ΕΕ: Χρηματοδότηση για τη μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία

naftilia containership

Πρόωση με μπαταρίες για ferry, ανάπτυξη του Bio LNG και αιολική ενέργεια

Στην εποχή των «πράσινων» τεχνολογιών και καυσίμων μειωμένων εκπομπών, σχεδιάζει να βάλει την ευρωπαϊκή ναυτιλία η Κομισιόν.

Για πρώτη φορά από τη δημιουργία του Ταμείου Καινοτομίας, η Ευρωπαϊκή Ένωση επενδύει 118 εκατ. ευρώ σε 32 καινοτόμα έργα μικρής κλίμακας που βρίσκονται σε 14 κράτη μέλη της ΕΕ, την Ισλανδία και τη Νορβηγία. Από αυτά τα έργα τα δύο αφορούν τη ναυτιλία, και αφορούν πρόωση με μπαταρίες για ferry και την ανάπτυξη του Bio LNG.

Υπάρχει ακόμα ένα μεγάλο έργο για το οποίο η Ε.Ε. χρηματοδοτεί το στάδιο ωρίμανσής του, και αφορά τον σχεδιασμό και κατασκευή κρουαζιερόπλοιου που θα χρησιμοποιεί την αιολική ενέργεια για την πρόωσή του, στα γαλλικά ναυπηγεία Chantiers De l’Atlantique.

Το οξύμωρο πάντως είναι ότι στον ευρωπαϊκό χάρτη, του συνόλου των έργων που χρηματοδοτούνται απουσιάζει η Ελλάδα. Σημειώνεται ότι το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, το οποίο έχει ένα σχέδιο για την χρηματοδότηση της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας, με ευρωπαϊκά κονδύλια, συνολικού ύψους 4,5 δισ. ευρώ έχει μείνει έξω από το ελληνικό ταμείο ανάκαμψης, σε ότι αφορά τον σχεδιασμό και κατασκευή του πρώτου πλοίου, που σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα ήταν μεγέθους πλοίου πορθμείου.

Το Bio LNG

Σκοπός του έργου είναι η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας με την ανάπτυξη της πρώτης μονάδας που θα παράγει ανανεώσιμο, χαμηλού άνθρακα βιο-υγροποιημένο φυσικό αέριο (bio-LNG) με τυποποιημένο και επεκτάσιμο τρόπο, επιτρέποντας αποτελεσματική αντικατάσταση βαρέως μαζούτ.

Η μονάδα θα αποτελείται, μεταξύ άλλων, από μια μονάδα επεξεργασίας αερίου, μια μονάδα στίλβωσης και αποθήκευσης βιο-LNG και μια μονάδα δέσμευσης άνθρακα. Στον πυρήνα της διαδικασίας βρίσκεται μια νέα τεχνολογία που ονομάζεται iLNG. Το έργο θα μείωνε τα GHG κατά 92%.

Μπαταρίες

Το χρηματοδοτούμενο έργο της MS Piret της E-PROOF στοχεύει να πετύχει την πρόωση ενός πλοίου «παντόφλα» με μπαταρία, επιτρέποντας στους κινητήρες ντίζελ να λειτουργούν μόνο σε δύσκολες καταστάσεις, όπως η συσσώρευση πάγου στη θάλασσα. Θα διαθέτει μεταξύ άλλων ένα αναβαθμισμένο σύστημα διαχείρισης ενέργειας (EMS), με στοιχείο πρόβλεψης, που θα επιτρέπει στις ενεργειακές απαιτήσεις του πλοίου να εξισορροπούνται με την περιορισμένη ενέργεια στις μπαταρίες. Ως αποτέλεσμα, το έργο έχει τη δυνατότητα να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 61%.

Επόμενα βήματα

Μεμονωμένες συμφωνίες επιχορήγησης αρχίζουν να προετοιμάζονται για τα επιτυχημένα έργα στο πλαίσιο της πρόσκλησης για έργα μικρής κλίμακας. Αυτές θα πρέπει να οριστικοποιηθούν το τέταρτο τρίμηνο του 2021, επιτρέποντας στην Επιτροπή να εκδώσει την αντίστοιχη απόφαση χορήγησης και να αρχίσει την εκταμίευση των επιχορηγήσεων.

Τα έργα έχουν προθεσμία έως και τέσσερα έτη για το χρηματοοικονομικό τους κλείσιμο.

του Αντώνη Τσιμπλάκη από το mononews.gr