Ποιοι εφοπλιστές πούλησαν τα περισσότερα πλοία μέσα στο 2021

ploia rada 2

249 πλοία, τα περισσότερα bulk carriers*

Τα περισσότερα πλοία των τελευταίων ετών έχουν πουλήσει το 2021 οι Έλληνες εφοπλιστές, εκμεταλλευόμενοι τις υψηλές αξίες των περιουσιακών στοιχείων σχεδόν σε όλους τους κλάδους.

Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε ο οίκος αναλύσεων VesselsValue με το Capital.gr, στο οκτάμηνο του 2021, οι Έλληνες πούλησαν 249 πλοία, εισπράττοντας συνολικά 5,45 δισ. δολάρια. Καμία άλλη χρονιά, μέχρι και το 2015 που μελετά η ανάλυση, δεν είχαν αλλάξει ιδιοκτήτη τόσα πολλά πλοία.

Η πλειονότητα εξ αυτών είναι bulk carriers, τα οποία πρωταγωνιστούν στις φετινές συναλλαγές σε παγκόσμιο επίπεδο, λόγω και της εξαιρετικής ναυλαγοράς. Παράλληλα, οι Έλληνες "ξεφορτώθηκαν" και αρκετά δεξαμενόπλοια, ως απότοκο των χαμηλών ναύλων και της διατήρησης των τιμών στη second hand αγορά σε σχετικά υψηλά επίπεδα.

Ειδικότερα, πουλήθηκαν 126 bulk carriers (έναντι 1,6 δισ. δολαρίων), 77 tankers (έναντι 2,1 δισ. δολαρίων), 41 containerships (έναντι 1,39 δισ. δολαρίων), 1 LNG carrier (έναντι 184 εκατ. δολαρίων), 1 LPG carrier (έναντι 34 εκατ. δολαρίων), καθώς και τρία offshore service vessels (έναντι 4 εκατ. δολαρίων).

Το top-5

Από τα δεδομένα της ανάλυσης, προκύπτουν και οι πέντε κορυφαίοι πωλητές του 2021.

Στην πρώτη θέση της σχετικής λίστας κατατάσσεται η Central Mare, συμφερόντων του εφοπλιστή Ευάγγελου Πιστιόλη, η οποία φέρεται να πούλησε εννέα πλοία, αποκομίζοντας 671 εκατ. δολάρια. Στα μέσα Μαΐου είχε γίνει γνωστό ότι συμφώνησε με την Frontline για την πώληση έξι υπό ναυπήγηση υπερ-δεξαμενόπλοιων (VLCCs), κίνηση που μείωσε το βιβλίο παραγγελιών της σε δύο πλοία αυτού του τύπου. (https://www.capital.gr/oikonomia/3546746/mega-deal-565-8-ekat-sta-dexamenoploia-gia-ellina-efoplisti) Σύμφωνα με την πλατφόρμα Equasis, η ναυτιλιακή διαχειρίζεται 11 tankers.

Ακολουθεί η Capital Ship Management του Βαγγέλη Μαρινάκη, με πέντε πωλήσεις, ύψους 454 εκατ. δολαρίων. Διάφοροι ναυλομεσίτες είχαν συνδέσει τη ναυτιλιακή με την πώληση υπό ναυπήγηση containerships σε εταιρεία με έδρα το Ταϊβάν. Φυσικά ο όμιλος Μαρινάκη είναι ιδιαίτερα δραστήριος σε second hand αγορά και ναυπηγεία, υλοποιώντας μεγάλες επενδύσεις μεγέθυνσης του στόλου του. Τα πλοία του δραστηριοποιούνται σε όλους τους βασικούς κλάδους.

Μία θέση πιο κάτω συναντάμε την Okeanis Eco Tankers, συμφερόντων της οικογένειας Αλαφούζου, η οποία φέρεται να αποχωρίστηκε πέντε δεξαμενόπλοια, έναντι 301 εκατ. δολαρίων. Τον περασμένο Ιούνιο, η εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Όσλο εταιρεία, είχε ανακοινώσει την πώληση δύο VLCCs ("Nissos Santorini" και "Nissos Antiparos"). Η Okeanis διαχειρίζεται 14 tankers, με eco σχεδιασμό και scrubbers.

Έπεται η Niki Shipping του Θεόφιλου Πριόβολου, ο οποίος διεκδίκησε και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Η ναυτιλιακή έχει συνδεθεί με την πώληση τεσσάρων πλοίων, έναντι 285 εκατ. δολαρίων. Στην πλατφόρμα Equasis αναφέρεται ότι ο στόλος της αποτελείται από 49 πλοία, κυρίως containerships, αλλά και general cargo, μεταφοράς οχημάτων και χύδην ξηρού φορτίου.

Την πεντάδα κλείνει η Athenian Sea Carriers, συμφερόντων της οικογένειας Κυριακού, η οποία αποκόμισε 227 εκατ. δολάρια για τρία πλοία. Ένα από τα ενδιαφέροντα deals της εταιρείας είναι η φερόμενη, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, πώληση δύο υπό ναυπήγηση VLCCs στον όμιλο Μαρινάκη, τον περασμένο Μάρτιο. Στην ιστοσελίδα της αναγράφεται ότι διαχειρίζεται πέντε δεξαμενόπλοια.

*Του Γιώργου Γεωργίου από το capital.gr

eep logo