότηση, αλλά και την επικείμενη αύξηση της φορολογίας, ο ελληνικός στόλος φροντίζει να ενισχύεται κάθε χρόνο με νέα και μεγαλύτερα πλοία, παραμένοντας πρώτος σε χωρητικότητα στόλος στον κόσμο (αποτελεί το 16% του παγκόσμιου στόλου). Σύμφωνα με την Petrofin, η χωρητικότητα του ελληνικού στόλου αυξήθηκε κατά 8,1% (στοιχεία Οκτωβρίου) σε σχέση με το 2014, φθάνοντας στα 328.254.495 DWT από 303.579.176 DWT, ενώ παράλληλα μειώθηκε ο μέσος όρος ηλικίας στα 12,73 χρόνια φέτος από 13,25 χρόνια πέρυσι.

Μεγάλες επενδύσεις σε πλοία από τους Ελληνες εφοπλιστές
Στην ανάπτυξη του ελληνικού στόλου, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της έρευνας, έχουν παίξει καταλυτικό ρόλο τα αμερικανικά κεφάλαια (funds), τα οποία συμμετέχουν στην αγορά νεότερων πλοίων και συγχρηματοδοτούν την κατασκευή νέων. Η συνεισφορά αμερικάνων funds, σύμφωνα με την Petrofin φαίνεται στη βοήθεια που προσέφεραν σε αρκετές ναυτιλιακές να επεκτείνουν σημαντικά τις δραστηριότητές τους, όπως η Star Bulk, η οποία χάρη στη στήριξη της Oaktree έχει εξελιχθεί σε ένα κολοσσό που διαχειρίζεται πάνω από 100 πλοία. Ιδιαίτερη αναφορά πάντως γίνεται και στη συμβολή των τραπεζών, οι οποίες παρότι αύξησαν την πίεση για την αποπληρωμή των δανείων έδειξαν «υπομονή, ρεαλισμό αλλά και εμπιστοσύνη απέναντι στους πελάτες τους».

Συγκέντρωση δυνάμεων
Κατά την ίδια περίοδο, ο αριθμός των ναυτιλιακών επιχειρήσεων μειώθηκε σε 648 από 668 πριν (-3%), επιβεβαιώνοντας την τάση συγκέντρωσης που παρατηρείται εδώ και μερικά χρόνια στον κλάδο. Συνολικά, στα 18 χρόνια που πραγματοποιείται η έρευνα της Petrofin, οι ναυτιλιακές εταιρείες λιγόστεψαν κατά 30%.

Η τάση αυτή αναμένεται να διατηρηθεί και να εντάθει τα επόμενα χρόνια λόγω των δυσμενών οικονομικών και πολιτικών συνθηκών. «Η απόσταση μεταξύ των μεγαλύτερων και των μικρότερων εφοπλιστών αναμένεται να διευρυνθεί περαιτέρω, καθώς οι μικρότεροι θα δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν στην κάμψη της αγοράς και στην ελλιπή χρηματοδότηση», υπογραμμίζουν οι αναλυτές της Petrofin. Oι ίδιοι τέλος χαρακτηρίζουν παρακινδυνευμένες τις προβλέψεις για ανάκαμψη της ναυτιλιακής αγοράς κυρίως λόγω της επιβράδυνσης της κινέζικης οικονομίας και της αβεβαιότητας για την πορεία του παγκόσμιου εμπορίου.

Στα «σκαριά» 476 νέα πλοία
Παρά τις ανησυχίες για την υπερπροσφορά πλοίων και τις υψηλές διασφαλίσεις που απαιτούν πλέον οι τράπεζες για να χορηγήσουν νέα δάνεια, το ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών για εξαγορές πλοίων αλλά και την ανέγερση καινούριων παραμένει αμείωτο. Σύμφωνα με την Clarkson's, αυτή τη στιγμή υπάρχουν παραγγελίες για την κατασκευή περίπου 476 νέων πλοίων από 103 Έλληνες πλοιοκτήτες. Ωστόσο πάνω από τις μισές παραγγελίες δεν έχουν εξασφαλίσει ακόμη χρηματοδότηση.

Η εξήγηση, που δίνουν οι αναλυτές της Petrofin, είναι πως οι εφοπλιστές πιστεύουν ότι οι επενδύσεις αυτές θα αποφέρουν κέρδη σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα και ότι η ανακάμψη της ναυλαγοράς δεν θα αργήσει.

imerisia.gr

Pin It