Έναρξη χρηματοδοτήσεων στην ναυτιλία

containership back 2

"Παράθυρα" και προκλήσεις

Προσεκτικά, αλλά σταθερά επιστρέφουν στη χρηματοδότηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας οι τράπεζες, εκμεταλλευόμενες τις εξαιρετικές ναυλαγορές σε δύο από τους βασικούς κλάδους και την ανοδική πορεία των deals συγχωνεύσεων εταιρειών.

Ενδεικτική είναι η χρηματοδότηση που έλαβε ο όμιλος της Αγγελικής Φράγκου, στο πλαίσιο της συνένωσης των Navios Maritime Partners και Navios Maritime Acquisition. Υπενθυμίζεται πως μέσω της συγκεκριμένης συμφωνίας, η Navios Maritime Partners διαθέτει πλέον περισσότερα από 140 πλοία (bulkers, containerships και tankers) και είναι η μεγαλύτερη του κλάδου στη Wall Street, βάσει μεγέθους του στόλου, η αξία του οποίου προσεγγίζει τα 4,2 δισ. δολάρια.

Στο διά ταύτα, η Alpha Bank, η Hamburg Commercial Bank, η BNP Paribas και η Crédit Agricole συνέβαλαν με 291 εκατ. δολάρια στο project, όπως γνωστοποίησε η δικηγορική εταιρεία Watson Farley & Williams, η οποία συμβούλευσε τους δανειστές.

Σημαντική είναι η συμμετοχή της Alpha Bank στη συναλλαγή, γεγονός που πιστοποιεί την επιδίωξη του ελληνικού τραπεζικού συστήματος να στηρίξει την εγχώρια ναυτιλία, "βλέποντας" θετικές προοπτικές.

Όπως έδειξε και η πρόσφατη έρευνα της Petrofin Research, μόνο η Ελλάδα αύξησε τα δάνεια προς τη ναυτιλία το 2020, καταλαμβάνοντας, μάλιστα, όπως λένε οι αναλυτές, τη θέση που κατείχαν οι Γερμανοί το 2016. Πιο συγκεκριμένα, το χαρτοφυλάκιο των ελληνικών τραπεζών αυξήθηκε κατά 19,76% στα 11,8 δισ. δολάρια το 2020 από 9,92 δισ. δολάρια το 2019. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση των τελευταίων ετών.

"Παράθυρα" και προκλήσεις
Την ίδια ώρα, οι "καυτές" αγορές μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων ήδη "δελεάζουν" τους χρηματοδότες και αναμένεται να δημιουργήσουν "παράθυρα" εισόδου στο ναυτιλιακό κλάδο. Ενισχυτικά λειτουργεί και η διάρκεια του ράλι, χωρίς ορατά σημάδια επιβράδυνσης, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους.

Σε ό,τι αφορά τον τρίτο βασικό κλάδο, αυτόν των δεξαμενόπλοιων, οι συνθήκες ευνοούν συμφωνίες εξαγορών και συγχωνεύσεων, γεγονός που δημιουργεί ανάγκες για κεφάλαια, σημαντικό τμήμα των οποίων αναμένεται να καλυφθεί από τραπεζικό δανεισμό.

Ωστόσο, από την άλλη ανακύπτουν και ορισμένα "εμπόδια" για περαιτέρω άνοιγμα των τραπεζών στον κλάδο. Αρχικά, η εγγενής μεταβλητότητα της ναυτιλίας και οι "φόβοι" για νέο κύκλο μη εξυπηρετούμενων δανείων κρατούν σε απόσταση μερίδα των δανειστών.

Επιπλέον, ένας κίνδυνος εγκυμονεί από περιφερειακούς κανόνες, οι οποίοι αντίκεινται στον de facto παγκόσμιο και ενοποιημένο χαρακτήρα της ναυτιλιακής αγοράς. "Η χρηματοδότηση της ναυτιλίας, παρά τη δραστηριοποίηση πολλών και διαφορετικών μεταξύ τους χρηματοδοτικών πηγών, έχει ένα αντίστοιχο - διεθνοποιημένο - προφίλ" σχολιάζουν τραπεζικοί αναλυτές.

Υπενθυμίζεται πως η Ευρωπαϊκή Ένωση δημοσίευσε τους προηγούμενες μήνες ορισμένες κατευθυντήριες για το EU Taxonomy. Στην ουσία είναι ένα "εργαλείο" για δανειστές και επενδυτές, προκειμένου να "ξεχωρίσουν" τους "πράσινους" κλάδους της οικονομίας και να τους διοχετεύσουν κεφάλαια. Για την ώρα, λίγοι γνωρίζουν τις λεπτομέρειες του πλαισίου, όμως, οι συνέπειές του αφορούν άμεσα ή έμμεσα ναυτιλιακές, ναυλωτές και -βεβαίως- τους χρηματοδότες τους.

"Παρότι πρόκειται για μία κατ’ αρχήν θετική ενέργεια, μία σημαντική διαφοροποίηση των κανονιστικών πλαισίων από περιοχή σε περιοχή, μπορεί να οδηγήσει σε παραμορφώσεις της αγοράς και της ανταγωνιστικότητας κάποιων συμμετεχόντων σε αυτή" προειδοποιούν οι αναλυτές.

capital.gr

eep logo