Τι σημαίνει για τον Πειραιά μία επέκταση της Cosco στο Αμβούργο*

COSCO ship at port

Κινήσεις εξάπλωσης στη Γηραιά Ήπειρο υλοποιεί ο κινεζικός ναυτιλιακός κολοσσός Cosco, επενδύοντας σε στρατηγικά λιμάνια σε Νότια και Βόρεια Ευρώπη.

"Η Cosco φαίνεται να έχει ένα ευρύτερο σχεδιασμό στο ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα, καθώς προχωρά σε επενδύσεις σε κύριους ευρωπαϊκούς λιμένες, με διάφορους τρόπους (μειοψηφικά πακέτα μετοχών, παραχωρήσεις κτλ)" επισημαίνει στο Capital.gr ο Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Γιώργος Βαγγέλας.

Εκτός από τον Πειραιά, στον οποίο είναι ο βασικός "παίκτης" o κινεζικός όμιλος έχει επενδύσει, μεταξύ άλλων, σε Ολλανδία, Βέλγιο και Ισπανία.

Η νέα επενδυτική κίνηση

Μάλιστα, οι Κινέζοι φαίνεται πως δε σταματούν εκεί. Όπως ανακοίνωσε τις προηγούμενες ημέρες η λιμενική αρχή του Αμβούργου, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με την Cosco Shipping Ports για την εξαγορά από την τελευταία μειοψηφικού ποσοστού στη θυγατρική της, Container Terminal Tollerort GmbH (CTT).

O εν λόγω τερματικός είναι ένας από τους τρεις αυτού του τύπου που λειτουργούν στο λιμάνι, διαθέτει τέσσερις αποβάθρες και 12 γερανογέφυρες και έχει τη δυνατότητα να υποδέχεται μεγάλα containerships.

Το λιμάνι του Αμβούργου σημείωσε ότι μία πιθανή συμφωνία θα ενισχύσει τη συνεργασία με τον κινεζικό όμιλο και θα θωρακίσει τον όγκο και την απασχόληση στις υποδομές του.

Σημειώνεται ότι οι όγκοι διακίνησης από τα λιμάνια εκτός Κίνας αντιστοιχούν στο 23% της συνολικής διακίνησης της Cosco, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που παρουσίασε για το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Η σύγκριση με Πειραιά

Αμβούργο και Πειραιάς κατέλαβαν την τρίτη και την τέταρτη θέση αντίστοιχα στη λίστα των ευρωπαϊκών λιμένων με τη μεγαλύτερη διακίνηση containers το 2020. Ειδικότερα, το γερμανικό λιμάνι εξυπηρέτησε 8,5 εκατ. "κουτιά", περίπου 3 εκατ. περισσότερα από το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι.

Στο πρώτο τρίμηνο του 2021 από το Αμβούργο διακινήθηκαν 2,2 εκατ. containers, ενώ καταγράφηκε αύξηση 16% στις εμπορικές ροές από την Κίνα. Από τον Πειραιά διακινήθηκαν περίπου 1,15 εκατ. containers στο ίδιο διάστημα.

Ωστόσο, τις τελευταίες ημέρες ο γερμανικός λιμένας αντιμετωπίζει έντονα προβλήματα συμφόρησης, ενώ ο ελληνικός δείχνει να ανακάμπτει από το κακό ξεκίνημα στο έτος.

Φιλοδοξία της διοίκησης του ΟΛΠ είναι με την ολοκλήρωση του επενδυτικού προγράμματος της Cosco και με βασική προϋπόθεση την έγκριση του τέταρτου προβλήτα, να "σκαρφαλώσει" το λιμάνι στην πρώτη τριάδα, "πιάνοντας" τα 11 εκατ. containers και εκτοπίζοντας τους Γερμανούς.

Συνεργασία vs ανταγωνισμός

Στον τερματικό του Αμβούργου, για τον οποίο ενδιαφέρονται οι Κινέζοι, εξυπηρετείται η πλειοψηφία των ευρωπαϊκών feeders, ενώ υποδέχεται και μεγάλα πλοία της συμμαχίας "Ocean Alliance" και συγκεκριμένα της CMA CGM και της Cosco.

Θεωρείται, λοιπόν, δεδομένο ότι μία ενδεχόμενη επένδυση της Cosco θα ενισχύσει το ρόλο της στη λειτουργία του βορειοευρωπαϊκού λιμανιού, αν και η αρχή του Αμβούργου ξεκαθάρισε ότι θα παραμείνει ανοιχτή σε όλο το πελατολόγιό της.

Τι θα μπορούσε, όμως, να σημαίνει για τον Πειραιά αυτή η επένδυση; "Δεν είμαι σίγουρος αν μία τέτοια κίνηση θα λειτουργούσε ανταγωνιστικά ή συνεργατικά προς το λιμάνι" αναφέρει το Δρ. Βαγγέλας.

Δεδομένου ότι τα δρομολόγια των περισσότερων εταιρειών τακτικών γραμμών είναι: Κίνα - Πειραιάς - Βόρεια Ευρώπη - Πειραιάς - Κίνα, με μία αρχική "ματιά" γίνεται αντιληπτό ότι η κινεζική παρουσία στο Αμβούργο θα άνοιγε το δρόμο για περαιτέρω συνεργασία ανάμεσα στα δύο λιμάνια στην υποδοχή και εξυπηρέτηση φορτίων.

Από την άλλη, βέβαια, ένα ευθέως ανταγωνιστικό με τον Πειραιά λιμάνι αποκτά μεγαλύτερη πρόσβαση στο "δρόμο του μεταξιού", μέσω του οποίου ο ΟΛΠ κατέγραψε ανάπτυξη 296% στη διακίνηση το 2020, συγκριτικά με τα επίπεδα του 2007.

Πάντως πηγή κοντά στον ΟΛΠ δε θεωρεί ότι θα υπάρξει άμεση επίδραση στη λειτουργία του λιμένα. "Οι προθέσεις της Cosco για τον Πειραιά είναι συγκεκριμένες και δε νομίζω ότι μπορούν να συσχετιστούν με οποιαδήποτε άλλη επένδυση. Τουλάχιστον με την τωρινή πραγματικότητα" σημειώνει στο Capital.gr.

"Σιγή" από την ΕΕ;

Παράλληλα, ο Δρ. Βαγγέλας υπενθυμίζει τις αντιδράσεις που είχαν προκληθεί σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κινεζική επένδυση στον Πειραιά και τις συγκρίνει με την τωρινή "σιγή" των Βρυξελλών.

"Η Ευρωπαϊκή Ένωση έβαλε από την αρχή την κινεζική επένδυση στο στόχαστρο, παρακολουθώντας συνεχώς τις εξελίξεις. Για να μην αναφέρω τη γενικότερη ανησυχία που είχε επίσημα εκφραστεί για κινεζικές επενδύσεις σε κρίσιμες υποδομές της Ένωσης" τονίζει χαρακτηριστικά, ενώ διερωτάται:

"Στην περίπτωση του Αμβούργου προς το παρόν δεν έχω ακούσει, διαβάσει κάποια αντίδραση. Ίσως γίνει εν ευθέτω χρόνω αν φυσικά προχωρήσει η επένδυση. Αν όμως δεν υπάρξει κάποια αντίδραση, μήπως έχουμε δύο μέτρα και δύο σταθμά;".

* Του Γιώργου Γεωργίου, από το Capital.gr

Pin It